• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej jag vet att detta inte alls är husbilsrelaterat, men så vet jag ju att här finns så många kunniga människor, så jag chansar och ställer frågan ändå:
Jag hade tänkt att köpa ny TV, en LCD (jag kommer att använda den till att titta på bilder från datorn, så LCD verkar vara bäst att välja då), och jag är evinnerligt trött på det system vi har hemma nu med 5 st fjärrkontroller för att kunna få skiten att fungera (vilket det ändå inte gör ibland....).
Jag tänkte skaffa en med inbyggd digitalbox (har ingen som helst ambition att skaffa något extra betal-TV-abonnemang, vi tittar bara på SVT ( Bolibompa, PLUS, Höök och Uppdrag granskning), och så ska jag kunna koppla in vår DVD så vi kan titta på film. Räknar då med att det ska räcka med två eller max tre fjärrkontroller beroende på om jag ska koppla in VHS:n eller ej.
Jag vill ha inbyggd hårddisk så jag kan spela in program när jag inte är hemma, alternativt att jag kan spela in och samtidigt titta på en annan kanal. Jag vill ha bra upplösning på skärmen och bra svärta, men det måste inte vara den dyraste tekninken. Jag hade tänkt mig mellan 37 - 46 tum.
MEN JAG HITTAR INGEN TV MED DESSA KRITERIER!!!
Kanske någon i husbilsklubben vet vilken TV som skulle passa mig???
Hälsar Ludde Kuddsson alias Annette som tackar på förhand för eventuella tips!

Tillägg:
Varför har vi fem :rolleyes: fjärrkontroller kanske nån undrar, jo en till TV:n (eftersom man måste justera ljudet och välja EXT 1 osv med den), en till varje digitalbox (eftersom det enligt alla rön måste vara två boxar om man ska kunna spela in på sin inspelningsbara DVD samtidigt som man tittar på ett annan kanal, detta fungerar dock bara i teorin, inte hemma hos oss, varför inköpet av den sekundära digitalboxen var helt onödigt), en fjärr till DVD:n och slutligen en fjärr till den gamla VHS:n, vilken jag kanske inte kommer att använda.
Puhh....:wub:all denna teknik som skulle underlätta livet för oss stackars människor, men den tycks bara göra tillvaron än mer krånglig...
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Det høres nesten ut som det du egentlig er ute etter er en multimediapc og en god skjerm. Det å finne en mPC med dual DVB-T tuner skulle ikke være umulig.
Med en HDMI kobling til en passe stor skjerm, og for deg som gjerne vil studere egne bilder i detalj så kan en FullHD faktisk vær nyttig med sitt store antall pixler. Du sitter da med en maskin med DVD og evt Blueray spiller som samtidig er opptaker og digital tuner for skjermen. Det neste er så om dere ønsker surround sound - fint lydkortet i PCen fikser det også.

Hvor stor skjerm - det er egentlig avhengig av hvor stor avstand dere har til TVen plassering, det er foresten endel gode tips på - Hjelp, jeg skal kjøpe TV! - FBI - NRK - fra en serie med programmer som går på NRK nå i høst.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Hej Annette!

