• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbilar i natt

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hörde på radion att på Götaströms rastplats (ligger vid Vaggeryd, Skillingaryd E4.an)
och Grännastrandens camping haft påhälsning av tjyvar som tagit sig in i husbilar där.
Så nu börjas det, ingen gas har används sade polisen.
De går nog in när man sover som hårdast.
Jag själv skulle nog åka ifrån de stora vägarna för att sova.
Men campingen verkar konstigt de kanske stod lite avlägset./susanne
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

[Filosofera kan jag sannerligen själv.:D[/quote]

Tillåt mig att betvivla det.
För då borde du känna till att teoretisk problemlösning sorterar teoretisk filosofi.
Det innebär bland annat att man måste förstå ett problem INNAN man försöker lösa det.
//Conny
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Hej Decker. Visst är det mycket snack och lite verkstad, fast hellre det än tvärtom! Sen måste du skilja på att analysera och filosofera, det är en jäkla skillnad. :D Verkstad är bra, det är jätteviktigt att handla, men då är det bra att göra rätt saker! :)

Puss o kram!
Krister N
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Conny!

Jo då, visst är det skillnad på olika kulturer även om skillnaden de europeiska länderna emellan inte är så stor som ditt Nepal-exempel visar.

Dina övriga exempel från Italien, tycker jag dock visar på svårigheten att i förväg fundera ut alla de knep och tillvägagångssätt som kan förekomma i jakten på våra pengar och andra ägodelar. Därför menar jag att hur vi än funderar ut olika sätt att avstyra inbrott och andra överfall, så kan det aldrig bli heltäckande.
Om vi lämnar husbilslivet ett lite tag, så ser vi ju också hur brottsligheten utvecklas, och mer och mer raffinerade metoder kommer till användning. Jag förmodar att utveckligen går åt samma håll även när det gälla att "skinna" oss husbilåkare, vilket innebär - tror jag - att vi kommer att behöva uppdatera våra avstyrnings/skyddsanordningar med jämna mellanrum för att hålla jämna steg med brottsligheten. Som husbilsägare tvingas man då tänka "brottsligt" mer eller mindre regelbundet.
Jag vet naturligtvis att det är lättare att ta sig in i min "oskyddade" bil, men hur stor är sannolikheten att jag ska drabbas? Är den högre än för en med skyddsanordningar av diverse slag? Förmodligen! Men det är en risk jag är beredd att ta för jag tror inte den är så pass mycket högre att det är värt besväret att tänka "brottsligt" varje kväll då grejorna ska riggas före sänggåendet.
I alla fall mår jag bättre av att inte jämt och ständigt tänka på att gardera mig.:cool:

Lasse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Inbrottskyddet om någon finns i bilen.

1. Väl synliga backsensorer i kjolen på husbilen vid alla ingångar som väcker de boende och förhoppningsvis redan där avskräcker ett angrepp. Funkar jättebra. 300:-

2. Larm på alla ingångar, 100 dB vid varje punkt, 100:-/st.

3. Någon form av sprej Bodyguard självförsvarsspray 179:-
Förblindar och färgar Effektivt skydd för kvinnor och män. Förblindar angriparen i ca 5 minuter och färgar huden röd. Färgen sitter kvar ca en vecka för att lätt identifiera förövaren. OBS! Inte mer våld än nöden kräver.

5. Bilen klar för snabb avfärd.

Inbrott och stöldskydd av tom bil.

1. Backsensorerna i kjolen startar ljud/ljus störning (hund/blixt mm).

2. Förstärkning av svaga inbrytningspunkter, se alla tips i andra forum.

2. Normalt billarm som ljuder i 120 dB inne i bilen och skickar iväg SMS-larm.

3. IR-detektor i bodelen som styrs och larmar via SMS.

4. GPS-larm som larmar via SMS om bilen startar eller flyttas samt tracking via internet.

5. Ett väl maskerat plåtskåp till ev värdesaker som inte kan tas med.

Under tiden en angripare letar efter alla sirenerna så kanske det är någon som hinner reagera.

