• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

import tyskland

F

F.d. 51030

Guest
Sv: import tyskland

Vi valde RC Mannheim för inköp av vår Bustner Nexxo T 689 hösten 2010. Allt gick utmärkt från bokning av flyg till det att vi fick bilen. MVH Kent. 070 - 3151346
 

andeko

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
8100
Medlemskap
2025
Sv: import tyskland

Hejsan !!jag kan varmt rekomendera husbilen.com i Mellerud ,Anders & Daniel är kanon att ha och göra med både innan köp och sedan efteråt :yes:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: import tyskland

Hejsan !!jag kan varmt rekomendera husbilen.com i Mellerud ,Anders & Daniel är kanon att ha och göra med både innan köp och sedan efteråt :yes:

Fast den största poängen försvinner då en mellanhand ska tjäna pengar, vitsen att importera själv är ju just att att man slipper alla mellanhänder som vill ha del av kakan. Har kollat på husbilen.com och dom lägger på ganska rejält.

Peter :)
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: import tyskland

Fast den största poängen försvinner då en mellanhand ska tjäna pengar, vitsen att importera själv är ju just att att man slipper alla mellanhänder som vill ha del av kakan. Har kollat på husbilen.com och dom lägger på ganska rejält.

Peter :)

Precis så gjorde jag.
Jag letade upp den en bil jag kände för i tyskland. När jag hittat rätt objekt så
var det mailkontakt med firman I detta fall www.camping.grabe.de i Ammern.
Efter överenskommelse om pris o utrustning så förberedde jag min bank i sverige.
Förberedde också mitt försäkringsbolag med alla uppgifter de behövde på bilen.
Väl nere på plats i tyskland så och när vi var nöjda med vad vi såg så ringde jag försäkringsbolaget o banken som ordnade överföringen o försäkringspapper för hemfärden.
Under tiden detta skedde så hann också firman åka iväg o omregga bilen till 900 kilos lastvikt.
Väl hemma var det bara en regbesiktning o en vanlig besiktning. Och av alltihop var regbesiktningen här hemma det svåraste då det inte fanns tider att boka.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: import tyskland

Hej
Kan med största belåtenhet rekommendera Anders på Husbilen.com i Mellerud.:)
Har aldrig träffat el talat med någon seriösare säljare och det säger jag efter att i närmare 5 månader talat med och besökt olika försäljare av husbilar innan jag bestämde mig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: import tyskland

Lite färska erfarenheter av import från Tyskland i mina nya trådar "Små problem vid köp i Tyskland", "Ny plåtis" och "4WD".

Vid sidan av prisbilden så är det enorma urvalet den stora fördelen med den tyska marknaden. Vad jag sökte och fann finns inte att köpa här hemma.

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: import tyskland

hej har också importerat från tyskland. priser e bara en angenäm jämförelse..köpte också en modell som inte saluförs i sverige men ändå passade oss suveränt.

.vid köpet gjordes en jämförelse för att se om de fanns nåt liknande i sverige..de fanns en bil till salu lika bil i norrland..pris 400,000kr...mitt tysklandspris 254,000kr..bara ett stort leende..

så handla i tyskland..så tar ni själva hand om svensk säljareförtjänst.

teddi.
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: import tyskland

Hej !

Jag är på G att köpa en ny husbil från Tyskland.

Lite moms frågor, ni som har erfarenhet:

Skall jag betala den tyska momsen ? om ja, hur får jag sedan
tillbaka den tyska momsen (efter att jag betalat in den svenska momsen)
i sverige ?

Är det inte bättre att köpa bilen utan moms och köra hem den och
betala svensk moms här hemma ?
Hur klarar handlaren i tyskland detta alternativ ?

Hälsningar
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: import tyskland

Jag köpt hos samma som Holiday, av Tornspiran / Husbilskungen. Är mycket nöjd med bilen Deth W Magic 4t, 3L, 2011. 14%-18% billigare än "fin"-butiken.
Mvh Philip
 

lasse q

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
4820
Medlemskap
2024
Sv: import tyskland

Hejsan
Köpte min husbil i Tyskland ifjol. Jag betalade ingen tysk moms utan skickade ner en kopia
på momsinbetalningen i Sverige till den tyska handlaren.
Du måste göra upp det med den handlare du köper av.
Om du måste betala tysk moms får du igen den momsen när du skickar ner kopian
på din inbetalda svenska moms av den tyska handlaren.
Det är ju bättre att du inte behöver ligga ute med två momsbetalningar.
Lasse q.
 
