• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inga husbilar på Bjäre GK!

F

F.d. 410

Guest
Satt i helgen och kikade på golfbanor att besöka i sommar och kom in på Bjäre golfklubbs hemsida. Där står att läsa:

"Det är inte tillåtet att ställa husvagnar eller husbilar på parkeringen över natten"

Vi är väl oftast 2 personer i våra bilar så det innebär ju 2 x greenfee och många gånger 2 x restaurangbesök, så då förvånar det mig att man inte kan låta en husbil stå över natten på en troligtvis tom parkering.

Mailade en frågan till VD på Bjäre GK och fick idag svaret att dom har "dålig erfarenhet" av husbilsfolket.

Jag trodde vi var ett skötsamt släkte!?

Anders
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Helt otroligt korkat svarat av en vd han har nog ingen större erfarenhet
av varken sig det ena eller det andra.
Tycker vi bojkottar sådana golfklubbar
Hälsningar Mats på Norratorp
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Så otroligt klantigt att sätta upp en sådan regel. Ett par i husbil gör väl åt minst en tusenlapp på ett besök på en golfbana.

Låt Bjäre GK slippa husbilar och lägg pengarna på mer husbilsvänliga golfklubbar istället, dom finns!

Mvh / Per
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Ja nog plockar jag bort Bjäre som alternativ.
Det finns ju många klubbar som är positiva till husbilar och kanske t.o.m. ger oss möjlighet till stoppa in vår kära el-kabel. Kommer vi till en sådan klubb tycker jag det vore bra om vi berättar detta för varandra här på forumet, då kan man ju göra en notering i Svensk Golfguide. Jag tror det finns fler klubbar som välkomnar husbilar än dom som har markeringen i guiden.
Anders
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Anders, fick du veta vad den dåliga erfarenheten bestod av.

Eller kan det vara så att man vill tvinga in nattgäster till sitt eget hotell?


ds
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Nej det nämndes inget om vad den "dåliga erfarenheten" grundade sig på.

Jodå hotellrum finns att tillgå för övernattning och man får ha husbilen på parkeringen under tiden man spelar golf.

Det är nog som du skriver hundvakten, dom vill tvinga in folk i hotellet.
Kommer man dit med husbil, ställer den på parkeringen och bor på hotellet, tror inte jag att dom protesterar, bara du inte sover i den. Och tänk om husbilsparet lagar egen mat! - då kan dom ju missa ett par restaurang-gäster dessutom. Huvaligen!!!
Anders
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Det finns många golfklubbar med god ekonomi och där "de gamla ursprungliga medlemmarna med de låga medlemsnumren, som var med från början osv" inte alls tycker att det är så attraktivt med greenfee-spelare, som mest tar plats.

Bjäre GK är en typisk sådan klubb, men som sagt, det finns många fler. Därför ska vi inte bli överraskade av en sådan avvisande attityd. Tillgång och efterfrågan styr det mesta i världen.
 

Håkan o Carina

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2024
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Hej
Jag har skickat en skrivelse till Isaberg GK där jag är medlem, att titta över möjligheten att anlägga några platser med el och även kunna utnyttja toaletterna vid 10:ans Tee. Detta mot en mindre kostnad. Någon form av greenfee paket för husbilar eller husvagnar.

Håkan
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Bra initiativ. Isaberg har ju dessutom en 2 st fina golfbanor.
Anders
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Jag stog vid Isaberg i september förra året när vi var där och spelade.
Det var inga problem,bara man sa till i förväg.

Lennart
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

På Bjärehalvön vill man ha alla husbilar på campingplatserna på önskemål från sommarboende som finns där en månad om året.
Helst vill dom slippa campingplatserna också.
Så det är inte bara Bjäre GK som har denna inställning i den trakten. Dom som har köpt eller hyr sitt sommarboende här tror att hela halvön ingår i priset.
Hälsn. Krister :aja:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Det kanske är dags med en ny rubrik på forumet varför inte "Husbilarnas ovänner" även om jag själv tycker att det har en negativ klang hos denna annars så positiva klubb.
Det är ju bra att vi får veta vem det går att prata/deala med samt inte prata/deala med när man är ute och ser sej om i Svedala!!!!

Mvh
Pilot
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

I Kivik är husbilar inte heller välkomna, man har byggt bommar över infarterna till parkeringarna i hamnen för att stänga oss ute. På fråga, till turistansvariga, från mig om anledningen till bommarna blev svaret att det var ett önskemål från de boende att stänga husbilar ute. Detta har jag tagit till mig och när jag besöker Kivik för att kolla in Äppeltavlan, spenderar inte en spänn på orten. Ja jag vet att det finns avgiftsbelagda parkeringar vid invigningen av Äppeltavlan och har också nyttjat dessa. Har på senare tid stått i Skillinge hamn "trevligt inga bommar".
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Kalle,

Det ser ut att Sverige börjar som vid Franska Atlant kusten. Många fina ställe som Cap Griz Nez vid fyrtornet, Honfleur bara för att nämna några har dom satt bomar på 2m höjd så det är tji att köra in med husbilar. Restaurang ägaren vill att vi äter och spendera våra hård förtjänta pengar där, då säger jag tvärstopp "NEJ" får jag inte parkera ska jag inte heller spendera några pengar där heller. Klart slut :mad:
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Kalle

Håller helt med dej om Simrishamns svala intresse för Husbilar.

Nästa gång du kommer till Kivik kan du stå söder om hamnen vid bollplanen, eller varför inte på parkeringen vid Kungagraven som jag lagt in som Ställplats.

Den blir snabbt fullbelagd vid Äppeldagarna så man måste vara ute i god tid. men det är ju långt till hösten!!

Kåre
 

Leif & Karin

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2024
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

De klubbar där jag bott över har varit enbart positiva. De har tyckt att det är jättebra att ha någon på klubben över natten. Jag skrev en fråga till GOLF.se och undrade hur vi kan printa en lista med klubbar med övernattningsmöjligheter. Det skulle ju underlätta eventuella golfsemesterplaneringar, eller hur?
Väntar intresserat på svaret och återkommer med det till denna tråd. mvh Leif
 
F

F.d. 52958

Guest
Sv: Inga husbilar på Bjäre GK!

Hej alla golfare och medlemar i Husbilsklubben.Se

Jag är medlem i Skogaby GK utanför Laholm.
Ringde och talade med Skogaby GK i dag ang- övernattning med husbil.

Följande gäller,Som medlem eller greenfeegäst fins ställplatser med el för
husbilar och husvagnar.Tillgång till toalett-dusch-restaurang.

/Sven
 
Toppen