• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Ibland undrar man om man är som man ska

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja eller det är kanske bra att man blev som man blev när man inte blev som man skulle.

Jag tycker väl ändå inte att jag har mer tid än någon annan och åren går ruskigt fort så ibland undrar jag om jag inte har mindre tid än andra.
Fick frågan häromdagen om mitt dygn har mer än 24h.
Och anledningen till personens fråga var att jag, trots flera pågående projekt, har påbörjat ett nytt.

Förra hösten (2024) började jag renovera garaget. Har garage med vidbyggt förråd, eller hade då jag rev väggen mellan utrymmena och byggde ihop.
Så nu är garaget 11m långt och rymmer två bilar.
Meningen var då att frun skulle ställa bilen i den yttre delen så hon slapp snöig och frostig bil till jobbet.
Men livet ville annat och hennes jobb flyttades så hon numer har 5min promenad dit istället och bilen står kvar ute.

Så utrymmet behövde ju nyttjas till något vettigt.

Jag har en gammal Isuzu Trooper, första bilen som fick namnet SUV i Sverige.
Idag skulle den snarare kallas terrängbil då markfrigången är väl tilltagen, frihjulsnaven manuellt manövrerade, lågväxel och fyrhjulsdrift via separat spak och vaddjupet 1m.....
Har haft den i 20 år men den har de senaste 15 åren har den bara använts i skogen så den ser ut därefter med lite mossa på taket, några bulor och lite rost.

Nu ska stället säljas där den stått och var tvungen att tas hem.
Valet nu stod mellan skrot eller renovering och besiktning.
Jag besiktigade den när jag köpte den och fick då nedslag på en styrled som jag bytte direkt men den om besiktigades aldrig.

Eftersom jag bara gett 500kr för bilen och kostat på den ett par hundra så tänkte jag att den är inte hela världen att skrota.
Tills jag kollade på Blocket om det fanns någon till salu.
Och för ovanlighetens skull fanns det två (har tittat några gånger per år och inte sett någon på flera år).
En av samma årsmodell med sugdiesel (min är turbodiesel) och en bensinare två år nyare.
Den äldre var torftigt lagad och handrollad men gott om rost stod det samt obesiktigad sedan 10år men de ville ändå ha 55 000kr för den.
Bensinaren var rena vraket i form av rost och obesiktigad och de ville ändå ha 35 000kr.....

Ungefär där bestämde jag mig för att den kanske inte ska skrotas, man kan kanske göra lite vinst på den, lite mer om den är besiktigad.

Så en snabb avspolning och in med den i garaget.

Foto dokumenterade bilen och skrev upp vad som behöver lagas och skred sedan till verket med att plocka ur alla säten och mattorna fram.
Visste att det fanns lite rost i golvet på förarsidan men det var mer än jag trott.....20251128_110238.webp20251211_175325.webp

Ja eller det är kanske bra att man blev som man blev när man inte blev som man skulle.

Jag tycker väl ändå inte att jag har mer tid än någon annan och åren går ruskigt fort så ibland undrar jag om jag inte har mindre tid än andra.
Fick frågan häromdagen om mitt dygn har mer än 24h.
Och anledningen till personens fråga var att jag, trots flera pågående projekt, har påbörjat ett nytt.

Förra hösten (2024) började jag renovera garaget. Har garage med vidbyggt förråd, eller hade då jag rev väggen mellan utrymmena och byggde ihop.
Så nu är garaget 11m långt och rymmer två bilar.
Meningen var då att frun skulle ställa bilen i den yttre delen så hon slapp snöig och frostig bil till jobbet.
Men livet ville annat och hennes jobb flyttades så hon numer har 5min promenad dit istället och bilen står kvar ute.

Så utrymmet behövde ju nyttjas till något vettigt.

Jag har en gammal Isuzu Trooper, första bilen som fick namnet SUV i Sverige.
Idag skulle den snarare kallas terrängbil då markfrigången är väl tilltagen, frihjulsnaven manuellt manövrerade, lågväxel och fyrhjulsdrift via separat spak och vaddjupet 1m.....
Har haft den i 20 år men den har de senaste 15 åren har den bara använts i skogen så den ser ut därefter med lite mossa på taket, några bulor och lite rost.

Nu ska stället säljas där den stått och var tvungen att tas hem.
Valet nu stod mellan skrot eller renovering och besiktning.
Jag besiktigade den när jag köpte den och fick då nedslag på en styrled som jag bytte direkt men den om besiktigades aldrig.

Eftersom jag bara gett 500kr för bilen och kostat på den ett par hundra så tänkte jag att den är inte hela världen att skrota.
Tills jag kollade på Blocket om det fanns någon till salu.
Och för ovanlighetens skull fanns det två (har tittat några gånger per år och inte sett någon på flera år).
En av samma årsmodell med sugdiesel (min är turbodiesel) och en bensinare två år nyare.
Den äldre var torftigt lagad och handrollad men gott om rost stod det samt obesiktigad sedan 10år men de ville ändå ha 55 000kr för den.
Bensinaren var rena vraket i form av rost och obesiktigad och de ville ändå ha 35 000kr.....

Ungefär där bestämde jag mig för att den kanske inte ska skrotas, man kan kanske göra lite vinst på den, lite mer om den är besiktigad.

Så en snabb avspolning och in med den i garaget.

Foto dokumenterade bilen och skrev upp vad som behöver lagas och skred sedan till verket med att plocka ur alla säten och mattorna fram.
Visste att det fanns lite rost i golvet på förarsidan men det var mer än jag trott.....Visa bilaga 243123Visa bilaga 243124
HEL VE TE! Den här renoveringen vill jag följa! :cool: :D

Kul med inspektionsluckan för att kunna kolla däckmönstet från förarplats.
Så hade jag i min gamla Ford Taunus från 1970 med V4 motorn. Fast hålet var lite mindre, skapat av hälen från min fot plus lite lite järnoxid då....

Att vi är den vi är, och får vara den vi är, och vad vi tycker, skall vi vara väldigt tacksamma för i vår del av världen.
Något som oxo har bidragit till utvecklingen in den demokratiska världen.

Roysan

Kul med inspektionsluckan för att kunna kolla däckmönstet från förarplats.
Så hade jag i min gamla Ford Taunus från 1970 med V4 motorn. Fast hålet var lite mindre, skapat av hälen från min fot plus lite lite järnoxid då....

Att vi är den vi är, och får vara den vi är, och vad vi tycker, skall vi vara väldigt tacksamma för i vår del av världen.
Något som oxo har bidragit till utvecklingen in den demokratiska världen.

Roysan
Hålet är delvis "skapat" av mig själv på två vis.
När jag skulle demonstrera hur bra bilen tog sig fram i skogen (för mina barn) och jag brände rakt över/igenom en stor rishög, kände jag plötsligt att mattan lyfte under min fot.
Stannade till och kollade under bilen, och där satt en pinne grov som ett vältränat lår instucken.
Fick ta till motorsågen för å få loss den.

Det andra var när jag slipade ur i golvet så upptäckte jag att karossfästet var väldigt rostigt så jag var tvungen att såga upp lite extra.

Det roliga med denna renovering är att jag upptäckt smidigheten med tryckluftsdrivna verktyg.
Först köptes en nibbler, för några år sedan, grym att skära till plåt i allehanda former med.
Sedan köptes en nålhammare som är fantastisk att knacka bort grov rost och rost där man inte kommer åt att slipa.
Och senast en vinkelslipmaskin, där man kan köra allt från slippapper och putsduk till kapskivor i storlekar från 3cm till 8cm, perfekt att komma åt bakom pedalstället.

Men det positiva är att ramen verkar frisk.
Någon gång innan mitt ägande har någon underredsbehandlat bilen ordentligt.
T.o.m. underkant på dörrar och sparklådor saknar rosthål även om det är väldigt lite, med betoning på lite, ytrost där.

Golvet under bagageutrymmet bytte jag i helhet när bilen köptes, på den tiden när det gick att köpa ekonomiplåt för en ringa peng.

Fördelen är att den är tacksam att skruva på.
Fyra bult och dörren ställdes lätt åt sidan, 6 skruv och två bult och sedan var det lätt att hänga av framskärmen.....20251212_180746.webp20251211_175249.webp

Satt och kollade på carinfo hur många det finns kvar och hur många som skrotats bort de senaste 10 åren.
33st har skrotats bort och kvar finns bara 44st. Känns då bra att kunna bidra med modellens överlevnad.

Sedan slog jag på lite andra bilar jag har.

Volvo Pv 544 har det skrotats 500st på 10år, kvar finns 11 300st.
Den lär inte dö ut riktigt än.

Saab 9-5 Sport kombi har det skrotats ca 50 000st av på 10år, kvar finns ca 6 000st.
Här måste vi se upp innan de tar slut.

Och min pärla Cheva impala. Inga skrotade på 10år men tyvärr en importerad så nu finns det en likadan till i Sverige.
Men med bara två ex bör den väl räknas till extremt ovanlig.....

Eftersom du har plats och ingen brådska så kolla om du har inspirationen att hålla på innan du funderar på (inte skrotning) men att sälja den som den är, för det finns säkert många som hoppar på den som den är, eller halvrenoverad om du tröttnar på att fullfölja renoveringen.
Det finns rätt många som vill skarva i när någon tröttnat.