Senast ändrad:
H

hilding jonasson

Guest
Sv: import tyskland

Hos vissa försäkringsbolag gäller inte helförsäkringen för maskinskada eller bodelsutrustning om man har en privatimortrad bil. Jag vet inte om detta är gemensamt för hela försäkringsbranchen. Har man köpt en ganska ny bil för kanske 800000 kr så tror jag att man gärna vill ha en gällande helförsäkring, värt att tänka på vid privat import.
 
J

Jarn

Guest
Sv: import tyskland

Hos vissa försäkringsbolag gäller inte helförsäkringen för maskinskada eller bodelsutrustning om man har en privatimortrad bil. Jag vet inte om detta är gemensamt för hela försäkringsbranchen. Har man köpt en ganska ny bil för kanske 800000 kr så tror jag att man gärna vill ha en gällande helförsäkring, värt att tänka på vid privat import.

Har aldrig hört talas om detta. Kan du säga ett bolag som har denna regel ?

Det jag vet är att LF har en extra självrisk vid maskinskada på direktimporterade bilar på 5.000:-
Den extra självrisken utgår ej om bilen direktimporterats helt ny.
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: import tyskland

är vi inte med i eu ?
i det landet man köper varan så betalar man den momsen som dom har ?
och man ska väl inte betala moms för sverige sen ?
så gick det till förr innan vi va ned i eu då betalade man mons i sverige
eller har jag misat något ?
har hämtat flera bilar köper bilen åker till tyska tyv och får tillfälliga regplåtar inkl förs sen har du en månad på dig att regga in den i sverige ?
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: import tyskland

DINA har denna inskränkning upptäckte jag, så därför bytte jag till Folksam som dessutom blev billigare inkluderat även assistanc
 
F

F.d. 52990

Guest
Sv: import tyskland

Vi har nyss kommit hem efter att varit nere i öst tyskland och hämtat hem en husbil. Det vart en Dethleffs . Vi är helnöjda med den och den trevliga utflykten som det blev.
Vi har kontakt med en man som åkte och kollade på husbilen. provkörde och prutade samt skev kontrakt på den. det gjorde detr hela mkt enkelt för oss att löpa den
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: import tyskland

är vi inte med i eu ?
i det landet man köper varan så betalar man den momsen som dom har ?
och man ska väl inte betala moms för sverige sen ?
så gick det till förr innan vi va ned i eu då betalade man mons i sverige
eller har jag misat något ?
har hämtat flera bilar köper bilen åker till tyska tyv och får tillfälliga regplåtar inkl förs sen har du en månad på dig att regga in den i sverige ?

Vi fra Norge køper bilen i Tyskland,hvor forhandler trekker bort Tysk (19%) moms,ock vi
måste betala Norsk moms (25%) i Norge + tull/importavgifter om man gør jobbet själv.

Sänder förhandlarn vagnen/bilen med färjan til Norge blir det som #glennll# här säger,men Tyska momsen får man tebaks.

Ottar
 
F

F.d. 25605

Guest
Sv: import tyskland

Hej !
Som ny medlem i dena klubb och ännu ej ägare till någon husbil så skulle jag vara tacksam om någon kunde beskriva hur det går till att importera.

Infon finns säkert i forumet någonstans men kan någon på ett enelt sätt spalta upp tillvägagångssättet !!!!!!!
Vi funderar på att köpa en Dethleff ca 2009-2011

Hoppas på några bra svar !!

MVH
Thoms
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: import tyskland

Hej !

Jag är på G att köpa en ny husbil från Tyskland.

Lite moms frågor, ni som har erfarenhet:

Skall jag betala den tyska momsen ? om ja, hur får jag sedan
tillbaka den tyska momsen (efter att jag betalat in den svenska momsen)
i sverige ?

Är det inte bättre att köpa bilen utan moms och köra hem den och
betala svensk moms här hemma ?
Hur klarar handlaren i tyskland detta alternativ ?

Hälsningar

Så här gjorde jag med momsen, då vi bestämt oss för köp av ny husbil i Tyskland.

Jag bad säljaren eposta mig slutfakturan exkl moms (innan vi hämtat husbilen). Med fakturan som grund betalade jag moms till svensk skattemyndighet (Ludvikakontoret som har hand om införsel/import) och med riksbankens dagskurs. Jag bad Ludvikakontoret att utfärda ett intyg på tyska, vilket de gjorde och intyget sände jag till tyske säljaren, vilket innebar att denne tryggt kunde sälja husbilen skattefritt till mig.

Själva fakturan betalade jag också i förväg (husbilen var ju ny med garantier) genom att utnyttja min banks internettjänster/internationell betalning. Transfereringen kostade 10 kr och Eurokursen till lägsta tänkbara (riksbankens kurs) aktuell dag (nov-12) var kursen 8.57.

