• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning husbilar

IngelaLeif

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27032
Medlemskap
2024
Vi har en 3 år gammal SunLiving, trevlig bil men har råkat ut för lite småsaker som fallerat men bytts ut på garanti. Bla kran till tvättställ slutade microbrytaren att fungera, bytt för ett halvår sedan. Nu händer samma sak med diskbänksblandaren. Irritationen är stor då man står ute på camping nånstans i Sverige. Man undrar ju vad det är för skräp man utrustar vagnarna med. Någon kommentar?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad är det för pump i bilen? Det finns tryckvattensystem som dessutom har brytare i kranarna. I sådana fall borde det vara enkelt att helt enkelt koppla förbi dessa brytare och låta tryckvakten styra pumpen.

Är det däremot ett system med dränkbar pump som bara går när brytaren i kranen slår till så är det värre. Brytaren måste då lagas eller bytas, i värsta fall hela armaturen.

Alternativt skulle du kunna byta den dränkbara pumpen till en tryckstyrd pump som då monteras utanför vattentanken. Pumpen i sin tur styrs via en tryckvakt som oftast är integrerad i pumpen. Men, och det är ett viktigt men. det gäller att alla kopplingar och armaturer klarar det ofta något högre trycket som dessutom är kontinuerligt, även när kranarna är stängda.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.179
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi har en 3 år gammal SunLiving, trevlig bil men har råkat ut för lite småsaker som fallerat men bytts ut på garanti. Bla kran till tvättställ slutade microbrytaren att fungera, bytt för ett halvår sedan. Nu händer samma sak med diskbänksblandaren. Irritationen är stor då man står ute på camping nånstans i Sverige. Man undrar ju vad det är för skräp man utrustar vagnarna med. Någon kommentar?
Välkommen till husbils verkligheten :swoon:

.... Än så länge har jag bara bytt 3 ggr köksblandaren 1 g duschblandaren.... Under 16 år med samma husbil....
Slå detta ni som kan :twitcy:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Du kan montera en återfjädrande strömbrytare parallellt med kranens brytare, som nödlösning tills du får tid o lust att byta kranen/mikrobrytaren/ledningen!
Och frågar någon, så säger du: "Jag har tvågrepps vattentömning av säkerhetsskäl".
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi har en 3 år gammal SunLiving, trevlig bil men har råkat ut för lite småsaker som fallerat men bytts ut på garanti. Bla kran till tvättställ slutade microbrytaren att fungera, bytt för ett halvår sedan. Nu händer samma sak med diskbänksblandaren. Irritationen är stor då man står ute på camping nånstans i Sverige. Man undrar ju vad det är för skräp man utrustar vagnarna med. Någon kommentar?
Det låter som om kranarna som monterats original håller riktigt låg kvalitet. Normalt skall kranarna hålla mycket längre. 10-20 år är nog inte ovanligt.
Mitt förslag är att du inte stoppar i samma typ av originalkran igen nu vid bytet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Du kan montera en återfjädrande strömbrytare parallellt med kranens brytare, som nödlösning tills du får tid o lust att byta kranen/mikrobrytaren/ledningen!
Och frågar någon, så säger du: "Jag har tvågrepps vattentömning av säkerhetsskäl".
Eller varför inte en liten fotmanövrerad knapp på golvet... Då räcker färskvattnet längre och du behöver inte tömma gråvatten lika ofta :)
 

IngelaLeif

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27032
Medlemskap
2024
Vad är det för pump i bilen? Det finns tryckvattensystem som dessutom har brytare i kranarna. I sådana fall borde det vara enkelt att helt enkelt koppla förbi dessa brytare och låta tryckvakten styra pumpen.

Är det däremot ett system med dränkbar pump som bara går när brytaren i kranen slår till så är det värre. Brytaren måste då lagas eller bytas, i värsta fall hela armaturen.

Alternativt skulle du kunna byta den dränkbara pumpen till en tryckstyrd pump som då monteras utanför vattentanken. Pumpen i sin tur styrs via en tryckvakt som oftast är integrerad i pumpen. Men, och det är ett viktigt men. det gäller att alla kopplingar och armaturer klarar det ofta något högre trycket som dessutom är kontinuerligt, även när kranarna är stängda.
Jag har köpt en brytare för 49kr och satt den vid kranen! Billigt mot ca 1900kr för byte?!
 
Toppen