• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inför vintern

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Inför vintern

Hej K&P Express,

Har du något tips i närheten av Göteborg där det finns fler platser, håller på att jaga till min nyinköpta husbil.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej JanneEkan, tyvärr har jag inget annat än den som jag lämnar... det är svårt med inomhusplatser i Göteborgstrakten.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Inför vintern

Har ställt frågan till en handlare om man på en helt ny bil kan få allvädersdäck påsatta redan i fabriken istället för standard sommardäck.
Har fått ett negativt svar.
Inte heller att handlaren kan byta däck innan leveransen beroende på att de fabriksmonterade däcken då är begagnade.
OK, om jag betalar fullt pris för en omgång allvädersdäck = inget avgår för sommardäcken.
Är detta rimligt, att inte kunna beställa en ny bil med de däck som jag vill ha.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Inför vintern

Skydd till husbilen
Själv har jag ett wirehus som jag har stor glädje av året runt

Till vintern tömer jg tankar och rör sysytem
Viktigt att ha öppet kranar i med spaken i mittläge
kolla om det finnes några gömda avtappningskranar i rörsystemet

Städar ur och kollar att där ej är något som kan frysa tex toaartiklar
Textilier har lämnats kvar

Har året runt ström kopplat till bilen
det håller batteriet i gång

Tänk på att larmer behöver ström

Var fjärde vecka värmer jag upp bodelen rejält och rullar lite på hjulen

Hej från Julle i Brinka
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Inför vintern

Ursäkta en dum fråga, men vad är ett WIREHUS?

//Hasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inför vintern

Det är ett ganska enkelt men stabilt skydd för husbilen. Jag har haft ett i 6 år som fungerar utmärkt.

malmo0226.jpg

Läs mer på hemsidan: www.wirehus.nu
 
F

F.d. 14352

Guest
Sv: Inför vintern

hej

ville bara veta var du hade din husbilsplats i varberg
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej på er jag har köpt husbilen i agusti har varit ute i två helger med den jag tänkte bygga en carport till den har haft husvagn tidigare
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Inför vintern

Efter att ha läst om alla era "problem" inför vintern så kan jag bara hålla med Kumani.

Försök att använt bilen 12 mån. om året.
Det blir så mycket roligare då.

Nåväl, vi har ju inte det problemet eftersom vi har en bil som vi använder 365 dagar om året. Vi kör med m and snow däck och det funkar mycket bra.

Vi har gjort ett val att bara ha en bil och det har vi inte ångrat.

Ibland så önskar man att man hade en större bil men i nuläget så funkar detta mycket bra.
Hls kurt.b

;) :D
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Inför vintern

Låter inte klokt! En vettig handlare ser ju till så att kunden blir nöjd. Det är ju kunden som betalar hans lön!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inför vintern

Vi har sommar- och vinterdäck. Men jag har börjat fundera på att skippa sommardäcken om vi skulle byta bil. I så fall kommer jag att köra på några lämpliga åretruntdäck som är vintergodkända. Det kommer att innebära att däcken kommer att slitas något mer men frågan är hur mycket i förhållande till att skifta däck och ha två uppsättningar hjul. Dessutom blir det större rotatation (vitsigt? ja, jag veeet, men kunde inte låta bli) på däcken och de slipper att riskera att gå sönder på grund av ålder.
Mycket intressant resonemang, tycker jag. Frågan är: hur hitta det optimala däcket för åretruntbruk? Pratar man med däckfirmorna om detta, blir man bara förvirrad, i varje fall jag.
Alltså; har någon här förslag på lämpliga åretruntdäck?
Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Någon som har ett bra recept på hur man räddar vattensystemet över vintern. Jag tänker göra följande:

1) Tömma tankarna (obs inte mentalt... bara fysiskt)
2) koppla loss anslutningarna till pumpen och köra pumpen torr
3) Öppna karnarna och 'blåsa' rören tomma

Något speciellt med gråvattentanken?
Avloppen/vattenlåsen.. tömma? frostskydd? glykol..(usch..)?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inför vintern

Jag har ett bra recept: Åk till Italien eller Kroatien. Väljer du det sist nämnda alternativet, så se upp med herr Zubac, för han är väldigt mycket Kroat. Han skulle behöva semester i Danmark!
Jappe
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Inför vintern

Vi är väldigt trevligt folk..gemytlig som Danskar:) ,varför skulle jag då behöva semester i Danmark:) För min del är jag mest i Tyskland också någonrlunda fri från Vinter:music-icon: :music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023
Sv: Inför vintern

Vår erfarenhet: 1 Jämn temperatur är bra för att undvika fuktvandring. Alltså: antingen värme på jämt eller inte alls.
2. Om vi har värme på smälter snön ovanför vindrutan (= taskig isoering, helintegrerad!), vattnet rinner ner på fronten och återfryser. Till slut ser hela fronten ut som ett fruset vattenfall som tar flera timmar att tina bort. Detta problem finns inte om bilen står under tak.

Alltså har vi ingen värme på utan tömmer ut allt vatten. OBS det finns inga vattenlås; åtminstone inte i vår Burstner (vilket kännspå lukten sommartid om vi glömmer att sätta i pluggarna.

Håller med om att bilen mycket väl kan användas på vintern. Vi har dock tvingats skaffa även invändiga isolertäcken för att få upp värmen. Det var ingen försäljare som nämnde detta när vi köpte bilen......
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Inför vintern

Vad är det för skillnad att ha en husbil på hjul eller båt på vintern? Jag har haft båt sen 60tal och inte haft problem med vintern. Tömmer man allt som kan frysa och ser till att ha bra ventalation så ska det inte vara några problem att bilen står ute. Bara man har tak över den. Ett bra tips är att palla upp den så inte däcken blir platta kanske.
Jag har skälv skaffat en husbil och det är första vintern för mig. Så någon erfarenhet av husbil på vintern har jag inte. Men ser ingen större skilnad på båt eller bil. Liketen är ju stor. Man bor ju i bägge :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej hopp..

Pratade med kunniga husbilsrepres. från Kristinehamn och cabbycenter på mässan..ang det här med värme på under vinteravställning..NEJ!!! sa han ingen värme på..inte bra alls..blir mkt kondens osv..Att se till att tömma ur allt vatten (så klart) och sen bara låta den stå..utan värme. Vid mkt snö sopa av bilens tak och ventilationer. Inte bra med pressening och andra skydd sa han..Men har man carport eller annat tak så är ju det bra. Och gärna en eller två torrbollar är ju ett måste förstås.

Tycker själv det lät bra..Gjorde samma sak med husvagnen när den inte används.

Hälsn Stefan
 
Senast ändrad:
Toppen