Vi kommer till Ragges när det är Mässa. Då går det bra att titta på några av de enklaste larmen. (Men inte allt såklart)
 

Bilagor

  • P6200001.JPG
    P6200001.JPG
    51,9 KB · Visningar: 7
  • P6200004.JPG
    P6200004.JPG
    47,5 KB · Visningar: 6
  • P6200007.JPG
    P6200007.JPG
    39,2 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Kjhusbil!

En liten fråga: Angående backsensorer, kan det inte bli ett j-kla tjutande i tid och otid? Jag menar de måste väl reagera på annat än människor, t ex hundar och katter?:confused::confused:

Lasse
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

När man läser om alla dessa larm och förstärkningar och skyddsåtgärder så inser jag att det gäller att hålla hunden vid liv så länge som möjligt:D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Jo, det blir det säkert. Samma om man står på en parkering intill något föremål inom 2,5 m. Men larmet går att slå till och från, precis som dom andra larmen.

Det jag vill med backsensorerna är att få en viss förvarning och jag står enskilt och det är oftast långt från bebyggelse. Sen kan man titta i backspeglarna och se vad som är på gång. Ofta kan det räcka att man hojtar till annars får man väl försvara sitt hem med lite sprej.

Sen hör det till saken att jag har aldrig haft några bestämda tider att sova på utan sover när jag är trött (ett handikapp).

Jag har ingen hund men har haft larm som hobby sedan 1972.
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Vi skulle behöva ett larm hemma som funkar, nu är det ett gäng typer (vet vilka det är) som varit här och stulit en jättehög med bilbatteri av den kasserade typen.
Men ingen blev gladare än vi:D, då slapp vi åka till tippen antagligen bra bet för dessa nu.
De var hos en häromnatten men de fick en hagelsvärm på bilen istället. Och den skall vi skicka en blomma till för en välgärning.
Ja i detta fall så har jag ingen hjälp av min vakthund Zimba han har nog ej hört dom.
Ursäkta att jag slank in på ngt annat./susanne
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Alla larm och inbrottsskydd i någon form som står till buds idag för att förhindra intrång är nog ändå det mest effektiva man kan använda idag. (Då räknar jag inte med hundar som kanske är mest avskräckande men har den nackdelen att de behöver alltför regelbunden tillsyn)

Sen tror jag för egen del att om det kommer en drogpåverkad pundare som är ute efter sånt han kan omsätta i kontanter då spelar det ingen roll om ett larm tjuter, han bryr sig förmodligen inte.

En annan sak som jag funderar över är hur vanligt det egentligen är med inbrott i husbilar, om man gör en jämförelse med vanliga personbilar.
Dessutom är väl kanske även risken för att bli utsatt relativt liten i förhållandet till alla husbilar, eller?

Och varför skall man behöva änglas och vara orolig om man har ett bra larm och inbrottsskydd?
Inte sjutton är jag speciellt orolig varje dag jag sätter mig i personbilen fastän jag vet att det dör nästan en människa per dag i trafikolyckor.:rolleyes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Vi har bara haft inbrott i husbil två gånger under cirka 11 års husbilsägande. Vi har inget larm eftersom jag är övertygad om att den som vill knycka något gör det oavsett larm. Möjligen skulle det få den oärlige att välja bilen bredvid om han ser att det finns larm.

Mitt statistiska urval är mycket begränsat men första inbrottet skedde mitt på dagen genom en låst dörr där det fanns en blinkande lysdiod i fönstret, alla gardiner fördragna och flera husbilar runtomkring. Detta tyder på att inbrotten ofta görs av missbrukare som struntar i att det låter eftersom de vet att inbrottet är ett ögonblicks verk som är överstökat innan någon hunnit reagera och lokalisera varifrån ett larm kommer.

Numera har vi hundar och dessa kan kanske, i bästa fall, avskräcka lite.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Som sagt var. Om bilen har sådana lås att det inte går att ta sig in utan att använda stora brytverktyg så kan man slopa larm och hundar. Man kan ha en undulat i stället.
:wink:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Bra analys Decker! :)

Det som antagligen gör att vi är mer oroliga för inbrott i husbilen än ex personbilen är väl för risken att befinna sig i den när det händer. Samma oro som vi ofta har för inbrott i bostaden. Men det gäller att försöka att inte låta oron ta över och påverka ens livskvalitet. Men dessvärre är grunden för oro inte särskilt logisk, utan väldigt känslostyrd.
 
Toppen