Hej igen, ja det är bra att ha sådana här diskussioner verkar det som, och förhoppningsvis så kommer det till nytta med att man bör kolla kritiskt på inkopplingar som man gör och om man kan så bör man mäta och kolla rejält innan, så nya funktioner funkar och och gamla funktioner inte blir bort eller förbikopplade utan att man vet om det, eller tänker på det.
Det som funkar bra i en bil är ju inte alls säkert att det funkar bra i en annan bil p.g.av hur elblocken är gjorda, och var både gamla laddare sitter och nya hamnar samt var shunten eller shuntarna för mätning sitter.
Elblocken har ju utvecklats under åren. från början var de ju bara en kopplingsbox med några säkringar och kanske något relä innanför skalet.
Sedan blev de lite mer avancerade fast fortfarande bara en kopplingsbox med säkringar och några funktioner.... Dyra som sjutton men tämligen tomma både på innehåll och funktioner.
När displayer och små elektroniska knappar kom så blev de mera avancerade, eller såg i alla fall mer avancerade ut och med mera funktioner inbyggda.
De som bygger husbilar själva köper ju sällan en dyr box med nästan alla funktioner inbyggda i lådan, utan bygger upp systemet med några laddare en säkringsbox lite kopplingsplintar och reläer på en platta. Lätt att se över och lätt att bara byta ut den trasiga saken i stället för en dyr låda som kanske behöver bytas ut helt eller skickas på lagning. Men det är ju dagens melodi för snabb tillverkning och att sedan hålla verkstäder ingång.
En bra väg att gå om man kan är ju att skippa och koppla förbi mycket av originalfunktionerna även på lite nyare bilar så man får funktionerna och vet att det nya kan utnyttjas till fullo. Samt inte minst montera en ny batterimätare som verkligen funkar och mäter allt, och då placera mätshunten till den direkt vi batteripolen så att allt som skall in eller ut ur bobatteriet passerar shunten och mäts som Olof G gjort. Vilket i sin tur gör att man kan koppla in saker lite varstans och ändå vara säker på att displayen visar rätt innehåll i batteriet.
Det blir ju rätt avancerat och kan bli svårt och jobbigt att återställa, men om man säljer bilen till en person som vet att uppskatta uppgraderingarna så kan det ju bli ett plus i kanten. Men det kan ju även bli negativt om köparen inte alls är teknisk och allt då bara blir förvirrande tyvärr.
Något som är bra med rejäl och fungerande mätning är ju att man vet om solcellen ger skapligt vid sol, hur mycket laddarna verkligen laddar och om man kan somna ifrån TV'n på kvällen utan att bli strömlös.
Dessutom så kan det vara kul att konstatera att ex. gamla TV'n och boxen ville ha 5A i timmen, men den nya TV'n utan box klarar sig med 1,8A i timmen.
Det som hör till det negativa att få reda på även om det är bra att veta är ofta att solcellerna för det mesta ger mycket mindre än vad man tror och vad som står på lappen, i alla fall här uppe i Sverige och då även mitt i sommaren.
Det man också ser är kanske att laddarna inte ger så mycket som man tror. Det finns flera varianter med nyare intelligenta laddare som lurar varandra om de laddar samtidigt. Jag har varit inne med en tångampermätare i flera bilar som verkar ladda dåligt trots extraladdare inkopplad och alla igång.
Två pararella 230V laddare eller kanske en 230V laddare och en solcelladdare bridvid kan lura varandra så den ena tror att batteriet är fullt när den läser av läget. När den ena går ner till avkänning och den andra laddar så är batterispänningen så hög och andra mätvärden så underliga att den tror att batteriet är fullt och går ner på underhållsladdning med 0,3 A laddning eller något däråt.
Med en Ctek 250 som både generatorladdningen och solcellerna är inkopplade i slipper man det. Den blandar ju inkommande laddkällor och blandar dem till utgången och bobatteriet. Begränsningen är ju 20A om man inte kopplar in mer finesser.
En del elblock med ingång för solceller blandar troligen laddningen också. Jag vet inte, men det är troligen därför man ibland skall köpa en solcellsregulator som hör ihop med elblocket till vissa anläggningar, om blocket inte klarar allt själv. En för intelligent solregulator före blocket kanske sabbar att full laddning når fram till batteriet
Jag kollade en bil som inte funkade bra trots en extraladdare inkopplad vid 230V.
Originalet var på 15A och den eftermonterade var också på 15A. Ägaren tyckte det tog lång tid trots 30A laddning, En tångampermätare avslöjade att laddningen låg på ca. 7A. Den intelligenta extraladdaren var lurad och nöjd av originalladdarens spänning och påverkan och hade övergått till underhållsladdning. Den lite dummare originalladdaren laddade fortfarande men kände att batterierna började bygga upp motstånd och hade dragit ner till 7A laddström.
En bra batterimätare där skulle snabbt ha talat om att allt inte funkade som ägaren tänkt sig.
Nej, bäst att jag slutar för kvällen, det blir väl tröttsamt att läsa. ha det bra
. M.v.h. JANKRO.