• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Inför den nu avslutade husbils-trippen körde vi in och kontrollvägde hela ekipaget. Det visade sig att vi hade 460 kg tillgodo. Då var bilen lastad med mat, dryck och kläder för en vecka. Dessutom två olätta personer i den. Vatten- och dieseltankar var fyllda. Vi har 1270 kg lastvikt enl. registreringsbeviset. Det här visar hur bra det är med en väl tilltagen lastvikt. Ingen oro för överlass.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inte heller jag har detta problem,normalt 400kg marginal med fullastad bil,men problemet är att många vill klämma in bilen under 3500kg, till och med plåtisar vägs upp över 3500kg för att slippa problem.
Det finns uppenbara fördelar med en 3500 kg bil,förutom när man blir vägd av polisen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har medvetet valt en mindre bil med totalvikt på 3500 kg, inte klämt in den, och ångrar inte det en sekund. Det räcker ju bara att läsa alla trådar om besväret med olika transpondrar, trånga alppassager i alperna samt trånga campingplatser nere runt medelhavet för att bli avskräckt. Vi har i körklart skick en vikt på knappt 3000 kg och med den återstående lastvikten klarar vi oss med god marginal, naturligtvis har vi plockat bort en massa "bra att ha saker" som inte ligger och skräpar längre utan istället har vi gott om ledig plats i skåp och hyllor. Detta visar bara att det går bra att köra med en mindre HB, i vårt fall 6,90 m, utan att riskera några övervikter, men oavsett totalvikten så måste man naturligtvis kontrollera vikten på HBn innan köp, det finns ju även tungviktare som har låg lastvikt.
 
F

F.d. 55374

Guest
Vi har en gammal 3,5 tons bil med lastvikt på 450 kg. Det är nästan omöjligt att klara totalvikten med fyllda tankar och allt annat som behövs för ett rikt camping liv.
Tommy R
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har en gammal 3,5 tons bil med lastvikt på 450 kg. Det är nästan omöjligt att klara totalvikten med fyllda tankar och allt annat som behövs för ett rikt camping liv.
Tommy R

Men det kan väl kanske bero på att den är beräknad efter den gamla tjänstevikten. Numer väger man ju in bilar med vikt i körklart skick och där ingår bränsle, vatten och gasol.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har en husbil på 7 meter som väger 4000 kg. Om totalvikten varit 3500 kg hade jag haft 70 kg att lasta på, av vilket mycket hade gått bort så fort jag satte mig i den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Stålboksen i en plåtis veier ofte mer enn komposittskallet i en tilsvarende lettbygget helintegrert. Lettbygget halvintegrert omlag midt i mellom. Men tradisjonelt bygget hel og halv er ofte tyngre enn tilsvarende plåtis. Om skallet er med plast eller aluminium ser ikke ut til å gi store forskjeller.

Har sett camper for montering på lasteplan på liten lastebil med totalvekt på bodelen på under 500 kg tørr vekt og lengde 420 cm. Vurderer en slik til vår Iveco Daily 4,5 tonn lastebil (grensen for vanlig førerkort i Australia). Ville fortsatt sitte igjen med 1500 kg lastvekt :D
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Stålboksen i en plåtis veier ofte mer enn komposittskallet i en tilsvarende lettbygget helintegrert. Lettbygget halvintegrert omlag midt i mellom. Men tradisjonelt bygget hel og halv er ofte tyngre enn tilsvarende plåtis. Om skallet er med plast eller aluminium ser ikke ut til å gi store forskjeller.

Har sett camper for montering på lasteplan på liten lastebil med totalvekt på bodelen på under 500 kg tørr vekt og lengde 420 cm. Vurderer en slik til vår Iveco Daily 4,5 tonn lastebil (grensen for vanlig førerkort i Australia). Ville fortsatt sitte igjen med 1500 kg lastvekt :D
Då handlar det om vad man måste ha med sig och förstås hur många som åker med. Ibland blir man lite undrande när man läser om tex all mat som man måste ha med. Affärer brukar det finnas även i andra länder.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Står i valet o kvalet om jag skall väga upp bilen?
Då jag köpte den var den i omtypad till PB2 med 3500kg
Har intyg på att den går att väga upp till 4600 kg. Bilen väger med förare och passagerare med fylld vattentank 3150 kg vilket betyder en lastvikt på 350kg.
Undra om det räcker??
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vägde min bil, Rapido med totalvikt 4 400 kr när vi hämtade den.

Den levererade tjänstevikten var 3 470 kg
Enligt broschyren 3 205 kg
Enligt reg bevis 3 295 kg
Efter montering av tillbehör 3 595 kg
Fullastad 4 120 kg

Med andra ord, det gäller att väga och veta vad man stoppar in
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Vår förra bil Adria Matrix Suprime på Renault chassi .Totalvikt 3800 kg
När jag vägde den med campingutrustning typ stolar bord grill sängkläder osv AC på taket markis cykelställ inget vatten en halv glasflaska halv dieseltank ingen mat och inga kläder utan människor
3600 kg
Totalt värdelös är nu såld
Har en Sonic 4400 kg ca 1000 kg teoretisk lastvikt har inte vägt den än
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vår förra bil Adria Matrix Suprime på Renault chassi .Totalvikt 3800 kg
När jag vägde den med campingutrustning typ stolar bord grill sängkläder osv AC på taket markis cykelställ inget vatten en halv glasflaska halv dieseltank ingen mat och inga kläder utan människor
3600 kg
Totalt värdelös är nu såld
Har en Sonic 4400 kg ca 1000 kg teoretisk lastvikt har inte vägt den än

Håller med dig det måste vara det mest värdelösa man kan ha, en tungviktare som är dyr att köra nere i Europa men ändå ingen lastvikt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
6 meters plåtis 3500 kg.
Vägde oss i helgen på bägge vågarna i Helsingborg (för säkerhets skull)
Framaxel 1740 kg
Bakaxel 1700 kg
Totalt 3460 kg

Full färskvattentank 100 liter
60 l diesel (75%)
Noll gråvatten
Inga cyklar men cykelställ
1,5 gasflaska P11
90 liters kylskåp fullt med mat för 4 dagar.
Stolar, bord, matta, förtält (11 kg), gasolgrill.
2 vuxna och 1 hund.

Bilen utrustad med markis, solcell, dubbla bodelsbatterier, TV.

Det blir till att minska på färskvattnet..... ;-)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vår nyinköpta pössl 2win 2012 är reggad med för totalvikt 3300 kg med 390kg lastvikt.
Nybörjare på husbil och allt sånt här. Men klarar vi oss? Kommer vara 2 vuxna och 2 småhundar i den?

Någon, minns inte vem, nämnde att det borde gå enkelt att få den uppvägd till 3500. Kan det stämma och hur gör man då?
 
Toppen