• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet satellit

Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
hej Belgien
vil du skrive lidt om internet via sattelit på svensk
det lyder meget interessant, specielt eftersom jeg har hørt om en dansker der har betalt 50000 dkr, men måske har jeg læst fejl
hilsen marianne
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Michael & Marianne,

På Svenska, inga dåliga grejor det inte ;)

Okay here we go. Tydligen så är det nyasta i husbilsvärlden att koppla up sig till internet och ha en permanent anslutning vid stillastående fordon. Möjligheterna är oändliga men också dyrt.

Jag har hittad kompletta system på ca 3000 Euro vilket är en stor summa att lägga ut med tanke på att man endast kan använda systemet i husbilen vilket är inte så ofta.
Jag personligen föredrar att kunna kombinera så att man har tillgång till internet hemma och i husbilen med ett enda system.

Vad man behöver för hemmet är föjlande :

1. En 85 cm sat skiva
2. En två vägs modem
3. En abonnemang med ett sat företag

Vad man behöver för husbilen är föjlande :

1. En 85 cm sat skiva

Modemet behövs naturligtvis men man kan använda det som man hemma.

Ett Belgisk företag i samarbete med ett Tysk har kommit på ett system som är betalbar allt beroende på vilken hastighet man önskar sig.
Ett komplett set innehåller :

1. En 85 cm sat skiva
2. Två vägs modem
3. En LNB med två connectors (för sändning och mottagning)
4. 20 meter coax kabel

Pakettet kommer att kosta ca 450-500 Euro inklusiva momsen utan frakt och installation. Till det kommer månadsavgiften vilket kommer att ligga mellan 23-55 Euro/månaden allt beroende vilken hastighet man önskar. Nedladdning och upladdning är obegränsad (no limit). Dessutom får man gratis möjligheten att kunna använda sig utav IP/VIOP vilket används för samtal, om samtalerna kommer att vara gratis låter jag vara osagt. Möjligheten att kunna ansluta fler datorer (genom LAN)

Sat som kommer att användas blir Astra 3 (28.2°E) vilket innebär att man måste se till att man har en öppen view åt det hållet ifall man vill använda systemet hemma, i husbilen gäller detsamma men man som fördel att kunna flytta på bilen.

Systemet kommer på marknaden i månadsskiftet Maj - Juni, jag har redan beställd ;).
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet satellit

tak for en meget grundig forklaring
det lyder meget intressant, håber du vil skrive mere når du har fået leveret og monteret:yes::yes:
hilsen Marianne
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Hejsan Michael & Marianne,

Installationen kommer att göra först och främst i huset, sedan i husbilen. Jag vill inte montera 2st sat skivor och se mig nu omkring för en automatisk där tre (2 för internet sänd och mottagning och 1 för TV) LNB kan monteras.

Detta kommer att ske i månadsskiftet Maj - Juni. Jag ser framemot ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet satellit

Automatiske løsninger med kabling for opp til 4 LNB finnes som mulighet i programmet til Ten-Haaft (Oyster) - har sett denne med quad lnb. Problemet her er hvis en trenger mer enn en fysisk LNB og hvordan dette skal festes på enden av armen.

Har sett på en løsning fra Alden hvor TV-LNB settes mot Astra-1 og Internet-LNB sitter ved siden av slik at den treffer Hellasat som ip-copter benytter for sitt tilbud. De har og en policy som ser ut til å åpne for kunder i hele europa. Problemet er dårlig mottak forhold i Sverige og Norge.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Knugrone,

Det är inga svårigheter att fästa maximum 5st LNB på en arm man sätter på samma ställe som om man hade bara 1 LNB. När man har fler LNB's ska man alltid rikta antennen till Astra 2 dom andra är då automatisk inställda.

Vad det gäller IP-Copter och kommer dom att släppa marknaden till Tyska - Österikiska och Schweiziska marknaden vilket innenbär att man MÅSTE ha ett bankkonto från en av dessa länder och har en adress från en av dessa länder. Hellasat vet jag ingenting om.

Lösningen som du har sett från Alden skulle jav verkligen vilja tag del utav, har du möjligen en bild på detta ? Jag har haft kontakt med Alden nu på morgonen och fick reda på att dom håller på med en lösning vilket kanske kommer att vara klar till sen sommar.

