• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Import av amerikansk husbuss

F

F.d. 5964

Guest
Jag funderar på att importera en begagnad husbuss från USA i prisklassen 100-150.000$. Jag har några frågor runt detta som jag vore tacksam om någon har svaret på.
1. Vilka kostnader kan man räkna med för att få hit bilen, transport och moms och tull m.m?
2. Vilka obligatoriska anpassningar MÅSTE man göra för att få igenom den på besiktningen och få den registrerad och godkänd i Sverige?
3. Finns det några alternativa sätt att komma ned i kostnad, ex. registrera bilen i ett annat EU-land, ta in den via någon som bor i USA och som kan ta in den moms och tullfritt eller något annat man kan göra för att hålla extrakostnader nere förutom själva inköpskostnaden.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Kan inget om detta men har hört att det finns Tyska firmor som jobbar med detta. Skall vara mycket lättare i Tyskland att få den EU godkänd, sedan är det bara att köra vidare till Sverige.

Du får gogla eller kontakta klubbarna med USA bilar.

Lyka till skriv gärna här i klubben och berätta hur det går, mvh Torbjörn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Import av amerikansk husbuss

Hej, om du inte nödvändigtvis "måste " ta den från USA så finns det även rätt många till salu på engelska sidor faktiskt. Priserna är säkert lägre i USA men slutsumman kanske inte skiljer så mycket. Dessutom så blir det ju rätt enkelt att både åka och titta på, och ev. själv köra hem en bil både från Tyskland och England.

Men det var ju inte det rådet du egentligen frågade om, så import direkt från USA måste nog någon kunnig svara på.

Lycka till. JANKRO.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Import av amerikansk husbuss

Han som tog in den här husbilen hade ett rent helvete med de svenska myndigheterna. Vi träffade på dem i Ystad i fjol. Det är nog en god idé att söka alternativa vägar.
 

Bilagor

  • phaeton.JPG
    phaeton.JPG
    174,9 KB · Visningar: 52

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

* brukar bli ca. 40% på inköpt pris i USA (= totalen)
~10% i lokalskatt i delstaten på sålt fordon (slipper du om du kan få säljaren att köra fordonet till hamnen, inkl. US export papperskvarn)
10% Tullverket/Sverige
25% moms på klabbet inkl. frakt avg.
Skrotningsavg. m.m. små pengar här hemma.

Absolut nödvändigt:
Ursprungs dokumentation
Gasolen spelar inte så stor roll längre då AGA's 1936-års krav har gått i graven
Bromsar, stöldskydd riktigt, riktigt viktigt...
Enl. rykten är Transportstyrelsen tydligen rena "bingolotto"... :(

* Ny bil funkar icke, bör vart reggad innan.
* Frakt utan avtal inkl. försäkring R/R ~ 45"/SEK

* stingrayrv.com finns i UK. Då ingår konvertering till 230v.
Stingrayrv.se i Sverige, dock inte helt självklart att ta beg. RV's in från UK pga. Transportstyrelsen.

Stingrayrv.se ställer ut på Elmia, fråga efter Peter. Ev. har de med några fordon.
Monaco Camelot 42ft DSQ / Inte skulle väl jag??? "Harkel" ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Import av amerikansk husbuss

Personlig ville jeg være litt forsiktig når det gjelder kjøretøy som er godkjent i UK, de har endel overgangsregler som ikke gjelder i andre land. Et eksempel gjelder Fifth-wheelers som er godkjent i UK med elektriske bremser, mens resten av EU og Norge krever luft eller hydrauliske bremser. En annen er A-frame for transport av mindre bil bak en husbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varning!

En sak att tänka på när det gäller US husbilar,
är att även stora helintegrerade ofta är BENSINARE.

Kostandsmässigt är det ingen katastrof, billigare i inköp (skall vara det i alla fall)
och en modern V8 eller V10 bensninare drar inte så mycket mer än en diesel.

Problemet är att man inte kommer åt att tanka en 10 meters husbil med bensin i Europa!!
Har haft tillräckliga bekymmer med detta med vårt husvagnsekipage,
då kunde vi i alla fall koppla loss vagnen för att komma fram till pumparna.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Jo en sak till...

