• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott när man sover

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Hur som helst. Nu kommer i alla HEO-Safe's lås att anskaffas.
Har talat med en annan medlem, och blivit övertygad att verkar vara en kvalitetsprodukt till ett rimligt pris.
Finns både till framdörrarna och bodel.

Går att beställa via deras hemsida.

Sov lugnt och säkert.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Inbrott när man sover

hund funkar väldigt bra,speciellt om man har 6 Finska lapphundar som jag
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Jag måste ställa några frågor om dessa inbrott.

Var inträffade inbrottet? Camping, Ställplats, Rastplats
Var går tjuven in i bilen?? Förardörr, Passagerardörr, bodelsdörr, eller via ett fönster
Vilken typ av husbil är mest utsatt?? Alkov, Halvintegrerad eller Helintegrerad
Vad stjäls?? Plånbok,(pengar, betalkort) Telefon, Pass, Körkort, Alkohol, eller annat av värde?? Vad?
Var har det stulna förvarats någonstans?? Handsfacket, I ett värdeskåp, eller Garderob, eller under madrassen hos dom sovande i bilen.


Egen kommentar: När man läser i pressen om ett husbilsinbrott tycker jag att man får uppfattningen att en del värdesaker förvarats i handsfacket eller telefoner som ligger framme på bordet.
Många husbilar har idag ett skallarm, används det?? Larmet tjuter ju så fort man öppnar en dörr då.

Kommentera gärna.

Mvh
larsemil
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Vägpirater använde gas - DN.SE

Finns det några kommentarer från expertis här i klubben.


Dette er jo ganske enkelt UMULIG!, iflg ekspertisen her.......

Håper de som tidligere har blitt utsatt for slike overgrep og fortalt om det her, og tildels blitt latterliggjort, føler noe mer rettferd nå!.
De av dere som har blitt utsatt for det og de av oss som har bekjente som har vært i situasjonen vet hvor ille dette er når det skjer, og etterpå.
 
F

F.d. 55559

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Såhär löste jag problemet för några tior på Bauhaus. Två fönsterhaspar som jag skar av öglan och bockade till. En halvtimmes jobb per dörr. Superlätta att sätta dit och ta bort.
 

Bilagor

  • 20121009f.jpg
    20121009f.jpg
    120,5 KB · Visningar: 48

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott när man sover

När vi lägger oss för att sova gömmer vi alla värdesaker vid sängarna. Inget får ligga framme i hytten och skylta om att det kan finnas något att ta.
Mellan framdörrarna har jag en plastad vajer med en stor gul plastklämma på så att vajern syns. Det är ju onödigt att tjuven bryter upp låset för att sedan upptäcka att dörren ändå inte går att öppna. För bodelsdörren har jag ett spännband.
Backsensorer låter som ett bra komplement till detta.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Hur som helst. Nu kommer i alla HEO-Safe's lås att anskaffas.
Har talat med en annan medlem, och blivit övertygad att verkar vara en kvalitetsprodukt till ett rimligt pris.
Finns både till framdörrarna och bodel.

Går att beställa via deras hemsida.

Sov lugnt och säkert.

Jag hittar inte vart på deras hemsida man beställer? Behöver jag maila in min beställning?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott när man sover

När vi lägger oss för att sova gömmer vi alla värdesaker vid sängarna. Inget får ligga framme i hytten och skylta om att det kan finnas något att ta.
Mellan framdörrarna har jag en plastad vajer med en stor gul plastklämma på så att vajern syns. Det är ju onödigt att tjuven bryter upp låset för att sedan upptäcka att dörren ändå inte går att öppna. För bodelsdörren har jag ett spännband.
Backsensorer låter som ett bra komplement till detta.

