• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott i hemmet , när du är borta med husbilen

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Den senaste tiden har det skett flera bostadsinbrott i Uppsala och Västmanland och gemensamt är att de boende har varit på husbilssemester, något som gärningspersonerna med stor sannolikhet har listat ut.

Då polisen misstänker att fler liknande inbrott kommer att begås kan det vara bra att vara extra uppmärksam och meddela sin omgivning om planerade semesterresor.

– Om det finns tillit till grannar kan det vara bra att meddela sina semesterplaner, så de kan hålla lite koll på fordon och personer som rör sig kring bostaden. Fler bra tips är att låta någon vara husvakt eller under tiden för semestern be någon annan att använda parkeringsplatsen som tillhör bostaden, säger Peder Miettinen, brottssamordnare i polisområde Västmanland.
Läs mer via länken nedan (polisen.se)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det är i många lägen väldigt positivt att kunna ha husbilen stående intill sitt boende. Man har bra koll och kan låta den stå ansluten till el och det är lätt att serva och fixa till den inför resor. Negativt är att omgivningen lätt kan se att man är bortrest och att huset sannolikt står tomt under tiden. Detta är säkert en större orsak till inbrott än att någon tjuv skulle läsa av nummerskylten för att sedan ta reda på ens adress.

Med bra larm i huset och sensorstyrd belysning runt om samt goda grannar bör man ändå kunna känna sig tryck under sina resor.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
För att Ni skall förstå att jag har en del erfarenhet av fenomenet så har jag jobbat på ett försäkringsbolag med just inbrott mm. Ni som lägger ut på fb, messinger etc etc har ju tyvärr ingen aning om vem som kan läsa/se att ni nu kör iväg över helgen eller för en längre tur. Ni känner era vänner och vet att inte dom skulle göra ett inbrott hos er MEN ni känner definitivt inte era vänners vänner! Det är frestande att lägga upp en stämningsfull bild från ngn ställplats/camping. Gör det MEN vänta tills ni är hemma och berätta då om er resa! I en ort mellan Hässleholm och Kristianstad, Vinslöv, skedde många inbrott på helger hos husvagns/husbilsägare. Jag åkte på flera av dessa och såg sambandet. Polis var såklart på plats men det var olika patruller nästan varje gång. Tyvärr var det svårt att övertyga polisen att det var mr X som låg bakom, en känd kriminell med vetskap om vem som bodde var i byn och som hade fritidsfordon uppställt vid villan. Men dessa inbrott upphörde när Mr X greps för ett grövre brott och blev häktad och fick ngt år att avtjäna. Detta ex med tanke på att ha fordonet uppställt intill bostaden.

Det jag vill uppmana Er till är att vara sparsamma med att lägga ut planerad resa.

Det är självklart inte så att varje inbrott sker genom "spaning" på nätet men jag har klara belägg för att det i ett antal inbrott var just ett fb inlägg som gjorde att det blev inbrott.

Skulle någon kommentera så ber jag Er att hålla en god ton i inlägget.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Täck för era nummerplåtar när ni står uppställda, buset kan lätt få fram era adresser mm på internet.
Har hänt flera bekanta inkl mig själv.

hejs
Caes 105
Problemet är att det inte är lagligt om du inte står på enskilt område tex på en campingplats, egen tomt osv. På en ställplats med P-skyltar, läs kommunal parkering med eller utan avgift är det däremot olagligt att täcka skyltar. Betalar du parkeringen med tex app så måste ju skylten vara synlig för att p-vakt ska kunna kontrollera fordonet, i annat fall kan fordonet bärgas från platsen, allt står att läsa här Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall Svensk författningssamling 1982:1982:129 t.o.m. SFS 2014:448 - Riksdagen och här Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall Svensk författningssamling 1982:1982:198 t.o.m. SFS 2019:385 - Riksdagen Sedan så är det ju inte svårt att få fram regnr genom att söka på VIN nr heller men det är en annan sak.
 
Senast ändrad:

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag har sedan länge ett bra vilalarm som är kopplat till väktare.

Baksidan har jag granne med två rottweilers, varv den ena går till attack på allt som rör sig och fru i huset fd europamästare i någon kampsport.
Flera av grannarna är pensionärer och har en hel del koll på vad som gäller.

Så hemmet känns väl skyddat, däremot husbilen, så jag beställde den vecka ett larm till den via CC.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är ju som vanligt när det gäller Sverige med vår öppenhet, om du vill kolla någons reg nr så borde man vara tvungen att logga in med Bank id, så att det går å spåra upp sökaren, eller så ska det vara så att endast berörda ska kunna komma åt reg nr, men som vanligt missbrukas vår öppenhet, Sveriges transparenta system missbrukas å som vanligt händer inget, ett ex då Tullen inte får kontrollera fordon som åker ur Sverige med stöldgods, alvarligt vad är det som pågår.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Vad är definitionen på ett bra villalarm?
Bra fråga.

Larmade dörrar och rörelsedetektorer och kanske viktigast klistermärkena.

Vitsen med ett larm att någon kommer så att inbrottstjuvarna känner en stress att de har bara några minuter på sig samt när väl inbrottet har hänt att någon tar hand om situationen när du är borta.

Sedan en faktor som är viktig är hur långt tid det tar för väktaren att åka från deras central hem till dig, bor du avsides faller delvis idén med att ha larm som kallar på en väktare.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Har själv haft inbrott i huset när vi var på resa ute i Europa för några år sedan. Larm kopplade till väktaråtgärd är säkert bra för "uppföljning" mm. men det avskräcker inte tjuvarna tyvärr. I mitt fall gick det bra då jag vid inbrottstillfället hade 2 st rejäla invändiga sirener som gör det mycket obehagligt att vara inomhus och skapar osäkerhet för tjuvarna hur grannarna uppfattar larmet. "Mina" tjuvar tog sig ut blixtsnabbt och endast ett träskrin med billiga småsaker försvann. Men två altandörrar blev förstörda ( dom misslyckades att ta sig in i den första )

Nu har jag kompletterat med en rejäl utomhussiren + stroboskopljus så min erfarenhet är att tjuvarna inte vill bli störda eller uppmärksammade.

Och vårt hus var/är rejält "dekalskyltat"
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Så länge det inte finns bevis för att bovarna verkligen har kollat bilregistret så är jag tveksam till om detta stämmer, tillhör samma kategori som rån med gas,råttan i pizzan osv.
På tiden det begavs sig att det gick färja mellan Limhamn och Dragör så stod en "liga" och tog regnr på bilar som körde ombord med typisk semester last!
 
Toppen