• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ICKE RÖKARE

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: ICKE RÖKARE

Om man själv varit rökare upplever man cigarettrök ännu värre än en som aldrig rökt. Jag har väldigt svårt även utomhus när folk röker i min närhet.

Resonemanget varför ickerökare skall visa hänsyn mot rökare förstår jag inte.
Tjatar man ofta och länge kanske man kan omvända någon till ett sundare liv?

Jag har full förståelse för hur du känner för rökning men vad jag menar med visa hänsyn för rökare är att du behöver ju inte ställa dig i närheten av dessa om du inte vill. Att sedan missionera genom ett tjata borde väl du som en fd. rökare begripa inte hjälper. Min åsikt är att enda sättet att sluta röka är att själv ta detta av för en del av oss oss svåra beslut. Jag vet av egen erfarenhet vad det vill säga att sluta röka, det var väldigt besvärligt. Jag höll upp i ett år utan besvär men begick misstaget att "feströka" en gång & så var det kört. Nu förbereder jag mig mentalt för att göra ett nytt försök.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: ICKE RÖKARE

Det är klart att de flesta tar intryck från sin omgivning angående rökningens risker.

Förbud mot rökning i offentliga lokaler gillas även av rökare, tvärtemot vad många trodde när lagen togs i bruk. Jag ser fram emot nästa steg!
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

och vad menar du att nästa steg är ? ett totalförbud vore omöjligt, men att människor själva skulle inse hur korkat det är att röka skulle vara bra.
Ni som tycker att om man röker utomhus så ska andra skita i det.........tycker jag är själviska.
Om man är allergiker är det mycket svårt att bara gå förbi någon som röker. Ni verkar tro att er rök endast finns just där NI står, så är det inte. Det är inte kul att sitta vid en uteservering och de vid bordet bredvid tänder en cigg.
Vad rökare inte förstår, är att om man är mycket känslig så räcker det att sitta bredvid en rökare som stinker ur kläder och hår. Ni känner inte själva hur allt ni äger stinker, även om ni aldrig rökt inomhus, eller i er bil, så har stanken satt sig där ändå.
Har tittat på många beg. husbilar, och känner direkt om ägaren varit rökare.
Jag tycker inte illa om rökaren som person, har en bästis som röker och det är jobbigt för min allergi när hon åker med mig, men jag gillar ju henne ändå.
Snus är visserligen också äckligt, men det stör ju inte mig om inte loskan ligger där jag råkar trampa. Dessutom försvinner väl den från naturen så fort det regnat ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Exakt samma problem som du beskriver har andra allergiker med pälsdjur. Trots detta får man leva med att hundägare rastar sina djur runt knuten på husbilen när man är ute. På campingar är det värst. Lösspingande djur eller med lång löplina gör att det är stört omöjligt att hålla sig på avstånd från jyckarna. När man sedan möter jyckar i servicehus eller hittar dem bundna utanför dörren till dito blir man uppriktigt arg över bristen på hänsyn.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Jag tycker det har gått i längsta laget med klagandet, hav tröst vi går mot ständiga förbättringar vag gäller rökkulturen. Det som känns mer besvärande på campingar är alla grillar som tänds med oförbrända kolväten som följ och kan ligga som en dimma över campingen.
Ej rökare och aldrig varit
gert
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Ni som är allergiska mot pälsdjur, hur ställer ni er till pälsdjursägare utan sitt djur i sällskap? Ägaren torde ju vara nedlusad med dessa allergener i sina kläder, i håret och på kroppen även om man lämnat sitt djur hemma.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: ICKE RÖKARE

Det finns bara en sak att göra .Låsa in sig på kammaren så man inte besvärar någon .Antingen stinker man ,med betoning på stinker rök,hund ,katt,snus,parfym,svett eller vad det nu kan va.
Det måste va jobbigt och vara så allergisk så man inte kan vistas utomhus utan att få en allergichock .
Men detta har iof inte med nedskräpning att göra
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Allergi handlar om så mycket mer än bara tobaksrök, en släkting till mig kan dö om han äter vissa obehandlade naturliga produkter, tobaksrök är ett mindre problem där, flera av mina släktingar har större problem med diverse bär och frukter än tobaksrök vilket ställer till det när man skall köpa bakverk.

Ni som har husdjur, ser ni till att ni inte utsätter människor som har svårartade allergier mot dessa husdjur, tvättar ni era kläder innan så att ni inte utsätter dessa för allergener från era djur när ni går ut på offentliga platser

Dags att stänga den här tråden va !?

