• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i hemmet , när du är borta med husbilen

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Märklig läsning. Det låter som det är jättevanligt med inbrott. Är 75 år o bott i både hus o lägenhet i Stockholm, Eskilstuna, Huskvarna, Jönköping, Göteborg, Mölndal o nu i Skåne, varken grannar eller vänner har rapporterat om inbrott i vår närhet. Själv har jag rest en hel del både innan pensjonen och på senare år med husbil, men inte varit med om något som skulle få mig att lägga ut tusentals kronor på stöldskydd. Har bra försäkring som fungerat när jag haft otur eller varit slarvig med prylar. Grannar familj o hund har fungerat utmärkt som skydd. Ingen har behövt ingripa, men det har känns tryggt. Är det ett jätteproblem verkligen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Märklig läsning. Det låter som det är jättevanligt med inbrott. Är 75 år o bott i både hus o lägenhet i Stockholm, Eskilstuna, Huskvarna, Jönköping, Göteborg, Mölndal o nu i Skåne, varken grannar eller vänner har rapporterat om inbrott i vår närhet. Själv har jag rest en hel del både innan pensjonen och på senare år med husbil, men inte varit med om något som skulle få mig att lägga ut tusentals kronor på stöldskydd. Har bra försäkring som fungerat när jag haft otur eller varit slarvig med prylar. Grannar familj o hund har fungerat utmärkt som skydd. Ingen har behövt ingripa, men det har känns tryggt. Är det ett jätteproblem verkligen?
Tror du inte att det är ett problem för de som drabbas av denna typ av inbrott.?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Märklig läsning. Det låter som det är jättevanligt med inbrott. Är 75 år o bott i både hus o lägenhet i Stockholm, Eskilstuna, Huskvarna, Jönköping, Göteborg, Mölndal o nu i Skåne, varken grannar eller vänner har rapporterat om inbrott i vår närhet. Själv har jag rest en hel del både innan pensjonen och på senare år med husbil, men inte varit med om något som skulle få mig att lägga ut tusentals kronor på stöldskydd. Har bra försäkring som fungerat när jag haft otur eller varit slarvig med prylar. Grannar familj o hund har fungerat utmärkt som skydd. Ingen har behövt ingripa, men det har känns tryggt. Är det ett jätteproblem verkligen?

2020 var hem-inbrotten ca 15100st. i Sverige.
På min gata (36st villor) har under de 20 år jag bott där skett ca. 10st. inbrott, varav min granne har haft 3st. de flesta har skett hos gamla pensionärer, även när de sover hemma.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ok, säkert så, svårt för dem som drabbas. Har bara läst om det här men aldrig stött på det i verkliga livet.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
2020 var hem-inbrotten ca 15100st. i Sverige.
På min gata (36st villor) har under de 20 år jag bott där skett ca. 10st. inbrott, varav min granne har haft 3st. de flesta har skett hos gamla pensionärer, även när de sover hemma.
Har det blivit bättre sen dessa pensionärer täckte över regskyltarna på sina bilar?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Och tjyvarna har bara att lyfta på handduken för där vet man att det finns något att hämta. Hade jag oärliga planer så skulle jag kolla var det finns husbilar på infarterna i villakvarteren
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det bästa är kanske att köpa en husbil till och ställa på gården :)

Jo vi har larm men egentligen så är det brandlarmet som lockade mest.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I dessa fall måste de ha blivit gasade, eftersom man alltid är gasad om motsvarande händer i en husbil.
För granntanten tog det fram till lunch dagen efter innan hon upptäckte ett trasigt källarfönster, hon sov så gott på natten när hon hade objudna gäster.
En annan granntant vaknade först när de stod bredvid hennes säng, jag tror inte de behöver besvära sig med att skaffa allehanda gaser för att jobba tyst.
 
Toppen