Det behöver inte vara några problem att använda internet i Sverige eller Norge allt beror på hur stor disken är, vilken sat man använder och vart man bor i respektiva land. Astra 3 standard satellite har inte den bästa mottagnings förhållandet men kan vara så att Internet förläggs till en annan sat, den bästa satten är Astra 3 1D horizontal för Scandinavia.
 

Bilagor

  • Astra1AHorizontal.jpg
    Astra1AHorizontal.jpg
    31,5 KB · Visningar: 899
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet satellit

Rolle, jeg har lest det som sto i november utgaven av ProMobil og info på alden og ip-copter sin web. Alden powered by IPcopter eller om du foretrekker fransk Alden powered by IPcopter gir en bra start på løpende kostnad. Internet en camping-car og Offre_Internet gir noe mer informasjon. Det har vært flere annonser for løsningen i ProMobil siden den første som sto i oktober.

Den andre "løsningen" fra Ten-Haaft og Filiago er det mye vanskeligere å finne svar på - basisinfo finnes på Filiago Internet via Satellit. Men automatantennen står det intet om.

Det som kan være vanskelig med å sette flere LNB på armen til en oyster er hvor trangt det er under parabolen og snøskjermen når den legges ned.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Hejsan Knugrone,

Har igår talat med Teleco, det är dom som har kommit längst på att lösa problemen med fler LNB's och nerläggning av sat skivan på en husbil. Allting ligger fortfarande på ritbordet så inget att förvänta till 3:e kvartalet 2008.

IPCopter är samma som jag skrev om tidigare man måste bo i Tyskland detta har att göra med månads betalningen, ifall man vill betala ett års avgift på en och samma gång blir situationen kanske annorlunda för ifall du inte betalar så stänger dom bara av modemet för dig, det spelar ingen längre vart du bor längre.

Filiago är ett annat Tysk bolag som har samma ideer som dom övriga endast för Tyskar, här gäller det också lokala regler har säkert att göra med reklam och annat man inte betalar för när man inte bo i Tyskland men kan se dessa commercials.

Man får inte glömma bort att alla använder sig utav samma system nämligen Astra2Connect. Jag är övertygat om att det kommer säkert en generalagent för Norge - Sverige - Danmark eller varför inte en Nordisk representant.

Nu är det bara att vänta på en bra lösning att koppla 3 LNB's till en sat skiva för husbilen som egentligen inte är min top prioritet utan hemmet kommer i första hand och där finns det redan en lösning för nämligen 2st sat skivar som kommer att sättas up nu i dom kommande veckor.

Jag har redan anmäld mig till den Belgiska agenten att installera hem hos mig slutet Maj början Juni, jag personligen tror mer på mitten av Juni för dessa företaf är mycket optimistiska. En annan sak man inte får glömma att alla delar som modem - sat skivan och dyligt kommer i första hand levereras till Tyskar kunder, resten av världen får vänta och produktionen har inte upnått full swing ännu.

Tills dess ligger jag lågt ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet satellit

Rolle, jeg fikk nettopp inn en mail fra utviklingssjefen hos Ten-Haaft og kopierer inn her informasjonen i denne sak:


Internet:
Our new OYSTER 85 INTERNET is scheduled to come to the market at about June 2008.
It is based on the Oyster 85 CI TWIN SKEW but requires a special wiring harness between receiver and top box. So any upgrade of an existing set is a bit difficult. The special “Internet wiring harness” is available since December 07 on special order.

We do only sell the hardware for the internet product. You will have to subscribe to the Astra2Connect services via the German provider FILIAGO (Filiago Internet via Satellit).
Due to legislation this service is only available in Germany, Austria, Switzerland. You can’t subscribe with a foreign address…..
The IP-service is being transmit on the old Astra 1E satellite, meanwhile located on the 23,5° East position. The footprint is “Central Europe” with no coverage of far south or far north regions.


Ip-copter sies å benytte samband over Hellassat med en footprint endel sør om Filiago sin løsning. Denne er det alden benytter med sin hardware.Denne løsningen selges uten angivelse av hvilke land den hører til, pakkene for sporadisk bruk - et antall dager med nettverk kjøpes med kredittkort på en flerspråklig webshop. De første 50 dagene følger med installasjonspakken.



