• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Införsel av alkohol

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag tror att i det här fallet är orsaken att tullen hade synpunkter på kvantiteten beror enbart på att personerna i fråga inte var skrivna i Sverige.
Jag vet att när den här bestämmelsen infördes i början på 2000-talet, jag tror att det var 2004, så var det snack om att man inte fick åka genom Danmark hem till Sverige om man hade handlat i Tyskland eftersom man då förde in alkohol i Danmark.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
... men sanningen är att spriten var avsedd för hans affärsbekante vilket jag med flera kan gå i god för. ...
Det är möjligt att du kan gå i god för någon affärsbekant. Dock framgår det nu att godset tydligen var avsett för någon annan och alltså inte var avsett för det polska, ytligt bekanta, parets egna privata konsumtion. Därmed har nog Tullen gjort en riktig bedömning.

//Michael, medlem
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Med tanke på mängden kanske den affärsbekante borde uppsöka någon form av hjälp för sin alkoholkonsumtion?
Om den affärsbekante har en partner som häller i sig hälften av spriten, och ölen går på nån gemensam fest, så är mängden under genomsnittet för svenskens årliga alkoholkonsumtion på 8.7 liter per person.

Tänker man sig att affärsbekantingen (och partnern) dricker som genomsnittseuropeen; ja då får faktiskt ölen plats med i årskonsumtionen på stadiga 11.7 liter.

Men det beror ju på hur man tänker om alkoholism dårå.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Polackerna behöver mycket. En kollega berättade om en vetenskaplig artikel om vilket som var dödlig dos av alkohol. Uppradning av siffror, men också med en asterisk * "gäller ej polacker"
 
Toppen