• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det blev lite fel för jag missuppfattade ett par saker, återkommer med bättre svar.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag tror att vi blir mer och mer uppkopplade- När roamingavgifter försvinner blir vi definitivt det. Själv köper jag alltid något kontantkort för vill vara uppkopplad MEN jag vill använda POI och iGo som är en oslagbar kombination. Vad min take är att just sökfunktionen i Igo är inte så bra. Jag har dyrköpt Navigering i en ny Audi som är helt värdelös (nästan). Använder iGo istället...
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Skickade en förfrågan till NNG support om vem som sköter uppdatering av iGO. NNG eller iGO.

Här ser ni svaret.

Thank you for your reply. NNG makes software updates for the Western European app, but we obtain our map data from our map providers. As we need to make maps compatible for a wide range of devices, this may take some time.

Thank you for your understanding.

Best regards,

Gabriel

Naviextras® Support
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jahaa, och vem är det då?
Mycket märkligt svar på en enkel fråga :mad:
Är förmodligen ett "autosvar".

Man kan ju undra hur de hann med 4ggr om året tidigare.
Eftersom de ej tyck veta vem som har hand om uppdateringar så förstår jag den uteblivna servicen :p:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Karttillverkare är HERE som står för merparten av kartor till appar och fasta GPS.

Just nu väntar vi på en helt ny version som enligt deras utsago blir något utöver det vanliga. Kanske ett helt nytt koncept?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Alternativet är att automatiskt få information från App Store när nya kartor finns tillgängliga till världens bästa navigeringsapp.

Hur länge kommer du att hävda detta med tanke på det snart uråldriga kartmaterialet?
vet inte hur många gånger du påtalat det viktiga med att ha uppdaterat kartmaterialet i sin navigator, gäller inte den ståndpunkten längre?

lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Eftersom det inte finns någon navigeringsapp eller fast GPS som kan mäta sig med mångsidigheten hos iGO tar jag skeden i vacker hand och väntar med intresse på deras nya app.

Kan bara hoppas på att den motsvarar iGOs löfte om "cutting-edge".
I värsta fall får jag återgå till Navigon (Garmin), Tomtom, Sygic eller HERE som alltid har färska kartor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Som alternativ "i värsta fall", kan du ju även köra IGO på Android, då kan du även använda Tomtom-kartor (Teleatlas), eller Here (Navteq) vilket man behagar.
Surfplatta behöver inte kosta skjortan.

Hoppas den "nya IGO" även kommer till Windows 10 :)
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Eftersom HERE såldes av Nokia till Tyska biltillverkare är nog NNG tvungna att starta ett nytt upplägg. När man ser hur många nav. appar som NNG har över hela värden så är det inte så konstigt att det tar tid. Allt ska väl provköras också. Troligtvis släpper dom alla på en gång.
Dom borde ha meddelat mig hur landet låg så hade jag sluppit reta upp höjdarna på NNG.
DÅLIGT KUND BEHANDLING.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ifall det vore så skulle väl alla andra (100-tals) navigatorer som använder Here-kartor också slutat uppdatera, eller?

Here verkar leva vidare som vanligt ifall man går in på deras sida, trots ägarbyte.

Här brukar jag köpa kartor till mina bilmärkes-navigatorer, mycket billigare än att åka till en märkesverkstad och bli "skinnad".

HERE – Maps for your Navigation System
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

iGO kan optimera rutten för att förenkla vägvalet.

iGO-karta.png
Några av de 40.

I en anna tråd skriver Knarrevik om iGO. På kartan finns en rutt upplagd. Jag är lite nyfiken på hur man gör för att justera denna rutt (den röda linjen) under resans gång. Jag tänker mig då att jag av olika anledningar vill köra en alternativ väg mellan två av punkterna längs rutten för att titta på ett delmål som jag inte tänkt från början.