Billigaste och smidigaste sättet, lägsta kursen, inga kontanter
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17667

Guest
Sv: import tyskland

Hej !
Som ny medlem i dena klubb och ännu ej ägare till någon husbil så skulle jag vara tacksam om någon kunde beskriva hur det går till att importera.

Infon finns säkert i forumet någonstans men kan någon på ett enelt sätt spalta upp tillvägagångssättet !!!!!!!
Vi funderar på att köpa en Dethleff ca 2009-2011

Hoppas på några bra svar !!

MVH
Thoms

Hej,
Först o främst kan det vara värt att veta skillnaden på import och införsel. IMPORTERAR gör vi från länder utanför EU och INFÖRSEL sker från annat EU land. Sker INFÖRSEL av ny bil ska moms betalas i det land bilen avses brukas. Är bilen inte ny betalas moms på plats. Vad som räknas som ny bil framgår tydligt på Transportstyrelsens hemsida där det f.ö. finns lättlästa lathundar hur det ska gå till vid import/införsel av bil.

Införsel av ny husbil från Tyskland till Sverige, våra erfarenheter

Efter att idén om husbil väcktes under september månad, påbörjades en intensiv research. Främst via internet, men också genom besök på ett antal större husbils återförsäljare runt Stockholm för att kunna se o känna på olika husbilar.

Vi blev ganska snart på det klara med vilken storlek och utförande vi var ute efter. Vi såg också att det fanns oacceptabelt stora prisskillnader beroende på var köpet genomfördes, i Sverige eller på kontinenten. Via söktjänsten mobile.de fann vi en ny husbil som motsvarade våra förväntningar.

Kontakt togs med säljaren, en välkänd tysk återförsäljare, ca 60 mil från tysk/danska gränsen. Efter att ha kommunicerat via e-post och telefon och på så sätt vunnit förtroende för varandra, närmade vi oss en affär. Det utannonserade priset var bra redan det så vi beslöt oss för att främst pruta via tillförsel av tillbehör. Vi blev nöjda. Jag nämnde i förbifarten att det inte var fel om bilen var fulltankad vid hämtning.

Då säljaren var välkänd och husbilen ny med gällande garantier mm bad jag säljaren att e-posta mig fakturan. Vår avsikt var att Husbilen skulle vara betald då vi hämtade den. Med fakturan som grund betalade jag svensk moms till Skattemyndigheten. Jag tog kontakt med Skattekontoret i Ludvika som på min begäran sände mig ett till tyska översatt intyg på att svensk moms betalts på husbilen. Jag e-postade detta intyg till säljaren i Tyskland som därmed tryggt kunde sälja bilen skattefritt . Med detta förfarande var frågan om skatt avklarad före vi kom för att hämta husbilen.

Fakturan betalade jag genom att utnyttja min banks internettjänster/internationell betalning . På så sätt kostade transfereringen 10 kr och fakturabeloppet till den bästa tänkbara kursen (aktuell dag 8.57).

24 okt, Ordnar en 30 dagars importförsäkring, 1440 kr (Swedbank/TreKronor)
25 okt, Träffar säljaren i Tyskland och får en 2h lång lektion om husbilen. Sover över på hotell.
26 okt, Träffar säljaren ånyo och går gemensamt till lokala trafikkontoret och ordnar med tyska exportskyltar och tysk exportförsäkring (totalt ca 150 EUR). Påbörjar vid lunchtid hemresan lugnt och fint med dubbfria vinterdäck monterade (och ja… säljaren hade kostnadsfritt fyllt tanken med diesel)
28 okt, Husbilen parkerad hemma på tomten.
29 okt, Ansökan om Ursprungskontroll sänds in till Transportstyrelsen via deras elektroniska tjänster. Ansökan tilldelas ett ärendenummer. Avgiften, 700 kr betalas samtidigt via internetbanken. Den underskrivna ansökan skickas även brevledes.
7 nov, Transportstyrelsen godkänner Ursprungskontrollen.
7 nov, Ringer till fordonsbesiktningen för att få tid till registreringsbesiktning, får tid dagen därpå
8 nov, Registreringsbesiktning á 1380 kr utan anmärkning. Kollar senare på kvällen ”Mina fordon” på Transportstyrelsens hemsida. Jodå, husbilen har tilldelats ett registreringsnummer.
9 nov, Gör en snabb research kring husbilsförsäkringar. Jag väljer bolaget där jag har mina övriga försäkringar. Med flerförsäkringsrabatt och Husbilsmedlemsrabatt blir årspremien 6494 kr, eller 62/mån =avställd.
12 nov, EU märkta registreringsskyltar och registreringsbevis kommer på posten

Våra erfarenheter kring vårt köp är enbart positiva. En rolig, snabb och okomplicerad affär.
 
Toppen