Sån vajer har jag också, ihopsatt mitt i bilen med en båtschackel m sprint. För mig bara ett ryck om jag snabbt behöver komma ut, medan en tjuv inte når åt den gm att sträcka sig in. Ser alltid till att vajern syns lite gm fönstren, även om jag har mörkläggningsgardinen. De små hyttfönstren har dessutom magnetlarm fr ClasseO o fönstren i dörrarna ett larm med klämma mellan glas o plåt.
Skulle nån ändå försöka sig på inbrott medan jag är i bilen möts ett instickande huvud gm fönstret av en laglig "peppar"spray som heter Inferno som färgar nyllet rött dessutom, he, he. För dörrarna får de inte upp!
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Inbrott när man sover

en fransk husbil blev rånad i sandsjöbacka (kungsbacka) natten till i lördags,,

dom finns lite varstans,,dom kreativa,,
,,fördj--ligt är bara förnamnet,,en bra regel är att undvika dom stora vägarna för övernattning,,
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Hej.

Jag skickade ett mail till info@heosolution.de.

Angav vilken typ jag ville ha.
De kommer att skicka dem via en speditör.

Jag beställe dem igår. Det bruka ta ca. en vecka att få hem beställninger från tyskland.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Skulle någon bryta sig in i hos oss på natten har dom passerad alla tillåtna gränser och vi kommer att göra allt som står i vår makt att den tjuven aldrig ens tänker tanken på att bryta sig in hos galna husbilsägare..

Han kan räkna med att få en förskärare instucken under hakan upp till tungan så han inte ens kan skrika på hjälp..

Vi vägrar låta oss bli skrämda genom att sätta på vajrar och andra larm, ingen ska få ta frihetskänslan ifrån oss när vi befinner oss i Sverige för den rättigheten vill vi behålla..

Vi klandrar ingen som vill skydda sig lite extra!!!!
Vi har ju iofs en knähund som mest sover, det fungerar väll förmodligen som en lugnande effekt på att ingen klarar av att komma in obemärkt hos oss..
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Jodu Chippen, var inte så säker på att ni vaknar! Jag och Ing.Britt gjorde det inte för några år sedan. Vi var väl trötta för vi hade kört från Rödbyn upp till Östgötaporten under dagen för att övernatta innan vi kunde hämta hunden (Charlie) på ett hundpensionat dan efter. PÅ morgonen såg jag först att handfacket stod öppet och GPS:en borta och började leta så jag inte lagt den på nägot alternativt ställe. Dörrarna var låsta så det var först när jag upptäckte att nyckeln inte gick i låset på passagerarsidan som jag var säker på att inbrott hade skett. Det var ett minimalt brytmärke på låsrt. Tjuven hade sas den goda smaken att låsa efter sig!
// Göte J
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Skulle någon bryta sig in i hos oss på natten har dom passerad alla tillåtna gränser och vi kommer att göra allt som står i vår makt att den tjuven aldrig ens tänker tanken på att bryta sig in hos galna husbilsägare..

Han kan räkna med att få en förskärare instucken under hakan upp till tungan så han inte ens kan skrika på hjälp..

Vi vägrar låta oss bli skrämda genom att sätta på vajrar och andra larm, ingen ska få ta frihetskänslan ifrån oss när vi befinner oss i Sverige för den rättigheten vill vi behålla..

Vi klandrar ingen som vill skydda sig lite extra!!!!
Vi har ju iofs en knähund som mest sover, det fungerar väll förmodligen som en lugnande effekt på att ingen klarar av att komma in obemärkt hos oss..

Han kan räkna med att få en förskärare instucken under hakan upp till tungan så han inte ens kan skrika på hjälp..

Tycker nog att ett skallarm är ett vettigare alternativ, än o skära halsen av buset.
Om man mot förmodan skulle lyckas med detta, behöver man nog inte en husbil på ett tag, staten bjuder nog på mat o logi i det läget.

Våldsamma medlemmar i HBK vill ja lova.........

