• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inför vintern

F

F.d. 53585

Guest
Hej
Vi har haft vår första husbil sedan april månad detta år och har ännu inte ordnat med någon vinteruppställningsplats för den.
Några frågor i samband med det:
1. Om den skulle stå under bar himmel hemma på villatomten, är det något speciellt man måste tänka på då?
2. Kan jag tex klä in den i presenning? (eller kanske bara skydda taket med presenningen?)

det kanske kommer flera frågor senare.....

mvh
hasse_e
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Klä inte in den med presenningar. Det blir med största sannolikhet mögel i bilen. Möjligen kan du bygga ett tak över bilen med presenningar men då måste det finnas en rejäl luftspalt mellan taket och presenningen. Helst kanske upp emot halvmetern. Ha gärna värme på i bilen. Vi har alltid en elradiator ståendes så att temperaturen aldrig går under 12 - 15 grader. Förövrigt tror jag inte att det är så mycket mer som behöver göras. Finns det risk för långvariga strömavbrott är det lämpligt att (eller snarare måste du) tömma ut vatten och dränera kranar, varmvattenberedare etc så att dessa inte fryser sönder.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Inför vintern

Jag brukar försöka hålla undan snön någorlunda från taket. Ingen större fara så länge det är kallt, men börjar det töa och regna blir det väldigt tungt, och väldigt mycket vatten.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Kan bara rekommendera er att använda bilen året runt, alldeles för dyr investering för att bara användas på sommaren. Naturligtvis är det bra att ha bilen under tak, får då slipper du att skotta bort snön innan ni åker iväg.

Kurt & Margot
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej

Man hör och läser ibland att man har värme på i husbil/husvagn under vinteruppställning. Min fundering är att mår inte fordonet bättre av att ha samma temperatur som omgivningen. Jag förstår att man kan ha värme på för att förhindra frysning. Men tömmer man alla tankar och rör så eliminerar man ju det problemet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Så länge ventilationen inte täpps till (genom exempelvis presenningar) så är en ökad temperatur inne att föredra. Högre temperatur innebär att luften kan bära mer ånga. Eftersom luften ute är kallare innehåller den mindre mängd vatten och när den luften kommer in och värms upp blir den relativa luftfuktigheten lägre, bilen blir torrare.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Inför vintern

Utöver att tömma alla tankar så tar jag in alla dynor och lösa textilier för förvaring i villan.
Är det ändå att föredra att ha lite värme på t ex så att det alltid är +grader i husbilen?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Det är kanske lite skillnader i klimat mellan olika landsändar. Här på Österlen är det inte många dagar med minusgrader men det kan vara rått och fuktigt ute.

Vi tar aldrig ur några dynor eller andra textilier. Vi tömmer inte heller något vatten. Viss mängd kläder finns alltid i skåpen och en del matvaror som kan lagras ligger kvar. På så sätt kan vi komma iväg när som helst på mindre än en halvtimma. Det är egentligen bara att toppa upp färskvattentanken, plocka ut en del från kylen inne samt plocka ut det elektriska elementet ur bilen. Sedan är det bara att köra.

Genom att det alltid är plusgrader så tycker vi inte att vi behöver tömma bilen. Har alltid gjort så, även med den förra bilen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Inför vintern

Intressant, det innebär att du har dubbfria vinterdäck på året runt eller skiftar från sommardäck till vinterdäck?
Vi har ställt av bilen när vinterdäcksäsongen börjar och har ställt på den runt Påsk med lite vånda över vilket väder det skall bli i påsk, sommardäcks-OK eller stanna hemma.

Tänkvärt är ju Kurts (KuMaNi) synpunkt om att husbilen är för dyr investering för att inte nyttjas fullt ut.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Vi har sommar- och vinterdäck. Men jag har börjat fundera på att skippa sommardäcken om vi skulle byta bil. I så fall kommer jag att köra på några lämpliga åretruntdäck som är vintergodkända. Det kommer att innebära att däcken kommer att slitas något mer men frågan är hur mycket i förhållande till att skifta däck och ha två uppsättningar hjul. Dessutom blir det större rotatation (vitsigt? ja, jag veeet, men kunde inte låta bli) på däcken och de slipper att riskera att gå sönder på grund av ålder.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej

Jag har kört ca 1500 mil i år med dubbfria vinterdäck. I huvudsak på barmark. Jag kan inte med blotta ögat se att däcken nämnvärt har slitits. Jag upplevar att de går tystare trots det grövre mönstret. Om det är rätt eller fel att köra med dubbfria vinterdäck i sydeuropeisk värme, som jag gjort, låter jag vara osagt. Klarar däcken detta i längden???
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Inför vintern

Jag har dubbfria vinterdäck, Nokia, på min firmabil som är en Jeep Comanche (Cherokee pick-up) och jag åker året runt med dom. Dom har inte slitits mer än ett par vanliga däck skulle ha gjort på snart 5000 mil. Den ända skillnaden jag märker är att dom har bättre grepp på asfalt då det är mjukare gummi i dom.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Inför vintern

Och kör man på tomten den här årstiden så är det risk för att man fastnar då det är sankt i gräsmattan och Claus kanske inte har tid att komma med Nisse från Manpower och dra loss blysläden.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Inför vintern

Hej
Vi använder våran gamla husbil över vintern hittills utan problem. Det vi gjorde var att innan varje längre uppehåll så tömde vi alla tankar såsom toatanken, gråvattentanken, varmvattenberedaren samt färskvattentanken. Lämnade alla kranar öppna. Dynor ställde vi på högkant, Vi skaffade även en fuktslukare. Vår husbil har ingen isolerad avloppstank så vi hällde i lite koncentredad spolarvätska vid användning Fungerade alldeles utmärkt vi d ca 2-5 minusgrader. Men vi har kanske tur?? Vi bor i Gävle.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Inför vintern

Hej alla!
Jag har haft min husbil i vinterförvaring inomhus i närheten av Varberg. Jag bor i Göteborg och har nu hittat en plats närmare Göteborg, därmed är min 'gamla' plats ledig.
Är det någon som är intresserad att överta platsen? I så fall kan jag förmedla detta till uthyraren.
Garaget är ett kallgarage, ingen konstant ström till bilen tillåten samt ingen uppvärmning med gasol tillåten, batteriladdning sköts av uthyraren. 4000 kronor för vintersäsong.
 
F

F.d. 14604

Guest
Sv: Inför vintern

Om bilen ska stå still under vintern så lägg inte på någon pressenig direkt på bilen , det behövs luft emellan. Töm alla tankar och fyll på med lite extra luft i däcken så håller dom formen utan att du får en liten platt sida. Placera sedan 2 s.k "torrbollar i bilen", dom finns att köpa billigt på Biltema, då behöver du ingen värme alls i bilen, byt gärna ut dom efter ca 3 mån. Vi gör så och har inga problem efter vinter:wink:
 
Toppen