• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av kompressor kylskåp

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har för avsikt att byta ut mitt gamla kylskåp i husbilen till ett kompressor kylskåp. Men har inte lyckats bli klok över om befintliga ventilations öppningarna ska vara kvar. Enligt monteringsanvisningen är det inte beskrivet någon ventilation i ytterväggen men har sett på Youtube en film där de bytt och då lät ventilerna vara kvar. Kan tänka mig att det kanske kan vara bra att ha det nedersta kvar med tanke på service av skåpet men det finns ju stora läckage risker och ett stort kallras på vintern.
Finns det någon här i klubben som bytt och hur har ni gjort? Alla plåtisar med kompressor skåp hur ser det ut hos er? Jag har skåpet hemma och är i färd med bytet!!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har för avsikt att byta ut mitt gamla kylskåp i husbilen till ett kompressor kylskåp. Men har inte lyckats bli klok över om befintliga ventilations öppningarna ska vara kvar. Enligt monteringsanvisningen är det inte beskrivet någon ventilation i ytterväggen men har sett på Youtube en film där de bytt och då lät ventilerna vara kvar. Kan tänka mig att det kanske kan vara bra att ha det nedersta kvar med tanke på service av skåpet men det finns ju stora läckage risker och ett stort kallras på vintern.
Finns det någon här i klubben som bytt och hur har ni gjort? Alla plåtisar med kompressor skåp hur ser det ut hos er? Jag har skåpet hemma och är i färd med bytet!!
Bra är väl att ha kvar gallret men täta bakom bara. Som du säger för service eller rengöring. Så kommer jag göra om jag byter.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har bytt till kompressorskåp och dom yttre gallren är igensatta på insidan.
Det finns inget behov av ha dom öppna men dom finns kvar utifall att man vill ha ett gasolskåp igen.
Kompressorskåpen fungerar ju lika som i hemmet. Där finns ju inga friskluftintag.
Det avstånd uppe och på sidan räckte för oss då skåpet var lite smalare än originalet.
Det stod i våran manual hur spalterna skall vara till vårat skåp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I vårt hus är både kyl och frys kompressordrivna. När värmen transporteras ut ur skåpen blir det varmt på baksidan av dessa, och denna värme ventileras bort.

Varför skulle det vara annorlunda i en husbil?

Pålle
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Samma svar som "tony o nette".
Han som hjälpte mig tätade de två ventilationsgallerna med någon typ av aluminium folie med klister på baksidan och sedan en lite tjockare isolering, som klistrades på ovanpå den andra.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
I vårt hus är både kyl och frys kompressordrivna. När värmen transporteras ut ur skåpen blir det varmt på baksidan av dessa, och denna värme ventileras bort.

Varför skulle det vara annorlunda i en husbil?

Pålle
I HB skåpen suger en fläkt ut värmen som blåser ut på framsidan medan hemmaskåpen avger sin värme på baksidan och ska bara stiga uppåt och ut någonstans. Det är nog den enda nackdelen på kompressorkyl till HB tycker jag att man har fläktljudet som också avger lite värmeblås in i bilen!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har för avsikt att byta ut mitt gamla kylskåp i husbilen till ett kompressor kylskåp. Men har inte lyckats bli klok över om befintliga ventilations öppningarna ska vara kvar. Enligt monteringsanvisningen är det inte beskrivet någon ventilation i ytterväggen men har sett på Youtube en film där de bytt och då lät ventilerna vara kvar. Kan tänka mig att det kanske kan vara bra att ha det nedersta kvar med tanke på service av skåpet men det finns ju stora läckage risker och ett stort kallras på vintern.
Finns det någon här i klubben som bytt och hur har ni gjort? Alla plåtisar med kompressor skåp hur ser det ut hos er? Jag har skåpet hemma och är i färd med bytet!!
Du skall ha ventilation under och över skåpet, så luften kan cirkulera och kyla kompressorn, om du tar luften från utsidan via befintliga ventilationshål för gaskyl ,eller om du väljer att ventilera inuti bilen som en hemmakyl spelar mindre roll, på det sättet får du varmare i bilen vinter som sommar, jag skulle välja att ha ventilation genom väggen som en gaskyl för att slippa värmen sommartid.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag vill inte ha in uteluften efter vägarna in i bilen eller in i kompressorns motor mm.
Kompressor i vårat skåp låter väldigt lite o väldigt sällan och blir bara varm i något minut
när den går.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har originalmonterat kompressorskåp i plåtisen och upplever att ventilationen bakom det är för dålig, där blir för varmt. En möjlighet att vädra ut värmen (istället för in) sommartid hade varit bra i mitt fall åtminstone.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tony o Nettan har ju ett facit av ett byte och då är det dom jag ser som experter. Tyvärr alla ni andra har bara skrivit vad ni tror är bäst, men det räcker inte.
Mina funderingar är att göra som ni Tony o Nettan, men började bli lite fundersam. Min Bror köpte en ny Polar husvagn med extra beställt kompressor kylskåp, där var ventilations hålen igensatta.
Så nog är vi på rätt väg Tony o Nettan.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
I vårt hus är både kyl och frys kompressordrivna. När värmen transporteras ut ur skåpen blir det varmt på baksidan av dessa, och denna värme ventileras bort.

