• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
I början av juni när vi var iväg med husbilen var det rätt kallt ute, därför behövde ha lite värme i bilen på morgnarna. Men vi fick frysa för värmen gick inte igång.
Varmvattnet funkar, men när man ställer vredet på värme (och varmavatten), så verkar det som att fläkten går igång, man hör ett sus från pannan, men efter ca 30 sekunder hör man ett ljudligt "klick", sen blir det tyst och allt stannar, lampan lyser rött på kontrollpanelen.
Vad kan det vara? Finns det två lågor i värmesystemet, en till varmvattnet och en till luftvärmen? I så fall kan det ju vara lågan som inte tänds. Om det bara är en låga vet jag inte vad det kan vara, för då skulle vi ju inte ha något varmvatten. Vi har vanlig luftburen gasolvärme, ingen elpatron. Bilen är en 03:a. Det står Trumatic C 6002 på pannan.
Tacksam för svar,
Annette
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Vi råkade ut för detsamma men då använde vi inte varmvattnet så det hade gått vet jag inte. För vår del var det så att fönstret ovanför gallret till pannan måste vara helt stängt. Jag hade bara stängt med de yttre hakarna. När vi hade stängt ordentligt så gick värmen igen.
MVH
Solveig
 
F

F.d. 29824

Guest
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Brukar finnas ett överhettningsskydd som kan lösa ut, skall återställas genom att trycka in en knapp på panndelen i sådant fall.
Ulf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Har du kikat lite här : http://www.alde.se/pdf/C3402_6002_G.pdf

Jag förmodar att du även har testat att köra uppvärmningen av varmvatten och värme med enbart el för att se så det inte är något fel på fläktstyrningen till värmen .

Fungerar det inte på enbart el så har det ju inget med gasoldriften att göra .

Sen är det ju så också att i dessa "varma" tider så kan det ju vara att om du ställer vredet på ex 7:an som kanske motsvarar 25 grader i husbilen och du har 28 grader i den när du testar så kommer ju inte värmen starta förrän det blir kallare i kupén .

Har du ac på bodelen så kan du ju kyla ner bodelen först så inte termostaten tycker det är så varmt alt. sätt vredet på max värme .

Hur varmt har du haft i husbilen när du testat ???
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Alltså, det var ju svinkallt i bilen när vi vaknade på morgonen, och då var det kanske tio grader, och jag ställer ju termostaten på högsta temp, då ska den starta (om det inte är hett som i en bastu inne i bilen), men jag undrar fortfarande om det är en eller två lågor?
/Annette
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Du sier at du får varmt vann, men ikke varm luft? Rimelig da å anta at det har noe med termostaten å gjøre. Har du prøvd å vri denne innstillingen frem og tilbake noen ganger?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Den pdf som det er peker til i innlegg #5 har på side 5 en oversikt over feil og årsaker. Det som er mest sansynelig er at det er en forstoppelse på lufttilførselen, noe som tetter for luftstrømmen gjennom varmeren. Dette fører til for høy varme inne i selve varmeren. Ang. ditt spørsmål om antall brennere - det er en brenner. Det ser ut til at det er en mekanisme som dirigere varmen dit den trengs. Dette fører til feilmeldingen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Man kan bara köra på gasol, jag har ingen eldrift på denna modellen

Sorry missade den detaljen ;) ... På min gamla husbil så fick jag "samma" problem men då gick fläkten på väldigt lågt varvtal och men det var ju en gammal 90:a då var det en del inne i den startpanelen för det fanns ingen rumstermostat på den .

Tittar man på sprängskissen sid 2 i den pdf.filen så är det ju "bara" 1 låga i mitten och värmeväxlaren runtom .
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.547
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej!

Det finns en elektroventil för gasen som kan ha hängt sig. Det hände på våran förra bil. Efter byte så funkade allt.

Den startade lite försiktigt på låg effekt och sedan när den skulle öka upp effekten så klickade det till och den stängde istället av sig. Det låter som din beskrivning.

Testa att upprepa uppstarten många gånger. Om du har tur så kanske det släpper. Annars är det bara att byta ventilen. (om det är den)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej!

Det finns en elektroventil för gasen som kan ha hängt sig. Det hände på våran förra bil. Efter byte så funkade allt.

Den startade lite försiktigt på låg effekt och sedan när den skulle öka upp effekten så klickade det till och den stängde istället av sig. Det låter som din beskrivning.

Testa att upprepa uppstarten många gånger. Om du har tur så kanske det släpper. Annars är det bara att byta ventilen. (om det är den)

--------------------------------------------------------------------------

På min gamla så stod det att man inte skulle göra flera upprepade starter om den inte tände på dom 1:a gångerna för att det kunde samlas oförbränd gas i tändutrymmet och om man gjorde det för många gånger så kunde det bli en stor "BOM" utan man skulle vänta med uppstarten så att förbränningsutrymmet han ventilera ut sig .


Urklipp:

Observera: Vid störningar,
vänta 2 minuter innan ett
nytt tändförsök utförs med
vredet! Annars risk för explosion!​
Detta gäller även
när värmaren slocknar under​
gång och åter måste tändas.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej!

Det finns en elektroventil för gasen som kan ha hängt sig. Det hände på våran förra bil. Efter byte så funkade allt.

Den startade lite försiktigt på låg effekt och sedan när den skulle öka upp effekten så klickade det till och den stängde istället av sig. Det låter som din beskrivning.

Testa att upprepa uppstarten många gånger. Om du har tur så kanske det släpper. Annars är det bara att byta ventilen. (om det är den)

Men då borde väl inte varmvattnet fungera eller?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.547
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Hej igen!

På den lägre nivån så räckte gasen för att värma vattnet så varmt vatten hade vi.
Men när den skulle starta upp för att värma bilen så gick det inte.

Problemet var att värmaren inte använts så mycket då bilen mest gått i sydeuropa vilket inneburit att ventilen börjat kärva.

Bytet av ventilen fixade man på Alde / Truma i Färlöv.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Ja, nu har jag beställt tid hos en verkstad. Tyvärr så har vår lokala husbilsreparatör slutat, vi hade en i Lerkil, bara 5 km härifrån...
Jag ringde till näst närmsta, Mikaels husvagnsservice i Kållered, men ack nej...han hade fullbokat en månad framöver, så jag ringde nästa längre bort, Tagene husvagnsservice på Hisingen, och fick en tid att fixa detta om två veckor.
Denna verkstad har jag aldrig anlitat, är det någon som varit nöjd/missnöjd med denne?
/Annette
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Annette.
Funkar den om du bara värmer varmvatten?
Om inte och den röda lampan tänder sig kanske du inte har vatten i pannan, det sitter en frostvakt som släpper ut vattnet ur pannan kolla så att den är ok. Säkringen hel?
Gas tillförsel OK?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen värme...vad kan ha gått sönder?

Ja, varmvatten har jag, gastillförsel OK, frostvakten OK, säkring har jag i och för sig inte kollat, men då borde det väl inte funka alls, den går ju igång till att börja med, läs längre upp i tråden.
Tror på Frankias teori om kärvande ventil!
Återstår att se om två veckor!
/Annette
 
Toppen