• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installerar en extra 70 mm2 kabel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att få nytta av den nya bodelsgeneratorn (beskrivet i annan tråd), behöver jag sänka spänningsfallet generator -> batteribank.

Efter en del beräkningar och kompromisser, har jag idag fått hem 10m 70mm2 förtennad gummimantlad kabel.
Avståndet är ca 8,5 meter, men marginal är bra att ha.

Nu kan den nya 200A generator skicka strömen genom 50+70 mm2.

Detta med kabelarea är tänkvärt även för er som har LiFePo batterier och vill kunna ladda snabbt.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nu när vi ändå talar generatorer och laddning.
Jag tänker på generatorns livslängd.
Min VOLVO S70 gav generatorn upp vid c:a 45 000 mil, den var knölig att byta och få tag på.
Husbilen Fiat Ducato, närmar sig 20 000 mil, och den är en 1996:a så det är inte mycket mer än lampor som drar ström.

Så frågan är: Har någon erfarenhet av generatorns livslängd i en sån bil? Kanske finns det olika fabrikat av generator i olika versioner av bilen.

En annan fråga: minskar livslängden på genatorn av högre strömuttag, dvs om man kör kylskåpet mycket vid färd, det vill ju ha sina dryga 10 - 14 A. Dvs som en bil med tre fjärrljus fronten. Jag har rejäl kabel till kylen så den blir riktigt kall på 12 Volt.

Denna fråga är svår att få svar på.

Någon som bytt generator på en FIAT DUCATO av 1996 eller liknde ålder.

Gen i DUCATO:n drivs av en platt flerkilsrem, och slirar inte, remmen byts ju vid kamremsbyte så den är ofta färsk.

Gen i S70, var det slut på kolen i och även släpringarna var slut, jag är den som gärna vill försöka laga, eller i alla fall se vad felet är.

Roy

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Intressant mätning att göra på dom båda kablarna. Jag har fått lära mig att när man drar parallella kablar så skall dom vara av samma area och längd. Men det kanske inte gäller längre, man har ju blivet gammal.
Verkar till att vara mycket grejande för att få en dammsugare att gå när man fri campar. Jag har löst det som på bilden, men nu har jag ju en mindre bil.
IMG_6733[1].JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen