• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import av amerikansk husbuss

F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Re. Knut.

Ang. fifthwheelers. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder elektriska bromsar och sanningen är att de är bra mycket bättre än hydrauliska påskjut av flera olika skäl. För att få dem godkända i Sverige krävs bla CE märkning.
Sedan finns det faktiskt ett Amerikanskt fabrikat som bygger fifthwheelers mot de Svenska specifikationerna fullt ut i absolut alla avseenden.
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Jo en sak till...

Fordon går att ta in som "flyttgods" i princip utan de flesta import krav via:
* Person skall ha vistats utanför Sverige minst 12mån. Ok med 1 el. 2st kortare sem. "hemma"
* Fordonet skall vara skrivet minst 6mån på "dig" i annat land.

Så har du ork/tid + Svenska vänner "over there" kan du ju fundera på variablerna... Kan räcka med 6mån... ;)

Problemet är bara det att du måste vara skattskriven i USA under 12 månader samt äga och försäkra fordonet under hela denna tid. Att få USA visum är en lång väg att vandra, jag vet. Ingen bra eller realistisk lösning om enda skäl är att köpa en Husbil. det finns bättre sätt. Om du har vänner i USA så måste de flytta till Sverige och ta med sig fordonet, som de sedan ej får avyttra genast. kort sagt ingen bra väg att vandra

Mvh
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Det kan være enklere med en bil som er bygget for Canada, de har mange av de Europeiske kravene.
Ingen påtaglig skillnad, har bott i Kanada och sysslat med export av Jänkar-Triple E husbilar.
Men sant är dock det faktum att Kanada olikt USA använder sig av vårat metriska system

PG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Förlåt... Men Nästan rätt... Hmmm..
PG... Två saker... Om du nu är så "Intresserad", Bli medlem + läs på regelverket till 100%& innan du skriver!'

Utan att Citera regelverket är det likt följande:
* Boende/Arb. utanför EU-land i minst 12mån. Mindre sem. x2 i hemland är OK!
* Ägt fordonet som skall tas in/hem som flyttgods i minst 6MÅN.
* Äga fordonet i hemland minst 12mån. innan ev. försäljning utan att bli import mons/skattpliktig.

Ang. Visum
Ja efter ett visst "OKT" datum blev detta betydligt mer komplext...
Men som infödd svensk ändå inget större hinder gällande 6månader. (x2)
Arb. Visum betydligt svårare, där får ett företag gå in å lösa detta åt dig.. Studentvisum, betydligt enklare...

Jag har bott/jobbat i Fl.Lauderdale i 18mån.

Om man sedan har Sv. Vänner som bor där över, som flyttar hem, då skall de följa ovan...
Vem som sedan "lånar" fordonet här hemma är en sak mellan dig & dem. ;)

Ang. elektriska bromsar... Ge oss ett enda ex. av 5'wheeler, trailer el. släp som är registrerat i Sverige med detta...

När du nu bevisligen funnit detta fantastiska forum och kommenterar inlägg, ursäkta... Men gör det med Fakta!
Finns Inget som säger att du Måste vart skatteskriven i USA/ utanför EU, har inget med ev. flyttgods att göra!


Problemet är bara det att du måste vara skattskriven i USA under 12 månader samt äga och försäkra fordonet under hela denna tid. Att få USA visum är en lång väg att vandra, jag vet. Ingen bra eller realistisk lösning om enda skäl är att köpa en Husbil. det finns bättre sätt. Om du har vänner i USA så måste de flytta till Sverige och ta med sig fordonet, som de sedan ej får avyttra genast. kort sagt ingen bra väg att vandra

Mvh
PG
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Förlåt... Men Nästan rätt... Hmmm..
PG... Två saker... Om du nu är så "Intresserad", Bli medlem + läs på regelverket till 100%& innan du skriver!'

Utan att Citera regelverket är det likt följande:
* Boende/Arb. utanför EU-land i minst 12mån. Mindre sem. x2 i hemland är OK!
* Ägt fordonet som skall tas in/hem som flyttgods i minst 6MÅN.
* Äga fordonet i hemland minst 12mån. innan ev. försäljning utan att bli import mons/skattpliktig.

