• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Införsel av alkohol

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej,
Min sedelärande historia handlar om ett polskt par (ytliga bekantar) som nyligen blev stoppad av tullen i Nynäshamn trotsa att de hade god marginal till 10 liter sprit och 110 liter öl för två personer, befanns skyldiga till smuggling och fick böter på 22 300 kr. Som de enligt egna uppgifter skriftligen måste erkänna/godta för att inte bli satta i fängelse av tullen.
Då jag kontaktade tullen och deras rättsavdelning så uppgav man att volymerna gäller ”per hushåll”, och hänvisar till nedanstående sida där det står ”ditt eller din familjs1 privata bruk”.
//Conny

Handla alkohol på din resa
1 Familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man). Tullverket hänvisar till en dom från Hovrätten över Skåne och Blekinge från den 20 april 2006 (mål nummer B2328-04). I avsaknad av dom från Högsta domstolen betraktas den som prejudicerande.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har alltid utgått att införselregler gäller per person är det ändrat till per familj?
Brukar handla rejält på årets sista resa då det skall räcka till nästa vår, men vill samtidigt vara laglydig. då borde reglerna vara tydliga.

I fallet med de polska medborgarna kanske tullen ser med misstänksamhet på om turister släpar med sig stora mängder alkohol för ett kortare besök.
Kan det vara så att om jag reser med min fru får vi tillsammans ta in 10 liter starksprit, men om jag reser med en kompis får vi ta in 10 liter var?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som synes i länken ovan så gäller avgiftsfri införsel av alkohol för eget bruk.

Jag förstår tullarna som inte håller det troligt att en inresande som inte bor i Sverige, tar med extra stora mängder in i landet för eget bruk.
Det kan ju inte vara för eget bruk.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
I det nya programmet ”I lagens namn” testar Erik Ekstrand att ta med sig 1 000 liter sprit genom tullen till Sverige. Och han var redigt nervös när han närmade sig.
Googla på ovan eller Youtube.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Är inte frågan att de inte bor i Sverige, utan är här på besök/semester och därför inte behöver dessa mängder för eget bruk under kortare tid?
Glömde skicka i går; lite att kasta in jästen nu.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har läst detta men är inte mycket klokare

Lawline skriver:
Du får ta med dig alkohol som motsvarar ditt eller din familjs personliga bruk. Vad personligt bruk är i faktisk mängd finns det inget klart svar på utan det beror på övriga omständigheter. Håller du dig under EUs referensvärden ska det dock inte vara någon risk för att tullen har invändningar.
slut citat

Om jag reser ofta så är det inget problem, men om jag tror att det dröjer ett år till nästa resa så vill man kanske maximera inköpen av hållbara produkter, men det verkar vara elastiska regler, dvs om tullmannen tror att du tänker sälja varorna så har du svårt att bevisa att du inte tänker göra detta.
Så jag vill gärna veta om EUs referensvärden gäller per person eller per sällskap eller tulltjänstemannens humör









 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Hej,
Min sedelärande historia handlar om ett polskt par (ytliga bekantar) som nyligen blev stoppad av tullen i Nynäshamn trotsa att de hade god marginal till 10 liter sprit och 110 liter öl för två personer, befanns skyldiga till smuggling och fick böter på 22 300 kr. Som de enligt egna uppgifter skriftligen måste erkänna/godta för att inte bli satta i fängelse av tullen.
Då jag kontaktade tullen och deras rättsavdelning så uppgav man att volymerna gäller ”per hushåll”, och hänvisar till nedanstående sida där det står ”ditt eller din familjs1 privata bruk”.
//Conny

Handla alkohol på din resa
1 Familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man). Tullverket hänvisar till en dom från Hovrätten över Skåne och Blekinge från den 20 april 2006 (mål nummer B2328-04). I avsaknad av dom från Högsta domstolen betraktas den som prejudicerande.
Lite oklart om mängden som paret hade med sig men alldeles oavsett så är det inte tullen som sätter någon i fängelse. Där behövs rättegång och fällande dom innan det kan komma i fråga.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag förstår inte problemet? Reglerna är väl rätt tydliga att mängderna gäller per familj/hushåll. Så om man är ett par är man väl en familj. Och överskred de någon av mängderna så tuff skit.
... eller har jag missförstått nåt här?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej
Polacken och hans fru hade totalt 130 liter öl och 16 literstarksprit som han uppgav utan omsvep vid förfrågan eftersom han var säker på att det var OK. Dessutom gör han ofta affärsresor till Sverige, och det är inget som säger att man måste inte förbruka det vid ett och samma besök.

Det intressanta är att ingen av er eller andra tidigare har tycks känna till att volymerna avser familj. Eller har jag fel ? Och på annat än på tullverkets sidor nämns något om familj vad jag vet.

Men ännu intressantare är att tullen uppger att det är samma regler för hela EU, alltså även till Polen. Varför vi undersöker om tullverket där har motsvarande regel och hovrättsdom. Om inte, är det svårt att förstå hur polska medborgare skall kunna känna till saken.
//Conny
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Är det så viktigt med en massa alkohol så det inte räcker med det som fins i Sverige
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Vilket bjäfs, är det någon som tror något annat än att merparten av varorna skulle säljas i landet, och till vem, ungdomar ?
Reglerna för införsel och utförsel är helt olika saker. Dom får väl undersöka landets lagar innan de lastar bilen full. Skyll sig själv.
Hej,
Jag vet inte vad du har för referenser för att misstro honom, men sanningen är att spriten var avsedd för hans affärsbekante vilket jag med flera kan gå i god för. Men han blev aldrig tillfrågat vad han skulle ha spriten till, även om det kanske inte hade någon betydelse

Jag tror du blandar ihop ... med morötterna som man säger i Skåne. För fråga är om tullen i Polen skulle gjort samma bedömning om han och hans fru hade kommit med samma mängd till Polen från Sverige. Eftersom det är samma regler i hela EU.

130 liter öl och 16 literstarksprit är väl knappast bilen full och inte onormalt om man kommer hem från en utlandsresa.
Och förklara hur en utländsk medborgare skall känna till en svensk hovrättsdom när inte ens vi svenskar gör det.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,
Jag vet inte vad du har för referenser för att misstro honom, men sanningen är att spriten var avsedd för hans affärsbekante vilket jag med flera kan gå i god för. Men han blev aldrig tillfrågat vad han skulle ha spriten till, även om det kanske inte hade någon betydelse

Jag tror du blandar ihop ... med morötterna som man säger i Skåne. För fråga är om tullen i Polen skulle gjort samma bedömning om han och hans fru hade kommit med samma mängd till Polen från Sverige. Eftersom det är samma regler i hela EU.

130 liter öl och 16 literstarksprit är väl knappast bilen full och inte onormalt om man kommer hem från en utlandsresa.
Och förklara hur en utländsk medborgare skall känna till en svensk hovrättsdom när inte ens vi svenskar gör det.
//Conny

Det du får föra in, är väl för eget bruk?
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Hej Conny, jag har inga referenser för att misstro, jag gör bara en högst personlig bedömning. Regelverket för svenskarnas införsel av alkohol är ju att det är för alkoholen skall vara för personligt bruk. Att då föra ut från Polen och sedan luta sig mot Svenskarnas införselregler anser jag vara mot regelverket, därav min kritik.
Mvh fritidsbonden.
 
Toppen