• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av AC samt bygge av LifePo4 batteribank i -97 Eura Mobil

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Det kanske galnaste med batteriuppgraderingen är att för ca 30% mer vikt och storlek på batterierna så kommer jag få drygt 10 gånger användbar kapacitet!
Nuvarande 2st 90Ah bly-ack är nästan lika stora per batteri, och väger nästan lika mycket som lithium batterierna!

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Idag fanns det tid över att fortsätta.
Efter att ha lastat bilen med verktyg och lite material begav jag mig av till husbilen, med ett stop på Bauhaus och Biltema.
Blev en slimmad brytbladskniv med ett extra pekt blad, samt ny metallspackel då den förra gått sönder i torsdags när jag försökte få bort solpanelen, samt 5m 8mm slang.

Efter en hel del kämpande lyckades jag till slut få loss panelen, knipsade kablarna innuti dosan och ställde undan den.
Sen var det bara att sätta igång med jobbet att försöka få bort smuts och silikon resterna. Efter mycket gnuggande med kökssvamp och såpvatten, samt en del mild avfettning blev till slut okej reaultat. Kommer dock behöva bättra på där jag skrapat sönder färgen.
P_20250601_130300.jpg
P_20250601_132242.jpg
P_20250601_145223.jpg

Med det viktigaste avklarat så fortsatte jag med att kapa till först 8mm gängstavar och sen klyva och kapa 15mm plyfa till kvällens projekt.
P_20250601_151830.jpg
P_20250601_153808.jpg
P_20250601_160721.jpg

Tiden går fort när man har roligt, så det var bara att packa ihop och åka hemåt!

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Efter hemkomst igår blev det ett första försök att montera battericeller för ett batteri.

Först kapa slang i rätt längd och klä gängstavarna med, jag vill ogärna att något ska kunna ligga och skava mot cellerna.
Sedan montera med mallarna för att se att det inte blev för tajt (då jag inte hade yttermått på slangen när jag hämtade måtten).

P_20250601_181043.jpg
P_20250601_181049.jpg
Allt verkade okej, så jag borrade två av mothållen och skruvade ihop.

Räknade lite på kraften som skulle krävas på respektive skruv för att uppnå de rekommenderade 300 kgf tillverkaren rekommenderar och insåg omgående att jag knappast kommer i närheten av det!

Monterade ändå mothållen med brickor och låsmuttrar, och konstaterade att jag som tidigare tänkt kommer behöva u-profiler för att skapa jämnare tryck över mothållet då plywooden bågnar märkbart på mitten. Eventuellt att jag även får fundera ut en lösning för att flytta in hålen så jag kan sätta press längre in mot mitten av cellerna.
P_20250601_183612.jpg
P_20250601_183621.jpg

På det stora hela nöjd med resultatet!

Blev ingen montering av BMS ännu då jag först vill borra och gänga dedikerade hål i de busbars som följde med, så jag inte behöver montera sensor trådarna tillsammans med muttern på poleras celler.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ojoj... Ska du komprimera.
Är inte det överkurs i en husbil ifall man inte cyklar batteriet varje dygn?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Andy säger tydligt hur meningslöst det är att komprimera LFP-celler!

I Off-grid anläggningar brukar man komprimera cellerna då det ibland (?) åstadkommer högre soh i den senare delen av livscykeln, men sänker soh (degradering) snabbare i början av livscykeln.
Vid normalt husbilsnyttjande så är antalet cykler nästan ointressant, däremot vill man ha all kapacitet som cellerna kan leverera, så tänker jag.

Mina byggen med "budgetceller" (Eve och Calb) så har jag bara använt gorillatejp runt batteriet.

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Här är en intressant film om komprimering och varför jag inte skulle göra det :)
/ @PeterK: det är tanken att komprimera ja, iaf de initiala cyklerna, och av ungefär samma orsak som off-grid garage tar upp (har sett dessa och diverse andra i ämnet).
Jag inser ju att oavsett så kommer jag aldrig upp i rekommenderad kraft, men lite komprimering är bättre än ingen de första cyklerna, om jag inte helt missat något :)

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Andy säger tydligt hur meningslöst det är att komprimera LFP-celler!

I Off-grid anläggningar brukar man komprimera cellerna då det ibland (?) åstadkommer högre soh i den senare delen av livscykeln, men sänker soh (degradering) snabbare i början av livscykeln.
Vid normalt husbilsnyttjande så är antalet cykler nästan ointressant, däremot vill man ha all kapacitet som cellerna kan leverera, så tänker jag.

Mina byggen med "budgetceller" (Eve och Calb) så har jag bara använt gorillatejp runt batteriet.
Jag kommer inte lägga någon större vikt vid korrekt omprimering, men i mitt fyller det också funktionen av mekaniskt skydd, monteringsyta och förankringpunkter.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kommer inte lägga någon större vikt vid korrekt omprimering, men i mitt fyller det också funktionen av mekaniskt skydd, monteringsyta och förankringpunkter.
Sedan så vill jag säga till dig att jag tycker att du gör ett snyggt bygge :)

Toppen