• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Info Borgholm ställplats

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det har ju iofs inte med Borgholm att göra men i veckan var vi på väg upp till Flatruet, en fantastisk plats för er som undrar. Då stannade vi till vid en samebutik för att vi tänkte köpa lite renkött. En äldre farbor (i min ålder) kom springande för att öppna, jag sa till honom att ta det lugnt. Sedan så tittade han på vår husbil och sa "fin husbil, en boggie, du har gott om pengar" jag gitte inte tala om för honom att det heter tandem men jag log och sa "Ja absolut har jag det, jag talar gärna om för dig hur mycket jag har och du kan få se bankutdrag här på telefonen om du talar om för mig hur många renar du har"

Diskussionen tog på något sätt slut där, fattar inte varför, jag var ju samarbetsvillig.
Eftersom tråden redan gått åt helsicke, kan jag inte låta bli att fundera över om du Blaser, med tanke på din förmåga att hantera människor i olika situationer, skulle kunna kvala in som coach, mentor eller nån sorts personlig terapeut, för oss i klubben? :cool:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Eftersom tråden redan gått åt helsicke, kan jag inte låta bli att fundera över om du Blaser, med tanke på din förmåga att hantera människor i olika situationer, skulle kunna kvala in som coach, mentor eller nån sorts personlig terapeut, för oss i klubben? :cool:
Ja käre krinil. Kom med Dina problem till mig så ska jag se till att de verkar futtiga och ge dig större problem så ditt liv verkligen verkar meningslöst :D
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.725
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har slutat att köra till Öland. Det är alldeles för många husbilar och priserna ligger långt över min lönenivå.
Det är väl helt OK för de som vill betala hutlösa priser, vi andra klarar oss med egen toa och vatten. Tömmer gör vi i t.ex. Kalmar
Ska kanske tillägga att jag besökt Öland sen barnsben, nästan varje år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har slutat att köra till Öland. Det är alldeles för många husbilar och priserna ligger långt över min lönenivå.
Det är väl helt OK för de som vill betala hutlösa priser, vi andra klarar oss med egen toa och vatten. Tömmer gör vi i t.ex. Kalmar
Ska kanske tillägga att jag besökt Öland sen barnsben, nästan varje år.
Jag blir lite nyfiken, bortsett från kanske då Borgholms ställplats om den diskuterade prishöjningen verkligen stämmer, vilka priser är det som är så hutlösa? Många husbilar är det ju om man åker dit mitt i semesterperioden, men annars fungerar det bra. Vi var där till påsk och den enda ställplatsen som var fullbelagd var i Borgholm, men vi fick en plats trots att vi kom sent på kvällen på skärtorsdagen, och några till fanns det.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
340
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Nu i helgen stod vi i Byxelkroks hamn och Böda hamn. Båda ställplatserna kostade190kr vilket känns helt ok.
Tänk på alla som måste ha el och får betala 110:- till m.a.o 300:-. Hur i h-e kan man ta så mycket betalt för el. Öland förnekar sig inte med något. Svaret är ingen kritik mot dej smålänningen
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Tänk på alla som måste ha el och får betala 110:- till m.a.o 300:-. Hur i h-e kan man ta så mycket betalt för el. Öland förnekar sig inte med något. Svaret är ingen kritik mot dej smålänningen
Hm....är det kallt kan man köra värme ...många kWh blir det.
Är det varmt kan man köra AC ....
kWh är rätt dyra ...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med dig. Men prisbilden får mej att fundera.
Det ligger nog en del i vad Matse nämnde: Stora bilar, värme via el när det är kallt, AC när det är varmt, stora kylskåp, elcyklar, telefoner, paddor och datorer som skall laddas, allt drar mycket ström.
Dessutom ibland höga Kw-priser. sedan kostar ju naturligtvis anläggningarna en del också, både att installera och underhålla.
Som tur är kan man ju välja att använda el eller inte! :)
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
