• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av AC samt bygge av LifePo4 batteribank i -97 Eura Mobil

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Varför har du två säkringar i serie?
Jag misstänker att Ilon tänker som jag gjorde när jag installerade "breakers", att de i första hand ska fungera som en smidig brytare och sekundärt som en säkring.
Korrekt, det är en smidig brytare, med tanken att kunna koppla bort ett eller flera batterier för underhåll. Jag skulle aldrig i mitt liv våga förlita mig på den som säkring, tittar man noga så ser man att MEGA säkringen är på halva strömstyrkan

Verkar för övrigt vara en ganska vanlig lösning som jag sett flera personer ha, just för att enkelt kunna koppla bort batteriet tillfälligt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Korrekt, det är en smidig brytare, med tanken att kunna koppla bort ett eller flera batterier för underhåll. Jag skulle aldrig i mitt liv våga förlita mig på den som säkring, tittar man noga så ser man att MEGA säkringen är på halva strömstyrkan

Verkar för övrigt vara en ganska vanlig lösning som jag sett flera personer ha, just för att enkelt kunna koppla bort batteriet tillfälligt.
Jag har satt mina 3 Breaker från solpanelerna, till elverket, samt till all multimedia backkamera.
Från batteriet har jag en mega på 300A.

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Igår kväll blev det kvarsittning! Tanken var att försöka minska mitt kompsaldo lite, men det gick som vanligt åt skogen.
Först blev det att fixa klart fästet för negativa alu busbaren, samt montera panelen på sin plats.
P_20250630_172141.jpg

Därefter justera elstammen som går i utrymmet där batterierna ska sitta, tyvärr saknade jag korta montage skruv, så kunde inte fixera den på sin nya plats längst in.
P_20250630_185054.jpg

Ta upp hål för kablar från batterierna:P_20250630_185102.jpg

Pressa färdigt batterikablar, och fästa på batterier..
P_20250630_192630.jpg
P_20250630_204913.jpg

Och så slutligen skjuta in dem på plats igen!
P_20250630_210102.jpg
P_20250630_212924.jpg
Det är inte många millimeters marginal, men gsg!

Slutligen koppla in de kablar jag kunnat pressa färdigt.
P_20250630_213002.jpg

Det är fortfarande ett litet orm-bo kvar, men det mindre!
P_20250630_213010.jpg

Så varför är inte även alla positiva kablar pressade och monterade? Jo, jag hade tyvärr råkat ta kabelskorna som var tänkta där, och använt dem när jag improviserade en lösning för säkringen på batterierna.
I morgon blir det således att jaga resa på de något udda dimensionerna SC36-6 i butik i Stockholm!

Toppen