Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Nej, så ser det inte ut under min Dethleffs.Ser jag fel, eller är det ett lapptäcke av plyfa i botten på Dethleffs?
Gäller det i så fall alla Dethleffs?
Sv: Impregneringsspray bottenplatta Dethleffs
--------------------------------------------
Hejsan, jag tror nog det stämmer rätt bra med linolja, jag har själv sett just sprayburkar från det stället du nämner hos en större hb firma:.
Till rostskydd och träbehandling av bottenplatta skall det vara rå linolja och inte kokt som är lite vanligare till träbehandling inne. Så om någon köper på dunk så skall det vara rå linolja och så bör den blandas ut med balsamterpentin både för inträngning, sprutvänlighet och så skall den visst torka fortare och bättre då. Men några färdigblandade sprayburkar funkar bra.
M.v.h. JANKRO.
Min far som var en gudabenådad trollkarl med plåt och bilar sa till mig att försök hindra vatten för att komma in, men tro aldrig att det nånsin lyckas helt. Vad som dödar bilarna är att det inte kommer ut som det bör. Det är för dåligt dränerat. Så mycket jag grejat med bilar idag ihop med salig far, håller jag med. Jag har sett så många fullständigt vansinniga bilplåtskonstruktioner att man undrat om det är lyteskomik, men efter 10 år på Saabs eftermarknad vet jag att de flesta tekniker vet, men fick inte resurserna att göra rätt, utan dålde det tillräckligt länge med en offer-anod i form av zinkplätering.Hejsan, blir det tätt under där det verkligen skall vara vattentät yta men problem ändå uppstår, så borde det innebära att var fukten verkligen kommer ifrån har missats.
I så fall kommer fukten uppifrån eller vid skarvar under kjolarna m.m. och därmed inte kan andas ut ur ett otätt skikt på underredet. Tycker nog inte att teorin om ett för tätt underskikt i ett golv gör att det ruttnar håller faktiskt. Problemet ligger någon annan stans troligen.
Det finns ju många golv mest i en del äldre husbilar som har mjuknat och halvruttnat när man börjat gräva i dem, men det är nog ganska klart att man kan spåra att fukten har kommit krypande uppifrån och inte nerifrån ett tätt undre ytskikt som inte kan släppa in vatten. Om undre ytskiktet kan andas och släppa ut fukt, så innebär det ju också att det borde bli uppblött varje gång man kör i regn, vilket säkert inte är bra.
M.v.h. JANKRO.