Fordon går att ta in som "flyttgods" i princip utan de flesta import krav via:
* Person skall ha vistats utanför Sverige minst 12mån. Ok med 1 el. 2st kortare sem. "hemma"
* Fordonet skall vara skrivet minst 6mån på "dig" i annat land.

Så har du ork/tid + Svenska vänner "over there" kan du ju fundera på variablerna... Kan räcka med 6mån... ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Import av amerikansk husbuss

Du glemmer en liten detalj, den som har bilen med som flyttgods må selv benytte bilen det første året - om en låner bort bilen så kan en risikere en stor rekning fra tullverket. Toll og moms pluss et straffegebyr!

Holder på med import til Sverige fra Norge av min husbil som flyttgods, og har studert detaljene for noen dager siden.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Import av amerikansk husbuss

Du glemmer en liten detalj, den som har bilen med som flyttgods må selv benytte bilen det første året - om en låner bort bilen så kan en risikere en stor rekning fra tullverket. Toll og moms pluss et straffegebyr!

Holder på med import til Sverige fra Norge av min husbil som flyttgods, og har studert detaljene for noen dager siden.

Nu förstår jag inte Kurt... Vad syftar du på? Självklart sköts Allt enl. gällande regelverk! :rolleyes: ;)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Finns det inte en massa jänkare i Tyskland som släpat dit en "riktig bil" hemifrån?
Min har kommit den vägen också. Sök Winnebago i De. eller något liknande, då har du halva inne....
Eller är det äventyret som lockar?
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Import av amerikansk husbuss

Kolla även in STINGRAYRV.COM, bra sida bra priser som gäller på gatan i Sverige och då slipper du själv alla problem. LYCKA TILL!!!
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Import av amerikansk husbuss

Jag har hållit på rätt mycket med import av diverse fordon från USA och det största problemet är att få DEKRA eller någon annan att skriva intyg på bromsar dessa ska vara tillverkade enl EG 71/320 och det är ju inget som Yenkarna bryr sej det minsta om eftersom dom inte tillverkar för export.
Samma sak gäller om man vill ha en "fiftwheel" trailer, även om den är reggad i England måste du visa intyg på att bromsar och axlar är enl EG krav......

inte lätt men det går ! flyttgods är ju det enklaste då har du dispens från i stort sett allt detta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Import av amerikansk husbuss

Det kan være enklere med en bil som er bygget for Canada, de har mange av de Europeiske kravene.
 
F

F.d. 25228

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Ska själv föra in (införsel från ett annat EU-land, import från alla andra länder utanför) en amerikanare och har efter noggrann undersökning (research på nysvenska) kommit fram till att det verkar vara enklast att köpa en i Tyskland, även om de kanske kan finnas billigare i UK. Problem med engelskregistrerade kan vara att de elektriska anslutningarna inte är som våra (se:http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektriska_standarder_i_v%C3%A4rlden) och att eventuella kopplingsanordningar troligen inte heller får SBPs odelade bifall. Hastighetsmätaren bör man kolla så att den inte bara visar miles, strålkastarna bör ändras till högertrafik och det kan kanske vara något mer som behöver åtgärdas. Allt detta slipper man när man handlar i Tyskland. På "mobile.de" finns det ett antal objekt, både äldre och nyare, med/utan slideout(s). För många är det säkert enklare med engelska men om någon vill ha hjälp med ett köp från Tyskland kan jag under vissa villkor ställa upp (har köpt våra 5 senaste bilar där och är som f.d. tysk hyfsat bra på språket). Det spelar ingen roll egentligen om man köper privat eller av en handlare men innan man slår till är det i vilket fall som helst att rekommendera att man låter objektet undersökas av t.ex. Dekra, (man bör begära att HU/AU är nya. Dessa görs av TÜV = SBP) som kontrollerar att allt fungerar som det ska, som spis, kyl/frys, generator, slideout(s) etc. samt att bilen inte har vattenskador (duschutrymmet eller liknande) osv. Kostnaden ligger på ca 100-150 Euro. Vägrar säljaren att låta bilen testas: bort med fingrarna!
Några engelska sidor: Dudleys of Oxfordshire - Winnebago Approved UK Main Dealer, RVs for sale, American Motorhomes and Rvs for sale in the UK.