340
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Det ligger nog en del i vad Matse nämnde: Stora bilar, värme via el när det är kallt, AC när det är varmt, stora kylskåp, allt drar mycket ström.
Dessutom ibland höga Kw-priser. sedan kostar ju naturligtvis anläggningarna en del också, både att installera och underhålla.
Som tur är kan man ju välja att använda el eller inte! :)
Ja tack och lov får vi åka vart vi vill och även välja vilka faciliteter vi vill ha även om campingägarna gör sitt bästa för att fånga in oss
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.646
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tänk på alla som måste ha el och får betala 110:- till m.a.o 300:-. Hur i h-e kan man ta så mycket betalt för el. Öland förnekar sig inte med något. Svaret är ingen kritik mot dej smålänningen
Vad behöver man extern el till på sommartid? Laddade 2 elcyklar 2 gånger efter några cykelturer. Gjorde även varma mackor på smörgåsgrillen till lunch. Frun torkade håret med hårfönen efter varje dusch.
Trots att solen inte lös konstant var batteriet i stort sett fullt på eftermiddagarna.
Vi har ingen extrem anläggning utan 130Ah lithiumbatteri, 330W solceller, 50A DC-DC och 1700 W inverter med ren sinus.
På de platserna vi stod på kostade elen 65kr i tillägg. Hade det varit oktober eller november hade jag troligen tagit el någon natt för att spara gasol och toppa upp batteriet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.725
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Tänk på alla som måste ha el och får betala 110:- till m.a.o 300:-. Hur i h-e kan man ta så mycket betalt för el. Öland förnekar sig inte med något. Svaret är ingen kritik mot dej smålänningen
Jag har heller aldrig förstått, varför man behöver koppla bilen till stolpe. Beror det på okunskap om bilens elförsörjning?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har heller aldrig förstått, varför man behöver koppla bilen till stolpe. Beror det på okunskap om bilens elförsörjning?
Kan kanske bero på att man av olika anledningar vill ha 230 Volt? Ligger ibland på stolpe. Har LiFePo4, 180 W solcell och tre Victron laddkällor. Lik förbannat tar jag mig friheten att ligga på stolpe då och då! Skulle dock aldrig drömma om att konvertera 12 VDC till 230 VAC. Så glöm det där med okunskap och acceptera att vi alla är olika!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi är alla olika när det gäller behov.
Jag skulle aldrig välja bort invertern.
Däremot har jag fortfarande ingen laddning via extern 230V, 5:e säsongen nu utan det. Klarar mej med solpaneler och körning, och då är jag en storförbrukare på 12V.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi är alla olika när det gäller behov.
Jag skulle aldrig välja bort invertern.
Däremot har jag fortfarande ingen laddning via extern 230V, 5:e säsongen nu utan det. Klarar mej med solpaneler och körning, och då är jag en storförbrukare på 12V.
Du gills inte. Du kör omkring med ett kärnkraftverk! :cool:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag undrar mest vad ni gör med all el? Vi använder i princip aldrig 230V, året runt. Senast för ca 5 år sedan i fjällen när pannan krånglade vid nyår
och det var -20 ungefär, då fick vi låna ström av campingen i Tandådalen över natten.
Ibland krävs 230 till micro, kaffebryggare, hårfön och annat livsnödvändigt! :cool::D
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Vad behöver man extern el till på sommartid? Laddade 2 elcyklar 2 gånger efter några cykelturer. Gjorde även varma mackor på smörgåsgrillen till lunch. Frun torkade håret med hårfönen efter varje dusch.
Trots att solen inte lös konstant var batteriet i stort sett fullt på eftermiddagarna.
Vi har ingen extrem anläggning utan 130Ah lithiumbatteri, 330W solceller, 50A DC-DC och 1700 W inverter med ren sinus.
På de platserna vi stod på kostade elen 65kr i tillägg. Hade det varit oktober eller november hade jag troligen tagit el någon natt för att spara gasol och toppa upp batteriet.
Och mycket kostade den elanläggningen?
Betalar sig kanske ?
 
Toppen