Jag tror du är inne på ett sidospår när du vill ha hårddisk i teven. Det lönar sig alltid att köpa det som tillverkas och säljs i volym. Dessutom är hårddisken hur man än ser det en maskin med rörliga delar som med största sannolikhet går sönder innan resten av teven. Om du köper en digitalbox med hårddisk, behöver du i princip aldrig använda teve-fjärren, eftersom du kan styra ljudet från digitalboxen. Ev får du ha tevens fjärr enbart för att slå på teven, kanske du kan leva med. I så fall kommer du att få det mycket lättare att hitta rätt teve, och du kan begränsa dig till att ljud och bild är bra. Det är också så att det kommer nya tevestandarder igen framöver med HD och jox och alla kommer att få köpa nya boxar igen.
Vi har en Sagem digitalbox med hårddisk och den är makalöst enkel att använda. Vi skramlade förresten till en likadan när min farsa fyllde 80, och han lärde sig bums att spela in mm. Man kan spela in två program samtidigt, man kan backa upp till två timmar i det program man tittar på, och börja inspelning från början etc etc.
Om du vill ha kvar VHSen eller ej är egentligen inte viktigt. Du drar en Scart till inkommande kontakt på digitalboxen, och när boxen känner att videon startar kommer den att skicka signalen vidare till teven, och släcka ner sig själv. Du behöver inte växla mellan ingångarna på teven, och videofjärren kan du lägga undan i en låda, när du inte använder den.
När det gäller teven har jag inget att komma med, vi kör fortfarande på en tjockvariant(rodnar), en tröst är dock att dessa fortfarande ger bäst bild för vanlig teve-signal.

Lycka till!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Tack för svaren!
Jag tror att jag ändå tar risken att ha allt inbyggt, allt kan ju gå sönder om man har otur. En hårddisk borde ju rimligen vara utbytbar dessutom. Har hört mig för angående när de ska släcka ner det nuvarande digitalnätet, och det kommer troligen att dröja 10 - 12 år, då lär väl ändå TV:n vara gammal om man ser på hur vi idag slänger datorer som bara är 5 - 6 år gamla.
Jag har hittat den här TV:n från Philips, men det som är mysko är att den inte finns med på Philips egna hemsida, utan bara på net on net.
NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik
Den har ju dessutom inbyggd DVD, då behöver man ju bara en enda fjärr...
Så som vi har det nu är ohållbart, sist vi hade barnvakt så klarade dom inte av att få på TV:n...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Det är säkert en bra TV, men någon inbyggd DVD/hårddiskinspelare har den väl ändå inte?

/Roland

Nä det var det inte, jag hade sett fel, det följde bara med en DVD till det priset...
Suck...jag tror det kanske får bli en TV med en inbyggd digitalmottagare bara, så kan jag ju använda min gamla box och koppla in min befintliga DVD som är inspelningsbar till den. Men för att sätta på och av TV:n och byta kanaler räcker det ju då med bara en fjärr iallafall.
Denna teknik...
Vi gick omkring igår i vardagsrummet och funderade på en ommöblering, eftersom vi ska hänga en ny TV på väggen istället för som det är nu, att Tv:n är i ett skåp. Då kam vi fram till att vi måste flytta akvariet till en annan vägg. Det är på 375 liter. I morse när vi satt och åt frukost hörde vi nåt märkligt ljud från vardagsrummet. Jag gick in där, och möttes av att hela golvet var täckt av vatten...En slang hade lossnat från pumpen, och ca 200 liter vatten hade runnit ut på golvet. Vi slet som djur för att få samlat upp allt vatten, sen fick vi kalla hit flera grannar för att få flyttat det vattentomma akvariet som ändå vägde ca 150 kg eftersom allt grus och inredningen som är gjord av betongspackel är kvar. Ska ringa försäkringsbolaget i morgon bitti. Hela parketten i vardagsrummet är förstörd, alla skarvar har rest sig...
Vad trött jag blir...men nu är det iallafall plats på väggen för den nya TV:n, eftersom akvariet är borta...man får väl försöka se det positiva i det hela!
Nu ska jag fortsätta röja bort möbler i vardagsrummet, hej så länge på ett bra tag...
Annette
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Frågan är husbilsrelaterad så tillvida att märket jag föreslår har priser som närmar sig en väl begagnad husbil: Loewe. Finns lite olika modeller med och utan hårddisk och en massa andra finesser. Har själv en tre år gammal 37" Loewe, hämtad i Tyskland för prisets skull. Den är kanonbra och har dessutom fräck design. Loewe säljs av bl.a. av Mediamarkt och vissa B&O-försäljare. www.loewe.se
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

ett komplement till alla fjärrisar är väl att skaffa en fjärr till. Alltså en programerbar multifjärr och ersätta alla man har med 1st.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