Varför skulle det vara annorlunda i en husbil?

Pålle
Det är annorlunda i somliga (många?) husbilar därför att ventilationen bakom kylen är mycket sämre än vad den är bakom kylskåpet i en bostad eftersom det är för lite utrymme bakom, eller under/över/runt om, skåpen i de bilarna. En annan skillnad är att den tillgängliga inomhusluften som skall ventilera bakom skåpet en solig sommardag generellt sett är betydligt varmare i husbilen än i köket hemma eftersom husbilens boutrymme värms upp mer och snabbare av solen än vad en bostad görs.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är annorlunda i somliga (många?) husbilar därför att ventilationen bakom kylen är mycket sämre än vad den är bakom kylskåpet i en bostad eftersom det är för lite utrymme bakom, eller under/över/runt om, skåpen i de bilarna. En annan skillnad är att den tillgängliga inomhusluften som skall ventilera bakom skåpet en solig sommardag generellt sett är betydligt varmare i husbilen än i köket hemma eftersom husbilens boutrymme värms upp mer och snabbare av solen än vad en bostad görs.

En del plåtisägare med kompressorskåp har monterat extra fläkt bakom skåpet för att få bort värmen, annars går det hela tiden när det är varmt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Jag har originalmonterat kompressorskåp i plåtisen och upplever att ventilationen bakom det är för dålig, där blir för varmt. En möjlighet att vädra ut värmen (istället för in) sommartid hade varit bra i mitt fall åtminstone.
Har du kollat så du har fritt runt om enl tillverkarens föreskrifter. I min installations manual så finns det skåp som ska ha 40-60mm utrymme bak och 28mm under till. Detta är dom små skåpen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har stäng för den gamla ventilation som är för gaskyl....
Nu har jag en stor 139L kompressor kyl /frys som har själv ventilation... Värmen stiger ju alltid så där behövs ingen fläkt.
Men öppet ca 2-3cm runt om.... Även längst upp är det ventilation på ca 2 cm...
Aldrig jag har märkt att det behövs mer ventilation till denna kyl..

Jag insåg snabbt att det bästa är att stänga de gamla helt.... Vet hur kallt det kan bli i en husbil om vintern om allt inte är stängt ordentligt... :msn_tux2:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man kan ju filtrera kylluften som passerar originalventilationen, det finns bra filterduk som klipps till i passande storlek.
Den dagen jag ev. byter till kompressorkylskåp så vill jag inte ha in den värmen i bodelen.
Jag har 2st. Kompressorkylboxar, så jag vet hur mycket värme som strömmar ur dess fläktar :-S
(på sommaren)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Har du kollat så du har fritt runt om enl tillverkarens föreskrifter. I min installations manual så finns det skåp som ska ha 40-60mm utrymme bak och 28mm under till. Detta är dom små skåpen.
Det är mycket möjligt att även ”min” husbilsbyggare har prutat så att utrymmet är mindre än vad kylskåpstillverkaren anger. Svårt att mäta med skåpet på plats men jag har kikat med inspektionskamera och tycker det ser snålt ut. Har en plan att montera en datorfläkt för att suga ut mer luft från skåpets baksida + om möjligt dra en kanalstump så att ersättande luften tas från lastutrymmet, som oftast är mindre varmt än boutrymmet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är mycket möjligt att även ”min” husbilsbyggare har prutat så att utrymmet är mindre än vad kylskåpstillverkaren anger. Svårt att mäta med skåpet på plats men jag har kikat med inspektionskamera och tycker det ser snålt ut. Har en plan att montera en datorfläkt för att suga ut mer luft från skåpets baksida + om möjligt dra en kanalstump så att ersättande luften tas från lastutrymmet, som oftast är mindre varmt än boutrymmet.
Ibland är det ju en bänkskiva ovanför kylskåpet, där borde det finnas ett utsläpp, men jag kan inte påminna mej att jag har sett det i de plåtisar
jag har kikat i?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Att följa kylskåpstillverkares anvisningar om mått på utrymme och ventilation är väl av någon anledning något som husvagns/husbilstillverkare aldrig varit bra på. De har sällan lyckats bra under alla år med absorptionkylar varför skulle de då lyckas bättre med kompressorskåp även om det borde vara enklare.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen