• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i husbilar i natt

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Hörde på radion att på Götaströms rastplats (ligger vid Vaggeryd, Skillingaryd E4.an)
och Grännastrandens camping haft påhälsning av tjyvar som tagit sig in i husbilar där.
Så nu börjas det, ingen gas har används sade polisen.
De går nog in när man sover som hårdast.
Jag själv skulle nog åka ifrån de stora vägarna för att sova.
Men campingen verkar konstigt de kanske stod lite avlägset./susanne
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Hej!
Jag har ofta funderat på vilken strategi jag i princip skall ha då jag stannar för natten.
Antingen väl synlig på en öppen och belyst plats där alla kan se mig.
Eller på en undanskymd plats där jag är svår att upptäcka.

Båda varianterna har sina för och nackdelar, men jag föredrar nog den förstnämnad.
Anledningen är dels att jag lättare kan "skylta" (jag hittar inget bättre ord) med att jag är svåröverrumplad.
Och dessutom att det är lättare att avgöra vilka avsiker en person som närmar sig kan tänkas ha.

Genom ett antal enkla anordningar kan jag få närgångna personer att inse att loppet är kört, och skulle någon mot förmodan öppna en dörr så blir det ett d:la liv.

När jag läser alla otaliga förslag på att barrikadera sig inne i bilen så undrar jag vilket av två scenarier man föreställer sig.
Är det när man befinner sig närmast medvetslös och döv inne i bilen och någon med våld försöker ta sig in? Eller är det när man är utanför och inte har bilen under uppsikt?
De flesta förslag jag läst om utesluter faktiskt endera.

Enligt mitt förmenande skall syftet inte vara att förhindra inbrott, utan syftet är att avstyra inbrott. Det påminner mig inte helt osökt om den felaktiga föreställningen att "proplem är till för att lösas". Medan det rätta är att "problem är till för att undvikas".

Då jag så här tidigt på söndagmorgonen kan bli lätt filosofisk efter att ha bevistat ett bröllop på TV i natt, så finns det en ytterligare en sak jag vill nämna, och därmed bekänna.
Jag är en metodfreek. Jag har ett närmast maniskt intresse av utvecklingmetoder sedan flera decennier. Det har, även detta inte helt osökt, lett in på teoretisk problemlösning och studier av hur man i allmänhet, personal på mycket stora företags utvecklingsavdelningar såväl som så kallade "garageuppfinnare", löser problem.
Hos nära nog alla kategorier återfinns flera gemensamma drag. Men det mest utmärkande är ointresset och/eller oförmågan till anlys. De flesta är mycket eller väldigt idérika och kan bokstavligen spruta ur sig förslag på rätt lösning, men ofta till fel problem (=brist på analys).

Med dessa ord vill jag uppmana till att tänka efter vad ni vill uppnå med era förslag. Är det exempelvis värt att få en dörr uppbruten för att rädda en mobiltelefon?
//Conny
PS
Jag höll på att avsluta men AMEN! så här på söndagen:twitcy:
DS
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Kort svar . logiskt kan man "bjuda" på en mobiltelefon mot att inte få dörren uppbruten men.....
det är inte värdet på det stulna som är avgörande ....det är kränkningen.....ingen skall någonsin ta något ur min bil....punkt slut. Kan man inte lita på att sakerna får vara ifred så blir en resa bara ett enlände. trygghet är viktigt.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Kan bara hålla med
Hund är bästa inbrottslarmet när du är på resande fot ;-)

Kanske lite för bra ibland, fråga grannarna dom vet.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Et hundkoppel type GROVT som ligger godt festet utenfor husbilen kan være en god varning, gjerne et bilde av en rotweiler eller annen stor kraftig hund som ikke er kjent for å alarmere i unøde på døren/siden. Dette skulle sende de fleste i stor ring rundt din bil og bort til neste bil som muligens ikke er sikkret.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Sier bare en ting jeg.

Nortronix NX5

std pakke med multigass sensorer
+Utvendige bevegelse sensorer, koblet mot utelys.
+Trådløse magnetbrytere på luker/dører/store vinduer.
+Utvendig alarm horn under husbilen.
+Gps tracking og sms varsling av alarmer.
+Varslingsdiode i frontvindu.
+NX5 utvendig merking av husbilen.


Med dette anlegget velger kriminelle å gå rett forbi husbilen for å unngå å pådra seg oppmerksomhet, og naboen får innbrudd og ran istedet....... Og man sover selv så trygt som det kan gå an.

Men man må være villig til å betale litt for denne sikkerheten. For oss er det vel anvendte penger........

:mcride:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Vi har åkt runt europa nu i fyra veckor utan en enda antydan till problem. Vi har bara stått på ställplats eller fricampat. Vi har hund även om den är liten. Är det bara i Sverige vi inte kan skilja på ditt o mitt.:confused:
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Hej
Har en liten fundering på detta med inbrott. Har den som drabbats satt på skallarmet när dom sover, har svårt att tro att man inte vaknar när larmet går.

Lasse
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Hej!
OK, jag tar upp tråden igen och gör följande reflektion:
Ragg 358, PudelRäser och Knut har tydligen förstått vad jag försökte förklara.
Rusken har redan gått över i konstruktionsfasen. Kanske lite väl snabbt men OK.
MC-Louise väntar förmodligen på sitt första inbrott innan han skall göra något.
Sharky och LaBri har nog inte förstått vad jag menade.

Vad jag försökte säga var att tjuven inte ens skall tänka på att göra inbrott i vår bil. Det är inte fysiska skydd utan psykiska skydd som är bäst. Edward du Bono (han med lateralt tänkande) har ett bra exempel på sagda, i form av en skylt: "VARNING FÖR DEN TYSTA HUNDEN". Sug på den!

Vad skulle ni själva göra om valet stod mellan att attakera en husbil med en hund eller utan, hur liten än hunden är. De flesta känner ju till att även en liten hund kan vakna och börja skälla så att husse vaknar. Det är möjligt att tjuven väljer en annan bil (kanske den som till hör MC-Louise)?

Konsten är inte att tänka som husbilsägare utan hur en tjuv kan bete sig som exempel kommer närmare er bil och där har någon hängt en handuk på tork mitt i vägen. Den viftar han helt sonika bort, och larmer går. Kostnad 29:- (?) för brytarspetser på Biltema och en siren för under 100:- hos Kjell.

Tillsammans med en annan medlem skall jag prova ett lite ovanligt larm i vecken. Därför undara jag om någon som tror sig veta kan berätta om husbilar vanligen är klädda med någon metall eller inte.
//Conny
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Den stora frågan är: Hur tar sig tjuvarna i husbilarna?
Jag tror knappast de krossar någon ruta, utan snarare mixtrar med låsen. Står man nära en väg så dränks eventuella ljud av en förbipasserande långtradare.
Det bästa kanske är att låta bli att låsa så låsen inte blir förstörda, utan att ha ett larm som för ett sabla oväsen om dorren öppnas. Och givetvis inga värdesaker synliga och inom räckhåll från dörrarna.
Själv har jag 2 st sk personlarm av den typ där man drar ur en sprint för att larmet skall utlösas. Ett sätter jag mellan framdörrarna, och det andra är fäst i bodelsdörren.
Dessa larm må vara små, men de låter mycket och lär väcka den mest svårväckte.
En billig lösning som inte är heltäckande, men som bara kostar ett par hundalappar.
Dessutom har jag Maglites näst största "ficklampa" av aluminium nära till hands. Lyser som ett fjärrljus, och är tung och lång och tål kraftiga stötar mot exempelvis skallbenet på oärliga personer.
Och nej, Jag är för feg för att sova med olåsta dörrar.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Conny!

Jo, jag tror mig ha förstått vad du menar, att avstyra inbrott/inbrottsförsök. Och visst, jag tror hellre på det än att förskansa sig i en "fästning" med allahanda förstärkta lås, extra lås och larm som tjuter när skadan redan är skedd.
Men jag tror också att alla försök till att avstyra eller hindra inbrott gör att man blir fixerad vid inbrottstanken och extra misstänksam mot allt och alla. Jag vill helst tänka positivt och inte se farorna lura i vassen på min semester. Därav min en aning ironiska kommentar om pansarbandvagnar. Är mitt synsätt allt för naivt???

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Jag är ingen analytiker. Däremot jobbar jag mycket med en som är det och som jag har den största respekt för. Han största tillgång är just analysen, inte att bli förstådd av sin omgivning! :) Så Conny, du har många poänger, men vi lite mindre analytiska har svårt att hänga med i svängarna. Det blir jäkligt mycket information att analysera i en skalle som inte är analytiskt! :)

Jag tycker du är klockren i din "problemhantering". Att tänka proaktivt, inte incident. men tänk gärna också i vår takt, vi mindre analytiska. Vi har mycket att lära av de som är analytiska, bara vi förstår dem! :)

Jag tror att kontentan är att förebygga inbrott genom att försöka tänka hur den som är villig att begå inbrotten tänker! Jag tänker ofta på vad som skulle förmå en gärningsman att gå förbi min bil och istället bryta sig in hos någon annan. (Hemskt men sant!) Sedan gillar jag både hängslen och livrem, så om fanskapet ändå väljer att bryta på min bil ska det märkas. Larm, hund och bollträ!

Krister N
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Alla inbrott går nog inte att gardera sig emot. Jag har beskrivit i en tidigare tråd hur vi blev utsatta för inbrottsförsök på en camping på Öland för ett par år sedan. Tre man i en stor jeep kör takt igenom bommen på campingen mitt i natten och rejsar runt och tar förmodligen det dom kommer åt. Dom var på våran bil som var låst och med en stor hundsymbol på bakfönstret och drog i bakdörren men kom inte in. Vi har en 36kg stor Bullterrier, som inte skäller men som säkert skulle tagit chansen till ett slagsmål om han fått chansen ifall dom släppt ut honom. Människor som gör den här typen av brott är nog okänsliga för larm för dom arbetar så snabbt att ingen hinner reagera innan dom har stuckit iväg igen, ut samma väg som dom kom in, genom den stängda bommen. Larm som går är ju ofta falsklarm så det är inte säkert att någon reagerar förrän tjuvarna är borta.
/Åke
 
F

F.d. 8667

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

Hemma lägger jag aldrig plånboken i köksfönstret när jag går upp på ovanvåningen för att sova, så varför lägga den i bilfönstret när jag ska sova i husbilen? Det är ju uppenbart vad man gjort enligt artikeln om stölderna.
Ett lagom bra säkerhetsskåp där man kan förvara sina värdesaker när man stannat för dagen måste väl vara det allra bästa eller? Då kan man röra sig i husbilens närhet utan att vara på helspänn. I stället kan man koppla av som man såväl behöver på semestern.
Dessutom vet man ju själv var man har sina grejor och behöver inte kolla efter plånbok, resevaluta, biljetter och liknande hela tiden.

Det är klart att lyckas dom ta hela skåpet så är man ju extra blåst på konfekten, men i alla fall när man sover eller rör sig i närheten av bilen måste det vara det bästa ju. Och skåpet måste så klart vara ordentligt fastsatt med genomgående bult och svetsade muttrar.

Jaja det va mitt första inlägg här har bestämt mig att köpa husbil i år så blev medlem idag. Verkar vara ett trevligt forum och ett trevligt gäng det här!

Vi ses på vägarna så småningom :)

/Terner
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar i natt

LaBri!
Om man ser alla i omgivningen som potentiella inbrottstjuvar så kan man säker få semestern förstörd men i mitt tycke är vi svenskar i regel rätt naiva. Vi glömmer ofta att alla andra inte lever med samma omständigheter och vilkor som vi.
Som exempel var jag under flera år engagerad i ett eget projet med att stötta en liten flicka i Nepal. Ett land som jag hade svårt att hitta på kartan.
Vi pumpade in flera hundra tusen kronor för att hjälpa henne och hennes syskon och på så sätt fick jag kontakt med massor av nepaleser både i Nepal och Sverige.
Mycket av det jag hörde och lärde gjorde att jag tog mig för pannan. Men inte när jag förstod att företeelser som jag uppfattade som konstiga bara var konstigt om det hade uppträtt i Sverige. Nepal är inte konstigt i Nepal, utan bara annorlunda än Sverige - i nästan allt.
Ta ett exempel som att flera med mig på fullt allvar menar att ordet "tack" förmodligen inte finns i nepalesiska språket, tills vi fick en förklaring. Den innebar att enligt flera religioner så samlar vi människor "poäng" i detta liv som vi kan tillgodgöra oss i nästa liv. Genom att vi kan hjälpa fattiga så samlar vi således poäng som vi inte kunde gjort om inte det fanns fattiga. Så egenligen var det vi som skulle tacka de fattiga för att de fanns- hepp!
Jag tillstår att jag inte tänkte på det, som det heter.

Tillbaka till ämnet så kan jag berätta att jag jobbat i Italien, har före detta arbetskamrater som jag forfarande träffat och umgås med, samt andra som lever och levt i Italien. Under flera år har man där talat om "Albaneserna" som inte tycks sky någonting. Jag vet inte om det verkligen är människor från Albanien eller ej som hittar på de mest försekommna sätt att tillskans sig andras egendom. Men någon var det som klättrade upp två våningar på ett stuprör och stal grannens dator.
Senast jag var i Milano 2007 stack någon en kniv i bakdäcket vid ett stoppljus, för att sedan erbjuda mig en avskiljd plats där jag i lung och ro kunde byta hjul. "Medan han länsade bilen" sa min kompis eftersom bland annat hans dotter hade råkat ut församma sak. Uppenbart inte alls konstigt i Milano, men har något hört om något liknande i Stockholm?

Med detta vill jag ha sagt att vi borde tänka lite längre än till Öresundsbron INNAN vi ger oss ut på kontinenten. Många utanför sveriges gränser har kanske ochså "husbilar" men i annan bemärkelse än vi som inte tvinags bo i en Fiat 500.
//Conny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inbrott i husbilar i natt

"Mycket snack och lite verkstad" skulle jag vilja avge som kommentar.
Det spelar väl ingen roll om någon vill "analysera" både det ena och det andra, det som räknas är konkreta förslag på åtgärder.
Filosofera kan jag sannerligen själv.:D
 
Toppen