Ser ut til at jeg ender opp med to paraboler, bilen har en Oyster Digital CI SKEW fra fabrikk - hadde jeg bodd i Tyskland så kunne jeg ha byttet ut hele kablingen og bygget om til TWIN på taket, men desverre så har de ikke lov til å selge samband utenfor de tre land de har lisens for.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Hej igen,

Du skrev precis som jag skrev tidigare man MÅSTE bo i en av dessa 3 länder. Synd men sant nu är det bara att vänta till Maj - Juni :(. Jag hoppas fortfarande på att en sat skiva ska vara tillräckligt, det ska inte se ut som en TV station eller hur ;)

För min del spelar det ingen större roll för jag har inte skaffat mig en automatisk sat skiva för husbilen än som tur är. Jag har tid tills jag vet att ett viss märke kommer med en kombinerad. Top prioriteten i första hand är att ha internet i hemmet via satelliet system vilken det är spelar har ingen större betydelse bara det går snabbt dvs 1024Kb down och 512Kb up är jag nöjd med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Internet satellit

Har precis fått Alden parabol installerad på husbilen, i Neuenkirchen i Tyskland.
Fungerar utmärkt, har bilen nu avställd utanför bostaden och får in
internet via router.
Ser detta som den enda lösningen.
Vi stannade 2 dygn där näre och de monterade på 2 andra bilar under
tiden.
Är nöjd med att till slut kunna fixa internetfrågan.
Hälsningar
Paulkaj
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet satellit

Hej Paulkaj,

Vad trevligt att allt fungerar, men Alden är väl tekniken med parbol samt router? Vem är internet-operatören du har kontrakt med? Gick det att ordna i Tyskland för e person med adress i Sverige?
Vi är jättetacksamma om du berättar lite mer detaljer.

med vänlig hälsning
jyrkla 274
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet satellit

Har precis fått Alden parabol installerad på husbilen, i Neuenkirchen i Tyskland.
..........
Är nöjd med att till slut kunna fixa internetfrågan.
Hälsningar
Paulkaj

Hvilket firma i Neuenkirchen? Ser selv denne løsningen som den beste nå for tiden. Hva ble kostnaden ferdig montert?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Michael & Marianne,

Försäljningen av Internet via satellit är igång i full skala på kontinenten, finns t.o.m på större varuhus som Lidl. Hela systemet kostar € 495.

I paketet ingår :

• Sat skiva 80cm
ILNB
30 m RX & TX kabel
Modem
Pointing tool (jag tror att dom menar en sat finder)
FTP Kabel
2 års garantin

Månads kostnaden är varierande beroende på vilken hastighet man vill ha som t.ex :


ASTRA2SE A: € 24,50 p/m incl. BTW 256 kbits/s download 64 kbit/s upload ASTRA2SE B: € 36,50 p/m incl. BTW 512 kbits/s download 96 kbit/s upload

ASTRA2SE C: € 48,50 p/m incl. BTW 1024 kbits/s download 128 kbit/s upload
Tillkommer engångs activeringskostnad på € 29,95


Här en bra link :
EUROSATSHOP B.V.B.A. - i11663
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet satellit

hej Rolle
meget interessant , tror du det går at betale den mdl afgift fra Danmark.
lige nu betaler vi 300 d. kr pr md for mobilt internet vi kan bruge frit i dk og Sverige
hilsen Marianne
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Michael & Marianne,

Jag tror säkert att det går att betala månadskostnad för dom accepterar VISA / MASTER så det ska inte vara några problem. Jag håller på att förhandla med försäljare hur fotprinten ser ut. Dom använder ASTRA2, sat står vid 19.2°E (180-19.2=160.8°).

Jag återkommer när jag har mera kött på bena :)
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Internet satellit

Hej.
Winter Solar i Neuenkrchen Vörden söder om Osnabruck.email info@wsht.de
Kostnad:3744 eu monterad och klart,inkl.50 dygns anvending av nätet.
Operator:IPcopter
Hälsningar
Paulkaj
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Internet satellit

Hei igen.
Inga problem med internationelt boende,du registrerar dig hås IPcopter och köpar
användardygn,och betalar i förhand.
Hälsningar
Paulkaj
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

PaulKaj,

Har varit förra året i kontakt med Ipcopter. Det svar jag fick då var att dom säljer endast till personer som het en adress och bankkonto i Tyskland.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Internet satellit

Till alla med interesse av Internet via satellite,

Jag blir första kunden i Belgien som får möjligheterna att testa uppkopplingen till Astra 3 näst kommande weekend, håller tummorna att allt ska fungera som det ska ;)
 
Toppen