Jag bor där jag parkerar

Franz
 
F

F.d. 4832

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Att den är godkänd i England garanterar inte att den blir det här. Dom har i vissa fall betydligt enklare att få sina bilar godkända, i versioner som aldrig godkänns vid regbesiktning här.

Gäller framförallt ombyggda fordon, eller där besiktningsmannen (ja godtyckligt) tycker att bilen inte överensstämmer med sitt ursprungliga utförande.
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Ta kontakt med en firma i Uddevalla BISK Ab. Dom kan det mesta som gäller USA/CAN tillverkade husbilar och vilka regler som gäller. Gå in på deras hemsida www.bisk.se klicka sedan på IMPORT, där får ni info. på olika frågor och även vad man skall akta sig för (dom har även sprängskisser på allt som är i bodelen + 10000 artiklar)
Lycka till
Inger-Lisbeth
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Man är inte hjälpt av att köpa en Buss från England, eller Tyskland, eller Italien, eller från något annat EU land då de alla har olika nationella undantag, som Sverige ej accepterar. Sverige kräver hel EU godkännande.
Därmed inte sagt att det är omöjligt på något sätt. Privatimport för eget bruk är idag i Sverige enda vägen och du skall då uppfylla de krav som ställs här.
Detta i sig är en djungel för den oinvigde men långt ifrån omöjligt.
Att ta bil från Kanada hjälper ej heller, det är fortfarande samma krav och Kanada har dessutom ingen tillverkning i dagsläget av helintegrerade, dvs klass A
Så fort fordonet väger över 3,5ton tot vikt drabbas man av dessa regelverk vid import från EU. Problemet är att det finns egentligen inga jänkare med tot vikt som inte överstiger 3,5 ton
 
F

F.d. 2065

Guest
Sv: Import av amerikansk husbuss

Jag funderar på att importera en begagnad husbuss från USA i prisklassen 100-150.000$. Jag har några frågor runt detta som jag vore tacksam om någon har svaret på.
1. Vilka kostnader kan man räkna med för att få hit bilen, transport och moms och tull m.m? Du får betala följande: Inlandsfrakt, 1-3000 USD beroende på avstånd till utskeppningshamn. Oceanfrakt ca 7-10.000 USD beroende på strlk samt utskeppningshamn. Försäkring 1,5% av uppgett värde. Tull samt moms på samtliga transaktioner.
2. Vilka obligatoriska anpassningar MÅSTE man göra för att få igenom den på besiktningen och få den registrerad och godkänd i Sverige? Belysning på bla tak får ej vara orange, Sidoreflexer skall monteras, Röda blinkers bak ej godkända, det sätt det blinkar på i USA ej godkänt Sverige, VIN nr skall stansas in i rambalk, CE godkänd imobiliser skall monteras, Mätpunkter för varje bromskrets skall finnas vid luftbromsar, fyrvägsventil för luftbromsar skall vara CE märkt, så även de 2 lufttankarna, Asbestfria bromsbelägg ett krav, plast bränsletank svår/omöjlig få godkänd, Luftslangar skall vara ISO eller DOT märkta, steglös justerbar parkeringsbroms måste finnas, mätuttag mm och uppfylla direktivet 71/320 samt ha en utskrift av ett bromsprotokoll från ackrediterad verkstad eller bilprovning, du skall ha intyg på buller, emmisioner, stöldskydd, bromsarna etc. Kan ha missat nåt men i stort sett är det vad det handlar om.
3. Finns det några alternativa sätt att komma ned i kostnad, ex. registrera bilen i ett annat EU-land, ta in den via någon som bor i USA och som kan ta in den moms och tullfritt eller något annat man kan göra för att hålla extrakostnader nere förutom själva inköpskostnaden. Svar NEJ. Hoppas iallafall att detta ger dig en inblick i vad som krävs.
Mvh
PG
 
Toppen