• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott på ställplats.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott på ställplats.

Det verkar vara samma natt men det var 6 bilar på platsen och alla hade haft inbrott. Det måste vara olika inbrott.

Sannolikheten att 6 bilar skulle få inbrott utan att en av 12 personer vaknar är mindre än en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Här ligger en hund begraven.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott på ställplats.

Ingen umulighet, har gjengen først fått til et verktøy som funker på Fiat dører så fortsetter de så lenge det ikke oppdages.

Tilleggslåser og larm fungerer, min Flair kom fra fabrikk utstyrt med en rørelsesdetektor som dekker kjøken og sitteplasser foran. Denne delen av larmet kan en blokkere før en aktiverer resten av larmsystemet om en har noen i den fremre delen av bilen. Toa bad og senger bak er ikke dekket av rørelsesdetektor og larm slås på og av med fjernkontroll. Har og satt på låser fra Ölmuhle på dør og stor luke, og sperret alle skyvefönster med stålstenger fra samme leverandør.

På en kjøpesenterparkering i Spania var vi eneste husbil uten innbrudd en dag, og vi sto mellom de som hadde fått innbrudd. Det var flere av de andre som fant at vår løsning hadde reddet vår bil, innbrudds metoden ble for vanskelig og usikker på vår bil som og sto med larmet påslått :D

Den gangen var det fönsteret ved sittegruppen som ble brukt som inngang for en liten person som låste opp dører for resten av gjengen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag vill inte att tjuvarna skall komma så långt att de kan sticka in en arm.
Har billiga magnetlarm från Classe O på alla fönster o takluckor. Säras magneterna bara några mm tjuter det rejält i alarmläge. De går att ställa på "dingdong", alarm eller avstängd.

Har du även larmat fönstren som normalt inte är öppningsbara?

Ett vanligt inbrottsätt är att skära av gummilisten runt dessa och ta bort rutan, helt ljudlöst. Därifrån når tjuven kläderna som ofta lagts i framstolarna, GPS:en och andra åtråvärda saker utan att behöva gå in i husbilen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag är benägen att hålla med Kenth, det verkar osannolikt!:D
Många brottsförebyggande åtgärder finns att läsa på HBK-forum men en av de bättre trådar(tycker jag;)), är denna:
[FONT=Verdana","sans-serif]I december 2009 startade medlemmen Alve en mycket läsvärd och lärorik tråd i ämnet:[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]"Hur förhindra INbrott i husbilen" mycket i tråden är tydligen fortfarande högaktuellt.[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Tråden är stundtals även "underhållande",men det kan man ju läsa förbi.:rolleyes:[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Här finns gott om tips bl.a. det jag själv har medverkat i[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Ute belysning[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Om boxlåset [/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Monteringen av boxlåset[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]För de oinvigda nyare medlemmar måste jag dock tillägga att jag inte är det minsta orolig att få "oväntat besök"! :cool: Man skulle kunna få det intrycket men jag är bara, kanske lite extremt, intresserat i att hitta på olika tekniska lösningar. Förutom olika larm och backvarnare på utsidan, har vi många andra intressanta lösningar på vår husbil (alla är inte bra!) men det skulle falla utanför trådens ämne.:)[/FONT]
[FONT=Verdana","sans-serif]Hälsningar, Julian[/FONT]
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott på ställplats.

Det finns flera som har installerat P-sensorer (även min tanke) för att förebygga inbrott och åverkan på husbilen. Idén är helt suverän, inte dyrt att köpa, monteras på utsidan och den skickar signal till huvudenhet där man kan ansluta det man själv tycker. En varningssummer kan gå igång om sensorn reagerar (förhoppningsvis inte regn eller katter), med en relä kan man tända belysning (inne/ute), kanske starta någon form av ljud/blixt osv...

Min fråga är: ni som redan har installerat P-sensorer i syfte att förebygga inbrott, kan ni inte höra av er med era erfarenheter och dela med oss andra? Mest intressant att veta är hur ni har löst allt sådant som vi noviser ännu inte ens har tänkt på? ...och strömförbrukning så klart.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Jag har fyra sensorer utefter högersida, från framdörren till garageluckan.
Fungerar bra utan falsklarm i gynnsam väderlek och på plan mark.
Marken får inte luta uppåt (rel. bilens horisontal plan), inga träd, buskar, murar, stenar eller andra objekt i vägen. Gungar bilen lite i en vindpust blir det fellarm, liksom vid regn och/eller blåst. Vi använder det ibland när förutsättningarna är bra och läget känns inte helt tryggt. Sätter alltid på det när vi lämnar bilen, även dagtid, larmljudet (piiiipet) hörs även på utsidan.
Julian
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott på ställplats.

