• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
I början av juni när vi var iväg med husbilen var det rätt kallt ute, därför behövde ha lite värme i bilen på morgnarna. Men vi fick frysa för värmen gick inte igång.
Varmvattnet funkar, men när man ställer vredet på värme (och varmavatten), så verkar det som att fläkten går igång, man hör ett sus från pannan, men efter ca 30 sekunder hör man ett ljudligt "klick", sen blir det tyst och allt stannar, lampan lyser rött på kontrollpanelen.
Vad kan det vara? Finns det två lågor i värmesystemet, en till varmvattnet och en till luftvärmen? I så fall kan det ju vara lågan som inte tänds. Om det bara är en låga vet jag inte vad det kan vara, för då skulle vi ju inte ha något varmvatten. Vi har vanlig luftburen gasolvärme, ingen elpatron. Bilen är en 03:a. Det står Trumatic C 6002 på pannan.
Tacksam för svar,
Annette
 
F

F.d. 55368

Guest
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej. Jag har en Liberty 94...och hade samma problem. Kallt och ingen värme. Lyfte bort skyddet framför trumavärmaren och hittade en liten dosa ned två sladdar fastsatt på golvet. Det var en liten batterihållare...så efter byte till nya batterier funkar värmen igen:yes: mvh. Hanna i morrhoppan
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej Annette.
Jag tycker du skall ringa Hans Molander på Gamo Gasol i Askim 031-843624.Jag tror han kan hjälpa dig snabbare.
Jag har också problem med min värmare som är en Alde 3000 panna och skall dit i morgon.
//Lars
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Har du testat att byta till en ny flaska gasol? Jag har upptäckt att när jag börjar få lite gas i flaskan så funkar det bra att värma vatten, använda spisen och kylen men inte värmen. Efter att jag bytt flaska så funkar det.

Jag tror att det kan bero på att det krävs mycket mer gas när du kör värmare än de övriga sakerna. Om du inte redan testat kan det vara värt ett försök.

Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Micke er inne på noe viktig. Det kan faktisk være regulatoren som ikke gir nok gass! En regulator har en normal levetid ved bruk på 5 til 10 år, men kan gi redusert gassmengde mye tidligere. Ser at Annettes bil er ca. 5 år. En regulator er mulig å bytte selv, bytt også slangen som skal byttes minnst hvert 5. år. I Tyskland var det påbudt med bytte av regulator etter 5 år.

Ved bytte av regulator sørg for at den nye har stor nok kapasitet, bedre med litt for stor enn litt for liten.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Laval, tack för tipset!
Jag ska in till leksaksaffären i Sisjön i morgon, jag chansar och tar husbilen och bara tittar in till Gamo Gasol, så får vi se om han kan göra en snabbkoll!
/Annette
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Jag tackar Lars (Laval) för tipset!
Kul att träffa en klubbmedlem också, fast det är ju inte så kul det är på verksta´n p.g.a. trasiga grejer...
Jag tackar iallafall Lars för en trevlig pratstund, och för visningen av din fina bil!
Dom var väldigt serviceminded på Gamo Gasol måste jag säga! Ena killen började direkt leta efter felet, tog fram diverse mätinstrument och lade ner en hel del jobb för att hjälpa mig! Han kom fram till att det är den lilla fläkten som hör till själva gasolbrännaren som inte funkar, en ny är beställd och nästa vecka fixar han det!
Det kallar jag verkligen service!
Den stora fläkten som drar runt gasolvärmen var hel, och det är ju den jag har hört varje gång när jag försökt starta. Den lilla fläkten går bara på lågt varvtal, det räcker för att klara värmeförsörjningen till varmvattnet, men inte när man drar på full effekt för att få värme i bilen.
Inte så enkelt att klura ut själv...
Nu ska jag ringa o avboka verkstadsbesöket hos Husvagnsservice i Tagene, som jag skulle vart hos om två veckor!
/Annette
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Annette.
Jag fick också min Alde 3000 panna lagad hos Gamo Gasol.Det visade sig att efter några år bränns tändstiftet "bort" en bit så att gnistgapet blir för stort och då blir det ingen gnista vid start .Då går pannan i blockeringsläge med stängd magnetventil.Ny brännare med nytt tändstift och sensor skall nog klara många år.Tack för trevligt samtal och hoppas din värmare blir lagad nästa vecka.
//Lars
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Vi hat varit hos husvagnsservice i Tagene några gånger i år eftersom det var problem med husbilen. Vi / gubben är nöjd med firman. Vi har alltid fått tid inom kort men det kan ju variera eftersom dom också åker ut till campingplatser när det uppstår problem.

Även vi har haft problem med värmen( alde )och dom fick bytta fläkten.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Jag har också varit hos Tagene förra året när jag bytte svarta elektronikboxen på pannans framsida som sköter tändgnistan.Tagene skötte sig klanderfritt med ett trevligt bemötande.Denna gång blev det Gamo då det ligger närmare och jag slipper köa genom Tingstadstunneln.
//Lars
 
Toppen