• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet o tv på resa o Europa

Essal

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej
Är åter på väg ner i Europa genom Tyskland, Österike o slumål Spanien. Har inte haft behov för TV o Internet på resorna förut, men nu vill jag ha möjlighet att kolla TV (helst Svensk), Internet osv. Är totalt novis så jag har ingen aning om vad jag skall installera eller hur, så här behöver jag all hjälp. Har kollat runt en del på nätet men blir inte klokare av det.
Lasse
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vill du ha rejält med surf utomlands kan du köra på Telenors obegränsade abonnemang. Då får du använda 100GB utomlands vilket jag klarat mig bra på under mina övervintringar i Spanien. Då ska jag tillägga att jag även har TV via Telenor vilket gör att om jag tittar via appen i realtid så dras ingen surf.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Vill du ha rejält med surf utomlands kan du köra på Telenors obegränsade abonnemang. Då får du använda 100GB utomlands vilket jag klarat mig bra på under mina övervintringar i Spanien. Då ska jag tillägga att jag även har TV via Telenor vilket gör att om jag tittar via appen i realtid så dras ingen surf.
Vi har kört som jag beskrev de senast 2 vintrarna och brukar då komma upp i 70-80 Gb/ mån. Vi har 2 mobiler 2 IPad, 2 rauters. Tittar på Tv via Canal Digital/Allente. + Chromecas.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Eller OBEGRÄNSAT hos Telia!! Gäller i hela EU!!
Så står det inte på deras hemsida "Du surfar som hemma i EU/EES-länder samt Storbritannien med surfmängden på ditt Jobbmobilabonnemang, upp till 50GB. För mobila bredband med möjlighet till roaming är surfbegränsningen 20GB. I Danmark, Finland, Norge samt Estland, Lettland, Litauen kan du fortsatt använda hela din surfmängd."
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Det gäller verkligen att läsa hur det funkar utomlands, det var inte lätt att hitta på tex min sons comviq abonnemang, som helt plötsligt slutade funka i Italien, fast han hade drygt 15GB kvar på surfen.
Vi använde drygt 100GB på vårat wifi.se abonnemang, funkade riktigt bra o bra uppsatt så tex Netflix funkade problemfritt i alla länder vi var.
Mvh
Anders
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så står det inte på deras hemsida "Du surfar som hemma i EU/EES-länder samt Storbritannien med surfmängden på ditt Jobbmobilabonnemang, upp till 50GB. För mobila bredband med möjlighet till roaming är surfbegränsningen 20GB. I Danmark, Finland, Norge samt Estland, Lettland, Litauen kan du fortsatt använda hela din surfmängd."
Begränsningen 20GB gäller mobiltbredband med roaming,på alla nya mobilabredband ingår inte roaming..

TELIA MOBIL
OBEGRÄNSAD
Det här får du:
  • Njut av en surf som aldrig tar slut
  • Obegränsade samtal, sms, mms
  • Ring som hemma och surfa upp till 50 GB inom EU
  • Netflix & C More ingår
  • 5G+ ingår
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Vi bytte till Telias obegränsade surf i början på juli.30Mb roaming skulle ingå enligt vad jag läste.I Danmark försvann allt,"no service" o gick inte att hitta någonstans i Danmark eller Tyskland.Jag kontaktade supportchat 5-10 ggr med samma idiotiska resultat,""starta om routern,återkom om det inte fungerar,sätt i simkortet i en annan router eller telefon,återkom om det inte fungerar,allt för att någon annan ska få ta över problemet verkar det som.Av någon outgrundlig anledning gick det heller inte att ringa telefonsupporten från utlandet.Efter 1,5 veckors försök lyckades jag få tag i någon som fick reda på att "Telias mobila bredband tecknade efter 2017 innefattar ingen roaming alls".Detta besked får man leta länge efter på deras hemsidor.Har alltid haft Telia abonnemang o alltid
haft täckning mm när andra varit utan,men deras support tycker jag faktiskt är SKIT.samma trams när bredbandet hemma försvann förra året ,tog 1 vecka med tjafs innan någon skickades ut för att byta anslutningsboxen i lägenheten.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi har kört som jag beskrev de senast 2 vintrarna och brukar då komma upp i 70-80 Gb/ mån. Vi har 2 mobiler 2 IPad, 2 rauters. Tittar på Tv via Canal Digital/Allente. + Chromecas.
Ja vi skrev ju liknande svar i princip samtidigt. Vi brukar också klara oss under de 100GB. Det ska ju vara en gräns efter 4 månader men det verkar inte som om de är så noga med att tillämpa den.
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Så står det inte på deras hemsida "Du surfar som hemma i EU/EES-länder samt Storbritannien med surfmängden på ditt Jobbmobilabonnemang, upp till 50GB. För mobila bredband med möjlighet till roaming är surfbegränsningen 20GB. I Danmark, Finland, Norge samt Estland, Lettland, Litauen kan du fortsatt använda hela din surfmängd."
Jag gick in i en Telia-butik. Där sa och visade dom hur det fungerar!! Efter de första 50 GB så skall man bara svara på en fråga, och sedan är det bara att fortsätt i oändlighet!!

