• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen 230 v under körning

Novis

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2026
Hej
Jag har ett EZA130V batteri och en Dometic DSP1512 inverterare. När jag startar bilen stängs 230v av och går inte att sätta på igen. På EZA appen visas meddelandet "Unable to activate the converter with main D+".

Är detta normalt eller något fel??? Skulle önska 230v under färd för att tex ladda bärbar dator.

Ska tilläggas att EZA appen även indikerar att det är dags för service....
 
Jag antar att du har ett spänningsenhet emellan 230V & laptopen. Läs på enheten vad den har för output, har du tur så ger den 12 volt & då kan du ladda från bodelsbatterierna eller cigguttag när du kör. Har du inte 12 volt på enheten så finns ställbara konverterare från 12 volt & uppåt att köpa.
Du kan också läsa på laptopens batteri vilken spänning den kräver.
 
Det skulle jag vara försiktig med innan du vet vad battericellerna i laptopen tål, extremt få fordon som har bara 12V vid körning
 
Det finns fler EZA130 ägare här på forumet vet jag, de kanske har tips varför din inte lämnar 230V vid körning, som var grundproblemet :)
 
Jag har EZA 130 men har inte testa 230 v på under körningen kan testa imorgon sen vet jag att den stänger av laddningen från solceller när motorn är gång.
 
Hej
Jag har ett EZA130V batteri och en Dometic DSP1512 inverterare. När jag startar bilen stängs 230v av och går inte att sätta på igen. På EZA appen visas meddelandet "Unable to activate the converter with main D+".

Är detta normalt eller något fel??? Skulle önska 230v under färd för att tex ladda bärbar dator.

Ska tilläggas att EZA appen även indikerar att det är dags för service....
Har det alltid varit så? verkar isåfall som den är felaktigt kopplad,när du får D+ dvs. vrider på nyckeln kopplas den bort.
 
Hela vitsen med en EZA130 är ju att den "alltid" levererar 12V samt 230V,
alltså ett "allt i ett paket" just för att man inte ska behöva ha en massa bra att ha-grejer.
Jag tror som Olof att det lutar mot en felkoppling / alternativ koppling.

Det står att installationen måste utföras av en specialist, kan bli tufft :rolleyes:
JRL Trading | EZA 130 V2
 
Senast ändrad:
Tror det är så enkelt att tillverkaren tycker inte man skall ha 230 volt under färd (tänk olycka och ni eller räddningspersonal får 230 volt i sig). Skiter man i säkerheten så är det väl bara att koppla ur D+ kabeln ur EZ130 så märker den ju inte att motern startats och man åker runt med 230 volt hela tiden.
 
Tack för alla tips och goda råd!! Har nu kollat kablarna och de verkar alla sitta kvar på rätt plats. Avvaktar Sacces test imorgon (tack!!). Det kanske ska vara på detta sättet av säkerhetsskäl som Leri påpekar. Då får barna vänta med distansplugget tills vi kommer fram mellan våra turer.
 
Ta annars kontakt med Michael på Jrl trading
dom säljer Eza i Sverige
031-7950304 dom har koll och är kanon att få hjälp ifrån
Mvh /Bengt
 
Tror det är så enkelt att tillverkaren tycker inte man skall ha 230 volt under färd (tänk olycka och ni eller räddningspersonal får 230 volt i sig). Skiter man i säkerheten så är det väl bara att koppla ur D+ kabeln ur EZ130 så märker den ju inte att motern startats och man åker runt med 230 volt hela tiden.

Så kan det vara, men nästan unikt isåfall, jag har konstant 230V i husbilen även vid färd, antingen via invertern, eller ifall jag trycker igång elverket, vilket jag gjort en del dagar då det varit tropisk värme i husbilen, kan då hjälpa till med tak-ac'n.

Har inte stött på någon husbil ännu som inte får ut 230V via invertern med motorn igång, detta är första gången jag hör talas om detta.
 
Tack för alla tips och goda råd!! Har nu kollat kablarna och de verkar alla sitta kvar på rätt plats. Avvaktar Sacces test imorgon (tack!!). Det kanske ska vara på detta sättet av säkerhetsskäl som Leri påpekar. Då får barna vänta med distansplugget tills vi kommer fram mellan våra turer.
Jag stälde frågan till Michael Rudolfsson via Messenger på Jr larm och han svarade kl 02.13 så här:
Ja då, det går att lösa. Det är en programmering i EZA då den som standard är ställd på AV när motorn är igång. Detta för att det i vissa länder är olagligt att köra inverter under färd.
 
På den tiden jag hade EZA 130 så fungerade det att ha 230 inkopplat under färd. Kanske det har blivit någon ändring nu. Kolla med JR.
 
Jag stälde frågan till Michael Rudolfsson via Messenger på Jr larm och han svarade kl 02.13 så här:
Ja då, det går att lösa. Det är en programmering i EZA då den som standard är ställd på AV när motorn är igång. Detta för att det i vissa länder är olagligt att köra inverter under färd.

Nu har jag testat min EZA och det går att ha på när motorn är igång men enligt ovan så kanske det gäller nyare ....min är ca 5 år som jag köpte av Joe50.
 
Senast ändrad:
Jag stälde frågan till Michael Rudolfsson via Messenger på Jr larm och han svarade kl 02.13 så här:
Ja då, det går att lösa. Det är en programmering i EZA då den som standard är ställd på AV när motorn är igång. Detta för att det i vissa länder är olagligt att köra inverter under färd.
Vad snällt att du frågade åt mig och vilken service av dem att svara mitt i natten. Imponerande! Ja kontaktar dem för att se om jag själv kan ändra programmeringen.
 
Tillbaka
Toppen