En bra ide på papperet, det är dock inte alltid som multifjärrar klarar allt. Särskilt förprogrammerade fjärrar brukar inte ta "robertboxar". Finns också apparater som inte talar samma språk som dom flesta andra och inte ens funkar med lärbara multifjärrar. Tror dock att det blivit bättre med tiden. Ett icke-husbilstips förresten: Jag har på senaste tiden irriterat mig på vår digitalboxfjärr som krävt närmast övermänskliga krafter för att sänka ljudet. Det är den ledande kolpulverfärgen på baksidan av gummimattan som utgör tryckknapparna som är sliten (förbrukad). Lösningen är att vika al-folie några gånger och stansa den i ett vanligt hålslag. Dom små pluttarna som hamnar i behållaren på hålslaget limmar man försktigt med mjukt lim (t ex vanlig fogsilikon) bak på gummimattan. Se upp bara så att det inte slinker med två pluttar och den ena lossar och far omkring inne i fjärren. Om man genomför detta noggrannt och med tungan i rätt mun, blir fjärren som ny, det blev iallafall vår :). Finns också en bra sajt i tjeckien där man kan köpa nya originalfjärrar till nästan alla tv och satellitmottagare för under 20€+5.5€ frakt.
Slutligen vill jag skänka all sympati för Ludde Kuddsson med familj. Var en gång på utlandsresa när ett vattenledningsrör sprack och fyllde hela huset med vatten....
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Wellton Way Media Center AB (publ.)

Några av alla funktioner i Wellton Way Media Center:
Titta på TV
Titta på TV medan du spelar in en annan kanal
Pausa direktsänd TV, fortsätt titta när du har tid
Spela in TV-program på hårddisken
Elektronisk Program Guide (EPG) sök och schemalägg inspelningar av TV-program
Spela in ett program eller en hel säsong
HDTV-stöd
Text-TV
Titta på webb-TV
Titta på DVD-filmer
Gör din egna DVD-skivor
Titta på DivX/Xvid filmer
Undertexter när du tittar på DivX/Xvid filmer
Lyssna på alla populära radiokanaler
Surfa på Internet & besök dina favorit webbsidor
Webbguide med snabblänkar till webbsidor
Lägg upp egna länkar & program i ”Min meny”
Läs och skriv e-post och chatta med dina vänner
Se de mest populära underhållningstjänsterna
Hyr och se filmer direkt över Internet
Titta på alla dina filmer och ladda ned filmer
Lyssna på och ladda ner all din favoritmusik
Titta på alla dina fotografier
Gör bildspel med bakgrundsmusik
Använd alla dina favoritdatorprogram
Koppla in och fjärrstyr ditt hemlarm*
Övervaka ditt hem eller sommarstuga samt koppla in hemkontrollfunktioner*
Videokonferenser och bildtelefoni*
Wellton Way MMC 2008 har stöd för hemmaserverfunktioner för fjärråtkomst**
Semester eller affärsresa? Fjärruppkoppla dig och se alla dina TV-kanaler och annan media som du har tillgång till hemma via en Internetansluten dator**
Stöd för sk virtuella CD/DVD (Daemon tools)**
YouTube, FaceBook, Skype*, Joost* m.fl. kommunikationstjänster
Självklart kan du använda alla övriga konventionella datorfunktioner
Alla dessa funktioner i fullskärm på din stora platt-TV / bildskärm
…och mycket mer, Wellton Way integrerar hela tiden nya funktioner och finesser
 
B

bentor

Guest
Sv: Ingen husbilsfråga men TV-fråga...

Är inte Wellton den produkt som det varnas för i dagstidningarna?
Och där de som investerat pengar känner sig lurade?
 
Toppen