Jack43
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Enl Telenor så är 4 mån. en EU förordning.
Det tror jag inte på.

Vi har haft TELIAS lågprisprodukt Halebop i många år, under dessa år har vi varit utomlands 6-7 månader i streck helt utan problem.

Vi har även ett spanskt mobilabonnemang och nu har vi varit i Sverige sedan mars 2020, 19 månader. Ringer och tar emot samtal flera gånger i veckan, utan problem. Tror jag betalar ett minimumpris på 7:60 Euro/månad.

Skulle tro att det mera är en rekommendation än EU-förordning.

Tommy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det tror jag inte på.

Vi har haft TELIAS lågprisprodukt Halebop i många år, under dessa år har vi varit utomlands 6-7 månader i streck helt utan problem.

Vi har även ett spanskt mobilabonnemang och nu har vi varit i Sverige sedan mars 2020, 19 månader. Ringer och tar emot samtal flera gånger i veckan, utan problem. Tror jag betalar ett minimumpris på 7:60 Euro/månad.

Skulle tro att det mera är en rekommendation än EU-förordning.

Tommy
Mot bättre vetande, för allas bästa:

;-)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tolkar det som att operatören KAN ta ut en tilläggsavgift, men inget tvång, vilket bekräftas av att vissa operatörer inte använder möjligheten.

  • Om en kund tillbringar merparten av sin tid utomlands och använder sin mobiltelefon mer i utlandet än hemma, kan operatören be kunden att klargöra situationen inom 14 dagar.
  • Denna kontroll inriktar sig på sådana personer som vistas utomlands under längre perioder och inte på personer som loggar in på sitt hemmanät med jämna mellanrum, till exempel gränsarbetare.
När jag bytte operatör i Spanien hette det att extra avgift applicerades, i det fall ett överutnyttjande kunde registreras. När jag frågade vad överutnyttjande egentligen betyder i det fallet, så var svaret helt enkelt att telefonen nyttjades mera utomlands än vad den gjordes inom Spanien. Som sagt, nu efter 19 månadernas användning i Sverige har inte minimum avgiften ändrats en enda gång.

Vår tidigare leverantör i Spanien, Movistar, varnade direkt på dagen 4 månader, med ett SMS, att man nu KUNDE applicera en annan tariff. Nu gjorde man aldrig det, kan bero på att jag var mycket försiktigare att använda telefonen efter det meddelandet.

Tommy
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det tror jag inte på.

Vi har haft TELIAS lågprisprodukt Halebop i många år, under dessa år har vi varit utomlands 6-7 månader i streck helt utan problem.

Vi har även ett spanskt mobilabonnemang och nu har vi varit i Sverige sedan mars 2020, 19 månader. Ringer och tar emot samtal flera gånger i veckan, utan problem. Tror jag betalar ett minimumpris på 7:60 Euro/månad.

Skulle tro att det mera är en rekommendation än EU-förordning.

Tommy
Det är det jag fått i halsen av Telenor. Har inte gjort några fler efterforskninga.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi hade 2 x 40 GB inom EU/EES genom Alltele som sen blev Universal och sen A3 under flera år, utan några roaming tidsbegränsningar. Nu har A3 blivit Bredband2 som verkar fokusera mer på just Bredband än mobilabonnemang så vi hoppade av och har nu 1 x Telenor obegränsat och 1 x 4 GB (kanon lösning). Blev faktiskt billigare än när vi hade 2 x 40 GB...
 
Toppen