Edit: Jajamän, jag är rökare, men jag försöker att inte utsätta andra för min rökning och om jag står nånstans så har jag en flaska som jag fimpar i, trots att jag rökt i dryga 26 år så har jag aldrig legat sjukvården till last p.g.a. rökningen och staten har nog i stället gjort en vinst på mig hittills och om jag skulle få cancer så kommer det nog gå fort och sjukvårdskostnaderna kommer nog bli minimala jämfört med nån frisk som skall hanka sig fram i åratal på långvården.

Husdjursägare som gnäller över rökare skall nog rannsaka sig själva och inse att de själva sprider allergener som diverse allergiker inte tål !

P.S. Har ingenting mot katter eller hundar, skulle själv ha katt eller hund eftersom jag älskar djur, men jag är singel i lägenhet och vill inte utsätta dessa för att de skall vara ensamma när jag jobbar.

Än en gång, stäng tråden den leder ingenstans !

Punkt slut.

D.S.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

alla här säger att dom är så noga med att inte slänga sina fimpar, varför ser de t då ut så här på varenda rastplats ? ...........det är förstås "dom andra"
IMG_2244 (800x600).jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Vi stod på en parkering som även används som ställplats. (Finns i HBK´s listor).
Grannen hade "brett ut sig" när vi anlände.
Vi lade oss ganska tidigt på kvällen medans grannen festade om med folk som kom på besök, men de störde inte på något vis.
På morgonen när vi vaknade såg det ut så här:
Klicka för större bild.

P1000811.jpg

Och det var bara på ena sidan om mattan!
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

nej fotot är inte från Danmark, det är i Skåne.......men kunde lika gärna varit var som helst i Sverige.............jo visst röks det betydligt mer i Danmark, där kvävs man nästan av allt bolmande........
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ICKE RÖKARE

Drevet går vidare. Vi som plockar upp efter oss dras över en kamm. Tänk om alla hundägare behandlades på samma vis. Då skulle alla hundar avlivas när en jycke bitit ett barn. Vi kan ju inte ta risker eller hur och alla uppför ju sig likadant.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: ICKE RÖKARE

nej fotot är inte från Danmark, det är i Skåne.......men kunde lika gärna varit var som helst i Sverige.............jo visst röks det betydligt mer i Danmark, där kvävs man nästan av allt bolmande........

Det är samma regler i Danmark som Sverige vad det gäller rökning i offentliga lokaler . Med ett fåtal undantag på en handfull krogar/ hak . Dom kan man välja bort.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Stannade till på en rastplats i dag på Öland strax innan bron, precis när jag stänger av motorn kommer ett mc-par och parkerar precis bakom oss, dom tänder såklart genast sina stinkpinnar och väldoften sprider sig in i bilen. För att insupa lite frisk luft balanserar jag mig sedan med kaffekoppen i handen mellan färska hundskithögar fram till ett rastplatsbord där jag sedan "njuter" av att sitta bland fimpar och annat avskräde som folk lämnar efter sig :( För övrigt var rastplatsen väldigt fin med fantastisk utsikt :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50741

Guest
Sv: ICKE RÖKARE

Jag vet att många retar sig på denna tråd, och visst, den leder förstås ingenstans, men de som plockar upp efter sig behöver ju inte ta åt sig.
Jag vill ändå påstå att det blivit betydligt "skitigare"i Sverige än vad det var förr, (eller också har jag glömt, eftersom jag bott utomlads sen 84.) Nu menar jag inte bara fimpar och snusloskor, det är skräpigt i stort sett överallt. Jag begriper inte vad som hänt ? Sverige har väl varit känt för att vara så rent, och dessutom enda landet i världen med allemansrätt. Kanske den yngre generationen inte fått lära sig att inte kasta allt skräp där dom står ? Jag tycker det är dags att damma av den gamla slogan "håll Sverige rent" från 70-talet (tror jag det var ) eller varför inte anställa gatsopare som förr i världen ? det finns ju så många arbetslösa.
Där jag bor får de som sitter i fängelse för mindre brott ge sig ut och städa efter vägarna, skulle inte det vara en bra ide?
Igår fick jag skrapa tuggummi av mina sandaler, vilket är lika eländigt som hundskit som en del inte ids plocka upp.
 
Toppen