Angående gamla PV så kan det också löna sig att sitta lugnt, särskilt om den är jättefin och helst då så original som möjligt även när den är renoverad och uppiffad.
Priset på vissa saker är svårt att sätta.... Det beror mera på vad någon vill betala för dem.
Gammal bild, men det var extrapris på den just då.
20250917_160343.webp

Jag var med en kompis och hämtade en Triumph Spitfire som rätt tidigt i sitt liv hade blivit placerad in i en stolpe och sedan passerat ett flertal renoverare utan att komma till mer än 1/4 renovering. Ett halvt skal som rullade på hjulen, och en drös med kartonger.... nej förresten den rullade inte på hjulen, de kasade på backen och trailern, fastlåsta.... Nu är den klar och fin till slut.

Så, lycka till. M.v.h. JANKRO.

Satt och kollade på carinfo hur många det finns kvar och hur många som skrotats bort de senaste 10 åren.
33st har skrotats bort och kvar finns bara 44st. Känns då bra att kunna bidra med modellens överlevnad.

Sedan slog jag på lite andra bilar jag har.

Volvo Pv 544 har det skrotats 500st på 10år, kvar finns 11 300st.
Den lär inte dö ut riktigt än.

Saab 9-5 Sport kombi har det skrotats ca 50 000st av på 10år, kvar finns ca 6 000st.
Här måste vi se upp innan de tar slut.

Och min pärla Cheva impala. Inga skrotade på 10år men tyvärr en importerad så nu finns det en likadan till i Sverige.
Men med bara två ex bör den väl räknas till extremt ovanlig.....
Men din Impala är väl den enda i världen som går som tjänstebil? :cool:

Eftersom du har plats och ingen brådska så kolla om du har inspirationen att hålla på innan du funderar på (inte skrotning) men att sälja den som den är, för det finns säkert många som hoppar på den som den är, eller halvrenoverad om du tröttnar på att fullfölja renoveringen.

Angående gamla PV så kan det också löna sig att sitta lugnt, särskilt om den är jättefin och helst då så original som möjligt även när den är renoverad och uppiffad.
Priset på vissa saker är svårt att sätta.... Det beror mera på vad någon vill betala för dem.
Visa bilaga 243140

Jag var med en kompis och hämtade en Triumph Spitfire som rätt tidigt i sitt liv hade blivit placerad in i en stolpe och sedan passerat ett flertal renoverare utan att komma till mer än 1/4 renovering. Ett halvt skal som rullade på hjulen, och en drös med kartonger.... nej förresten den rullade inte på hjulen, de kasade på backen och trailern, fastlåsta.... Nu är den klar och fin till slut.

Min PV Sport -62, ungefär samma som ovan, dessutom Speedmantrimmad, bytte jag bort mot en Amazon -66. Tror det var runt 1973. Tror jag la 2 000 emellan. Värdet låg nog runt 4 000:- för PV:n då. Den PV:n var en pärla. Med facit i hand skulle jag definitivt behållit den. Visst gick det ett par bakaxlar, men de var ganska lätta att byta och det fanns gott om dem på skroten.

Den legendariske Ulf ”Speedman” Andersson trimmade 1969 en PV i grupp 5 utförande, som blev legendarisk, då den körde ifrån en Porsche 911!

Speedman PV.webp

Senast ändrad:
Ja, jag får väl ta en liten anekdot också "om man bara vetat :msn_wall: ".
Vid första bensinkrisen i början på sjuttiotalet så stog det en Mustang till salu på Rejmes VOLVO i Norrköping.
Den såldes för kunds räkning för den var troligen helkall som inbyte mot en VOLVO.
Den kostade 12.500:- och en ny VOLVO tror jag kostade något över 30.000:-
Men grejen var att det var ingen vanlig Mustang utan första Shelby Mustangen -65 med fastback, vit med blåa ränderna och alla tillbehör, en äkta Shelby Mustang helt enkelt.
Skärmbild 2026-01-03 203318.webp
Jag ville köpa den, farsgubben sa nej............. Och nej blev det, kanske lika bra då, men om man vetat.........
Den hade ju troligen inte varit i min ägo nu längre, men som investering hade det varit bra att konservera den.
Prisbilden nu på försäljning och auktioner i USA ligger uppåt 1.000.000........ Dollar, skulle varit en bra extra pensionsförsäkring.

M.v.h. JANKRO.