Har du även larmat fönstren som normalt inte är öppningsbara?

Ett vanligt inbrottsätt är att skära av gummilisten runt dessa och ta bort rutan, helt ljudlöst. Därifrån når tjuven kläderna som ofta lagts i framstolarna, GPS:en och andra åtråvärda saker utan att behöva gå in i husbilen.

Menar du dom här rutorna... ;)
image.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott på ställplats.

Ha, ha, den var bra Jappe... (även om det var fr. 2009 : )

Såg just en bil liknande din, passera här utanför i Göteborg. Sannolikheten att det kan finnas 2 st. likadana (på utsidan) är ganska liten. Antingen var det du själv, eller en tvillingbroder med samma smak!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott på ställplats.

Ha, ha, den var bra Jappe... (även om det var fr. 2009 : )

Såg just en bil liknande din, passera här utanför i Göteborg. Sannolikheten att det kan finnas 2 st. likadana (på utsidan) är ganska liten. Antingen var det du själv, eller en tvillingbroder med samma smak!

Det var inte jag!

Jappe
 

Christina & Åke

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Vi köpte på Jula en låda som känner av om någon närmar sig bilen och då ger lådan av sig ett hundskall om personen som närmat sig står kvar börjar lådan skälla iett det låter som en stor hund den går dessutom på 12 volt
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott på ställplats.

Sannolikheten att 6 bilar skulle få inbrott utan att en av 12 personer vaknar är mindre än en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Här ligger en hund begraven.

Kenth, du har väl ingen aning om huruvida alla sov, vi var vakna men ingrep inte vid ett inbrottsförsök vi upplevde vid ett annat tillfälle. Det är svårt att spela hjälte när det är folk runt bilen mitt i natten, många blir livrädda. Vi vet ju inte vad som hände på ställplatsen och om någon ringde polisen, fakta saknas. Jag har bara citerat ett inlägg.
Åke:)
 
F

F.d. 55807

Guest
Sv: Inbrott på ställplats.

Hej! Har också 2 st fyrbenta "larm" i bilen. Inte nådigt om någon försöker att göra inbrott.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Inbrott på ställplats.

Kör med potta , töms minst en gång per natt, ursäkta tänkte inte på gulvattnet.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inbrott på ställplats.

Vi har en gammaldax hb med sk. Fransk dubbelsäng som avgränsas av toan i sidled längst bak. Man kan alltså bara nå sängen genom att krypa upp från fotändan.
Längst bak över sängens huvudända finns en hylla längs bakgaveln. Där lägger vi på natten alla värdesaker, som plånböcker, datorer, telefoner, plattor och nycklar.
Om en potentiell tjuv ska kunna nå dessa värdeföremål måste hen krypa upp i sängen över oss och hunden. Det vill till att vi alla sover gott om det ska lyckas...
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Ett alternativ är larm med heltäckande skalskydd som vi känner oss nöjda och trygga med. Vi har haft larm i våra husbilar, med både rörelse och magnetdetektorer. Förra husbilen körde vi Powermax Complete som Protexus säljer, Powermax Complete GSM larm . Suverän service och ett otroligt bra larm. Lätt att montera då allt är trådlöst. Bytte inte batterier på de åren jag hade bilen. Till vår senaste husbil har vi köpt från Säkerhetsbutiken, Husbilslarm - Husvagnslarm - Paket 1 | Sakerhetsbutiken.com . Mycket larm för pengarna, också trådlöst och lätt att montera. Får byta batteri i detektorer då och då, inte lika mycket styrningsmöjligheter som Powermax men helt ok. Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga. Man får lite vad man betalar för. Alla luckor och dörrar larmade som skal när vi sover. Rörelsedetektor är på när vi går ifrån husbilen. Om vi får inbrott när vi är borta från husbilen ringer det på vår mobil. Även brand och gaslarm ingår.
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott på ställplats.

Precis som Kenth skriver så är det något lurt med dessa husbilsinbrott.

Vi måste ställa oss frågan.
Har vi verkligen så värdefulla saker med oss att det gör det lönt för inbrott.
- Tveksamt.

Om jag släppte in Kenth i husbilen och sa till honom att han får ta precis vad han vill, så tror jag han kom ut tomhänt, speciellt om han varit hos mig kvällen innan och druckit upp min alkohol.

Kontanter har jag inte, de pengar som finns gömda i husbilen hittar jag knappt själv. Smycke finns inte. Det finns en LED TV som det står Concorde på, tveksamt om han vill han ha.
De mesta av prylarna hade han konstaterat som osäljbara på eftermarknaden, inte ens är värda besväret att bära dem därifrån.

Nu glömde jag en sak med Kenth, nämligen innehållet i kylskåpet, den hade han tömt.

//T
 
Toppen