Som bekant så använder jag Autoroute nu men den har MS slutat att uppdatera så den börjar nu bli lite föråldrad beträffande kartmaterialet. I detta program så är det enkelt att lägga till ett nytt resmål genom att helt enkelt dubbelklicka på ruttlinjen och dra linjen till det nya delmålet varefter programmet automatiskt räknar ut den nya färdvägen utan att behöva byta program, modul i programmet eller något annat.

Sker detta på liknande sätt i iGO?

Optimering av rutten för ett antal slumpvis utlagda delmål funkar i båda programmen så där är det ingen skillnad.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Michael, klicka på min rutt under menyerna och sen redigera rutt så kan du ändra vad du vill... Det sättet ialla fal jag använder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är just detta att slippa att klicka på menyer etc som jag tycker är så bra med Autoroute. Jag behöver bara dubbelklicka (eller snarare klicka och hålla nere) på ruttlinjen och sedan dra till mitt nya delmål som är så enkelt. Jag skulle sakna det vid ett byte till program som inte har den funktionen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Kanske någon annan kan mer i ämnet än jag Michael...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag använder iGOs optimera rutt främst på planeringsstadiet för att se avstånd och tidsåtgång.
När man väl är på rulle finns så mycket annat som påverkar vilken väg man väljer.
Annars är det enkelt att ta bort eller lägga till delmål och göra en ny optimering av rutt eller delmål på några sekunder.

image.png
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ifall det vore så skulle väl alla andra (100-tals) navigatorer som använder Here-kartor också slutat uppdatera, eller?

Here verkar leva vidare som vanligt ifall man går in på deras sida, trots ägarbyte.

Här brukar jag köpa kartor till mina bilmärkes-navigatorer, mycket billigare än att åka till en märkesverkstad och bli "skinnad".

HERE – Maps for your Navigation System

Vi vet ju inte vilka avtal som NNG hade med HERE. NNG VD P. Ballog jobbade under några år för NOKIA innan han flyttade till NNG. P. Ballog kanske var med och utvecklade HERE kartorna.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.613
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Justera rutten?
I en tidigare navigator hade jag funktionen med att klicka på linjen och flytta den till önskad plats. Det fungerade bra.

I IGO tycker kag att det fungerar ännu bättre. Det är någon tryckning till men det beror ju på att möjligheterna är mycket större så det är det värt.

För att lägga till en destination i kartbilden gör jag så här:
Meny ( övre högra hörn), redigera rutt,
(+, ger fem olika sätt att addera plats)
Mer, Sök på kartan, sätt fingret på önskad plats, Gå.

Det finns fler sätt att göra samma sak men detta funkar för mig. De fyra trycken extra betyder också att jag har så många fler alternativ att hitta dit jag vill.

Som kuriosa kan nämnas funktionen med att navigera till platsen där bilden är tagen. Vi var i Skåne för tre år sedan och hälsade på. Vi tog några foton på kräftkalaset. Nu är vi bjudna dit igen men var tusan låg det? Det var ju snåriga vägar på slutet. Med IGO är det enkelt, Rutt, Mer, Bild, välj kräftbilden, Gå!

Så jag tycker att IGO har tagit navigeringen till en helt ny nivå jämfört med att bara kunna flytta en linje. Vi är helnöjda, hälsar Björn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Som kuriosa kan nämnas funktionen med att navigera till platsen där bilden är tagen. Vi var i Skåne för tre år sedan och hälsade på. Vi tog några foton på kräftkalaset. Nu är vi bjudna dit igen men var tusan låg det? Det var ju snåriga vägar på slutet. Med IGO är det enkelt, Rutt, Mer, Bild, välj kräftbilden, Gå!

Så jag tycker att IGO har tagit navigeringen till en helt ny nivå jämfört med att bara kunna flytta en linje. Vi är helnöjda, hälsar Björn

Detta låter väldigt intressant. Jag antar att du tog bilden med paddan. Måste den vara inställd på något särskilt sätt för att detta ska kunna fungera?

Går det lika bra med iPhone eller rentav en android lur?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Någonstans finns en inställning som jag inte hittar!

image.png

Jappe
 
Toppen