Ang. Visum
Ja efter ett visst "OKT" datum blev detta betydligt mer komplext...
Men som infödd svensk ändå inget större hinder gällande 6månader. (x2)
Arb. Visum betydligt svårare, där får ett företag gå in å lösa detta åt dig.. Studentvisum, betydligt enklare...

Jag har bott/jobbat i Fl.Lauderdale i 18mån.

Om man sedan har Sv. Vänner som bor där över, som flyttar hem, då skall de följa ovan...
Vem som sedan "lånar" fordonet här hemma är en sak mellan dig & dem. ;)

Ang. elektriska bromsar... Ge oss ett enda ex. av 5'wheeler, trailer el. släp som är registrerat i Sverige med detta...

När du nu bevisligen funnit detta fantastiska forum och kommenterar inlägg, ursäkta... Men gör det med Fakta!
Finns Inget som säger att du Måste vart skatteskriven i USA/ utanför EU, har inget med ev. flyttgods att göra!

Ok, vi börjar med Ft lauderdale, där jag bott i ca 7år, 2001 SE 19th street, Lauderdale by the sea 33062. Det är fakta. Plus flera adresser till i Florida, Canada samt Västindien.
Innehar Greencard, även om jag nu bevisligen inte utnyttjar detta.

Ang el bromsar, enligt Transportstyrelsen, om bromsar godkända enl. tex. ECE-reglemente 13 så har de inga problem med detta utan de godkänns. Nu finns ju dessa ej monterade på USA fifth wheelers men man kan eftermontera godkända själv. Om någon gjort det i Sverige? jag vet inte.
Däremot har jag haft tät kontakt med ett visst fabrikat av Fifthwheelers i USA som bygger direkt mot samtliga EU direktiv samt 230V etc etc.
Medlem ska jag bli men har en pågående diskussion med hbk om vissa frågor.
Så fort detta är utrett skall jag bli medlem, eller inte beroende på utfallet.
Vad gäller flyttgods, ursäkta så mycket då om jag hade fel, inte första och inte sista gången.
Hälsningar
PG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Lake Side Circle...
PS... 100spänn för att bli HBK medlem & du har frågor?...
Men visst... Blir du medlem kan du bli Attackerad via PM/ev. mail... Watch up! :)
Passa dig! ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Import av amerikansk husbuss

Om jeg har lest rett så skiller svenske myndigheter på 3 nivåer: EU land, EES land som Norge og resten av verden. Har just avsluttet overflytt av min husbil fra Norge til min adresse ei Sverige - den forenklede håndteringen av bil som flyttgods tok endast 2 mnd og på bilprovningen sa de jeg var heldig at bilen var produsert innen EU med helfordonsgodkjenning! Uten dette så ville det lett blitt store problem med godkjennan.

Fra tullverket fikk jeg et skriv om at jeg måtte ha bilen registrerad og i bruk i minst ett år før jeg har lov til å låne den bort til en svenske, straffen ville være moms på bilens verdi.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Lake Side Circle...
PS... 100spänn för att bli HBK medlem & du har frågor?...
Men visst... Blir du medlem kan du bli Attackerad via PM/ev. mail... Watch up! :)
Passa dig! ;)
Ja då har vi kanske bott nära varandra då, jag bodde i Waterside circle, inte för jag minns säkert vart lake side låg men tycker jag känner igen det.

Diskussionen rör inte medlemsavgiften överhuvud taget.

Nu anser jag denna diskussion avslutad med detta inlägg. Ska till Mantorp Park över helgen och sälja husbilar.
Har du vägarna förbi är du välkommen in på en bira.