Visa bilaga 243140

Min pv är en -61:a i hyfsat skick, även om den inte är besiktigad sedan jag köpte den 1996.
Är dock ägare nr 2 då ägare nr 1 var bilhandlare och hade den som skylt exemplar i över 10år.
När gubben gick i pension tog han bilen till sitt sommarställe och körde lite på somrarna men på vintern stod den tyvärr lite fuktigt och rostade en del under (vilket jag nu lagar upp), när gubben dog fick jag köpa den av sonen (som var kompis med farsan) som hade noll intresse för den.
Har för mig att jag gav 3 500kr för den :cool:

Fördelen med att han bara körde på sommaren är att den bara gått drygt 8 000mil på 65år.....

Pysslade lite idag med Izun, light då jag inte smutsade ner mig.
Skulle kolla hur kontakten till handbroms lampan (på spaken) såg ut.
Den har varit ur funktion sedan köpet och en anmärkning på senaste besiktning.
Hittade då en sladd med ett kontaktstycke och ett liknande kontaktstycke på spaken.
Tryckte ihop dem och vips funkade varningen för handbromsen.....

Dock var det väldigt många nya sladdar där under och ännu fler läsa kontaktstycken utan någon uppenbar koppling.
Antingen, som vanligt idag, funktioner som finns som tillbehör i modell serien eller funktioner som byggts om eller bort.

Får nog leta rätt på ett elschema och rensa lite. Dock ser jag att glödning via knapp är eftermonterat så glöd automatiken har nog havererat.
Vidare startas kupefläkten via en strömbrytare och går då på max, gissar att fläktmotståndet är trasigt.

Så det blir nog lite pyssel som inte är rostbaserat också.....

Min pv är en -61:a i hyfsat skick, även om den inte är besiktigad sedan jag köpte den 1996.
Är dock ägare nr 2 då ägare nr 1 var bilhandlare och hade den som skylt exemplar i över 10år.
När gubben gick i pension tog han bilen till sitt sommarställe och körde lite på somrarna men på vintern stod den tyvärr lite fuktigt och rostade en del under (vilket jag nu lagar upp), när gubben dog fick jag köpa den av sonen (som var kompis med farsan) som hade noll intresse för den.
Har för mig att jag gav 3 500kr för den :cool:

Fördelen med att han bara körde på sommaren är att den bara gått drygt 8 000mil på 65år.....
Är din PV 61:a eller 61/62:a? Dvs B16 eller B18?

Min PV Sport -62, ungefär samma som ovan, dessutom Speedmantrimmad, bytte jag bort mot en Amazon -66. Tror det var runt 1973. Tror jag la 2 000 emellan. Värdet låg nog runt 4 000:- för PV:n då. Den PV:n var en pärla. Med facit i hand skulle jag definitivt behållit den. Visst gick det ett par bakaxlar, men de var ganska lätta att byta och det fanns gott om dem på skroten.

Den legendariske Ulf ”Speedman” Andersson trimmade 1969 en PV i grupp 5 utförande, som blev legendarisk, då den körde ifrån en Porsche 911!

Och du har förstås inte Amazonen kvar heller?

Själv hade jag tre! Amazoner när jag köpte pv:n, tyvärr flyttade något år senare till lägenhet och då fick inte allt följa med så alla tre såldes :-(
Frun sa att jag fick välja en av mina då fyra veteranbilar att spara, tyvärr valde jag pv:n, så här i efterhand skulle jag valt den fina Amazonen...
En av dem var i jättefint skick. Fick väl 25 000kr för den 2001 och idag står den runt 200k :-(

20260104_232543.webp

Och du har förstås inte Amazonen kvar heller?

Själv hade jag tre! Amazoner när jag köpte pv:n, tyvärr flyttade något år senare till lägenhet och då fick inte allt följa med så alla tre såldes :-(
Frun sa att jag fick välja en av mina då fyra veteranbilar att spara, tyvärr valde jag pv:n, så här i efterhand skulle jag valt den fina Amazonen...
En av dem var i jättefint skick. Fick väl 25 000kr för den 2001 och idag står den runt 200k :-(

Visa bilaga 243167
Sicken fin B20! Dessutom den fantastiska röda lacken. Min var också röd och nej, den har jag inte heller kvar.

Jag har också tvingats välja mellan bil och fru ett par gånger. Jag har alltid valt fru och det är absolut min största vinst! :)

1980 letade vi tomt för att bygga hus i Höllviken. Fick erbjudande om en tomt på 5 500 kvm, i ett då relativt obebyggt område. Valde en tomt på 800 kvm, för samma pris, mitt i byn. Vid något tillfälle kommenterade jag att om vi då hade valt den stora tomten och styckat av den, så hade vi blivit mångmiljonärer. Ja, svarade min fru och du hade varit singel! Så har jag det! :)

Tillbaka
Toppen