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Inbrott när man sover

Många tycks vara inne på lås från Heosafe på den här tråden för att förhindra inbrott. Så även jag och nu har de anlänt.
Förutom till framdörrarna beställde jag även ett till skjutdörren på min Plåtis.
Det är artikelnummer 1760 och jag lyckas ej få ut nycklarna i olåst läge.
Verkar väldigt opraktiskt att bl a få in vatten via nyckelhålet.

Finns någon därute med erfarenhet av detta lås?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott när man sover

Han kan räkna med att få en förskärare instucken under hakan upp till tungan så han inte ens kan skrika på hjälp..

Tycker nog att ett skallarm är ett vettigare alternativ, än o skära halsen av buset.
Om man mot förmodan skulle lyckas med detta, behöver man nog inte en husbil på ett tag, staten bjuder nog på mat o logi i det läget.

Våldsamma medlemmar i HBK vill ja lova.........

Hejs
Claes 105

Jag ska inte skära halsen av inbrottstjuven, jag ska sticka honom upp genom hakan och sätta fast tungan i gommen, det är den risken dom får ta om dom kommer in i vår bil..

Men eftersom vi inte agerar vågar tjuvarna göra inbrott på natten, om dom istället skulle kunna få ett basebollträ i ansiktet så fort dom öppnade bildörren hade dom aldrig ens påbörjat dessa skitsaker på natten, extralås gör bara att ev du skyddar dig och dom väljer en annan husbil den natten..

När alla har extralås rånar dom folk på dagen istället, det går inte att få brottslingarna att sluta man kan bara förflytta dom till någonting annat för stunden.. Hur många bryr sig om ett billarm i storstäderna idag, man vänder inte ens om huvudet för att se vad som händer..

Jag är absolut inte våldsam men jag tänker skydda det som är mitt, och jag har en viss rätt att använda övervåld för skydda min egendom och att säkerställa att inte jag eller andra oskyldiga skadar sig..
Sen får domstolen ev avgöra om jag agerade lite i affekt och döma mig till vilkorligt, jag var livrädd och trodde han hade en kniv i handen och skulle döda mig vad gjorde han annars i husbilen mitt i natten,, snyft..

Vi ska se om polismannen i kista/rinkeby som sköt 70 åringen blir dömd, han valde att skjuta direkt i huvudet när en gammal gubbe öppnar dörren med kniv, inte i benet, inte i magen, döda var hans försvar.. snyft..

Ingen lätt fråga, men mig ska dom inte få skrämma för den friheten ska ingen få ta ifrån mig..
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott när man sover

En liten fråga till DJ Freddy. Har du kopplat in en siren istället för den medföljande summern? Jag skulle vilja koppla in mina sensorer så att de aktiveras när jag låser bilen med fjärrkontrollen eller knappen på panelen. Jag vill också koppla in tutan och varningsblinkersen istället för summern. Jag klurar bara hur det skall gå till.
Men håll med om att detta är en enkel smart lösning med backsensorer.
//Tommy :wideeyed:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Inbrott när man sover

Det är väl bara bilar med framdörrar fiat hytt som blir drabbade?
Det har väl inte varit inbrott i en helintegrerad bil som bara har en dörr typ bodelsdörr?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott när man sover

Det är väl bara bilar med framdörrar fiat hytt som blir drabbade?
Det har väl inte varit inbrott i en helintegrerad bil som bara har en dörr typ bodelsdörr?

Du skojar väl, även helintegrerad har dörr och ventiler för narkosgas.
Så det är bara att inse att även er bil är i faroson.




:twitcy:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Inbrott när man sover

En liten fråga till DJ Freddy. Har du kopplat in en siren istället för den medföljande summern? Jag skulle vilja koppla in mina sensorer så att de aktiveras när jag låser bilen med fjärrkontrollen eller knappen på panelen. Jag vill också koppla in tutan och varningsblinkersen istället för summern. Jag klurar bara hur det skall gå till.
Men håll med om att detta är en enkel smart lösning med backsensorer.
//Tommy :wideeyed:

Släng upp några saftblandare på taket också.
 
Toppen