Hälsningar
PG

Ps. ang vikterna vi diskuterade tidigare, visst finns det bilar i USA med vikt över 17 ton, och över 23 ton med för den delen. tex Grand Sport Ultra 450.
Den har ett GVWR på hela 54,000 Lb, dvs 24493 Kg samt ett GCWR på 80.000 LB, dvs 36.287 kg. Fordonet får alltså fullastat dra ett släp med totalvikt på hela 11.793 Kg
Detta får enligt Trsp styrelsen idag registreras i Sverige som personbil II och har du BE kort får du dra släpet på 11 ton efter under förutsättning du har en dragkrok med tillräckligt högt D värde. det är väl här det kan brista då. Harmoniseringen som sker löpande av EU direktiven kommer med tiden att begränsa BE körkortets max totalvikt för släp så detta scenario ej längre blir möjligt inom EU. det kommer istället då att falla inom ramen för CE körkort
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Ang. el bromsar på 5-wheeler. Bisk AB i Uddevalla har bevisligen sålt ett antal Real-Lite
utrustade med el bromsar. Som blivit godkända här i S-e. Dock kan sägas följande.Om en 5-wheeler har mer än 2 axlar så kommer det att bli svårt att få den godkänd.Detta beror på att i USA/CAN så har vissa en extra axel, en s.k. tag axel, vilket betyder att det endast är en bärande axel. Detta blir aldrig kodkänt i Sverige, där alla axlar som fordonet har skall vara utrustad med broms.Sedan tillbaka till en annan del som har missats i debatten IMPORT AV USA HUSBIL. I dag skall man vara väldigt noga med att inte bara hänga upp sig på chassis, utan även ta reda på vad för material som finns i väggar och tak. (Kostnads besparning)Flera av de stora märkena använder idag s.k "Spunn fiberglass" i väggarna och det skall vi inte ha.Nej, skall ni importera husbil, så skall väggarna/tak bestå av "Sandwich-construction" vilket ger bästa isolation och styrka. Helst materialen bestå av "Dow´s Styrofoam" eller ngt liknade. Om sedan fordonet har 115 volt eller inte, har inte någon betydelse alls. Man monterar in en dubbelsidig omformare på 2500, så klara man det hela hur lätt som helst.Man har 115 volt som driver kyl/-A/C - Micro osv. och även ha 220 volt i husbilen.
Så lycka till
I.L :spinny:
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Ang. el bromsar på 5-wheeler. Bisk AB i Uddevalla har bevisligen sålt ett antal Real-Lite
utrustade med el bromsar. Som blivit godkända här i S-e. Dock kan sägas följande.Om en 5-wheeler har mer än 2 axlar så kommer det att bli svårt att få den godkänd.Detta beror på att i USA/CAN så har vissa en extra axel, en s.k. tag axel, vilket betyder att det endast är en bärande axel. Detta blir aldrig kodkänt i Sverige, där alla axlar som fordonet har skall vara utrustad med broms.Sedan tillbaka till en annan del som har missats i debatten IMPORT AV USA HUSBIL. I dag skall man vara väldigt noga med att inte bara hänga upp sig på chassis, utan även ta reda på vad för material som finns i väggar och tak. (Kostnads besparning)Flera av de stora märkena använder idag s.k "Spunn fiberglass" i väggarna och det skall vi inte ha.Nej, skall ni importera husbil, så skall väggarna/tak bestå av "Sandwich-construction" vilket ger bästa isolation och styrka. Helst materialen bestå av "Dow´s Styrofoam" eller ngt liknade. Om sedan fordonet har 115 volt eller inte, har inte någon betydelse alls. Man monterar in en dubbelsidig omformare på 2500, så klara man det hela hur lätt som helst.Man har 115 volt som driver kyl/-A/C - Micro osv. och även ha 220 volt i husbilen.
Så lycka till
I.L :spinny:

Hejsan,

Alla axlar skall vara bromsade i Sverige, svar ja.

Ang. isolering. Utan att vara specialist i frågan, ag har inte stött på något fabrikat de senaste åren som använder den tekniken. T.o.m en av de billigaste, Forest River använder foam. Vidare så snackas det mycket om detta vad som är bäst eller ej, se tex denna artikel: Is Fiberglass or Aluminum Better Insulation for an RV? | eHow.com uminum-better-insulation-rv_.html
Spänningen ändras med trafo, svar ja men de fasta installationerna får tuffa vidare på 110V, uttagen ger 220V. Elverket fortsätter sin resa på 110V etc etc. Fungerar klockrent. Dock löser man inte frekvens frågan utan vidare, det går men är väldigt dyrt för dessa effekter. USA 60Hz, Sverige 50Hz. Nackdelen är att tex Micron blir något slöare, Batt.laddare laddar lite svagare etc men detta kan man leva med.

Blåsiga hälsningar

PG
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Gå in på RV buyers guide och ta tex Monaco Beaver 2007. Där kommer du att märka att det är "spun Fiberglass" som isolation. Det är faktiskt rätt många som är byggda på detta sätt.Nu skall det sägas att på nya husbilar har dom gått tillbaka till foam isolation
:yes::twitcy:
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Gå in på RV buyers guide och ta tex Monaco Beaver 2007. Där kommer du att märka att det är "spun Fiberglass" som isolation. Det är faktiskt rätt många som är byggda på detta sätt.Nu skall det sägas att på nya husbilar har dom gått tillbaka till foam isolation
:yes::twitcy:
Hoppsan, där ser man. Själv har jag inte stött på det i modern tid.
Men samtidigt vet jag inte om det är direkt dåligt på något sätt.
Stommen är starkare i dessa fall än på foam. det kanske är give and take så att säga?
I slutändan handlar det också om ett bra K värde.
Intressant iallfall. Beaver är ju ändå ett premium märke.

Må så gott.
PG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Hej Inger-Lisbeth! Gillar inläggen & det tekniska kunnandet,
en fråga av ren nyfikenhet; vilken är din anknytning till BISK i Uddevalla..? :wink:

Ta kontakt med en firma i Uddevalla BISK Ab. Dom kan det mesta som gäller USA/CAN tillverkade husbilar och vilka regler som gäller. Gå in på deras hemsida www.bisk.se klicka sedan på IMPORT, där får ni info. på olika frågor och även vad man skall akta sig för (dom har även sprängskisser på allt som är i bodelen + 10000 artiklar)
Lycka till
Inger-Lisbeth
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Har varit involverad men inte nu längre.Har dock varit mycket i USA´s husbilsmekka dvs. I Elkhart IN. Har också vänner som arbetar i ledande ställningar i USA RV-företag, på så sätt har jag blivit insatt i många tekniska frågor.Sedan när det gäller Bisk AB i U-a så är det ett företag som har reservdelar ( 10000 art.+sprängskisser på webben) till de flesta USA/CAN byggda fritidsfordon och som i dag ägs av Dennis Jacobsen och ingår i
Jacobsen & Magnusson Lack och Plåt. Jag hjälper gärna till om det är ngt. som behövs dryftas och jag kan också ta gubben till hjälp.
Ps. "gubben" heter Sune G.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Ang. elektriska bromsar... Ge oss ett enda ex. av 5'wheeler, trailer el. släp som är registrerat i Sverige med detta...
SMV använde el-bromsar en gång i tiden på sina husvagnar. Tillverkades/Tillverkas i Sverige.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

SMV använde el-bromsar en gång i tiden på sina husvagnar. Tillverkades/Tillverkas i Sverige.

Jag minns det också.
Elbromsar är bra då de till skillnad från hyd. påskjutsbromsar kan bromsas manuellt via spak på inst.panelen. dessutom reagerar de tidigare än påskjut då bromsen aktiveras samtidigt som bromsljuset.
Kanske finns en anledning till att Jänkarna kör med elbromsar?
PG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Tittar själv på +6m. släp/+4T.... (3x axel)
Elektrisk broms funkar Inte med dagens regelverk i Sverige...

Kan annars endast hålla med, varför inte el. broms? (så fall har vi en kombo RV + släp på gång)
David... Vi mottar Gärna tips på hur Du löser ovan!

SMV använde el-bromsar en gång i tiden på sina husvagnar. Tillverkades/Tillverkas i Sverige.
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Tittar själv på +6m. släp/+4T.... (3x axel)
Elektrisk broms funkar Inte med dagens regelverk i Sverige...

Kan annars endast hålla med, varför inte el. broms? (så fall har vi en kombo RV + släp på gång)
David... Vi mottar Gärna tips på hur Du löser ovan!

Enligt trsp styrelsen godtas el bromsar under förutsättning de är godkända
Citat:
Elektriska bromsar funkar och det finns naturligtvis krav för dem med…. Är de typgodkända enligt t.ex. ECE-reglemente 13 är det inga problem.

Mvh
PG
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Inte med elekt. broms på flera axlar. OK = 1axel... Småsläp kan jag köpa här hemma! :wink:

Har ändå på gång ett par intressanta Sv. byggda släp för våra behov. 6m nytt runt 135lök.
Tillbaks till investeringar gällande husbilar och investeringar gällande import över millen!

Enligt trsp styrelsen godtas el bromsar under förutsättning de är godkända
Citat:
Elektriska bromsar funkar och det finns naturligtvis krav för dem med…. Är de typgodkända enligt t.ex. ECE-reglemente 13 är det inga problem.

Mvh
PG
 
Toppen