• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I spår av Jappes LCHF redovisning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 24550

Guest
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Såg för några år sedan ett program på TV där de undersökt matvanorna hos de befolkningsgrupper där livslängden är störst. Det fanns sådana grupper på olika ställen runt om i världen. När man analyserade de olika befolkningsgruppernas kost kunde man inte hitta några likheter dem emellan, ändå levde de längre. Det samband man slutligen fann var att ingen av dessa befolkningsgrupper åt sig övermätta. De slutade äta när de var mätta. Den slutsats som drogs var att hur man äter verkar spela en stor roll. Att överäta skapar överbelastning på kroppens system som gör att den inte håller lika länge. Låter inte helt orimligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Såg för några år sedan ett program på TV där de undersökt matvanorna hos de befolkningsgrupper där livslängden är störst. Det fanns sådana grupper på olika ställen runt om i världen. När man analyserade de olika befolkningsgruppernas kost kunde man inte hitta några likheter dem emellan, ändå levde de längre. Det samband man slutligen fann var att ingen av dessa befolkningsgrupper åt sig övermätta. De slutade äta när de var mätta. Den slutsats som drogs var att hur man äter verkar spela en stor roll. Att överäta skapar överbelastning på kroppens system som gör att den inte håller lika länge. Låter inte helt orimligt.

Man kan ju börja att äta med pinnar.
Det tar ju sin tid så man hinner inte bli mätt.
Det kanske är därför japanerna har lång medellivslängd.
:twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Antivirus kuren är nu avslutad med mycket bra resultat! Rodnaden håller på att krympa och försvinna medan värken i nervtrådarna är kvar och lika intensiv! Om jag ska komma med några kloka råd till dig i den här LCHF-tråden, så är det att:
1) stärk immunförsvaret så mycket du bara kan
2) är du 50+ och vill slippa hemska plågor, vaccinera dig, Googla lokalt om detta...
3) har du väl återuppväckt sovande virus som du garanterat bär på om du har haft vattenkoppor, då gäller det att få ett recept inom 48 timmar!

Nu är det 11:e dagen som det "maler & sticker" mellan revbenen och vi som skulle ha åkt imorgon bitti... Nu får vi vänta ytterligare 1 - 2 veckor och hoppas på att vi slipper snöflingor på vägen. Däcken är nya, dock bara sommardäck, bilen är i topptrim, besiktigad, servad och uppdaterad, numera med fungerande diesel-värme, kassetten och tanken rengjorda och "doftande" som nya, nya köksinventarier & grytor på plats, Apple TV konverterad till 12V (3,4 V OUT) på plats, alla appar uppdaterade samt 2 övervintrings-erfarenheter rikare, bara att sätta i nyckeln...

Vi blir inte yngre med åren, inte våra hjältar heller, men äventyret lever vidare...

Spock.jpg
Källa: Internet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Både datorn och reservdatorn är hos Orusts datageni för uppdatering så jag har bara tillgång till en pladdra med de konsekvenser det hava kan. Jag reagerade på synpunkterna ang. immunförsvaret och noterar att det enda av värde jag kommit på efter 5 års idogt letande i ämnet är att den största boven är gluten.

Googla själva! :D:D:D

Jappe

Psst. Vad är det för gubbe på bilden?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Tack för alla fina insatser med LCHF, gluten och mycket annat hälsofrämjande Jappe! Det finns bara EN Jappe, precis som en Mr Spock i det ändlösa äventyret med Star Trek och fantasiresor (science fiction) i det okända:

Samma gubbe (skådis på bilden du frågade om) som gjort bra ifrån sig i många serieavsnitt. Känner du inte Star Trek alls, då har du missat 70, 80, 90 och nutidens häftigaste Sci-Fi serie som handlar om logik, uppoffringar, sammanhållning och syn på framtiden...

Logikens mästare med mänskliga känslor, en ovanlig kombination!
spock.jpg

Lycka till med elektroniken som vi tyvärr inte kan vara utan längre!
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Hej M & R ! Hoppas att Ni inte har rena sommardäck på "Plåtisen" i alla fall dubbfria vinterdäck eller allvädersdäck, det kan vara både halkigt och snöigt på vägarna neråt
God bättring och trevlig resa och för i "jösse" namn kör försiktigt hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Vi valde sommardäck av flera anledningar, vilket vi nu får leva med. Vid tveksamt underlag är det bara att pausa tills det blir bättre och sen fortsätta. Vi har aldrig brottom. Tack för omtanken I & H :msn_heart:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag vill gärna hålla "LCHF" tråden vid liv trots alla problem med nyförvärvat virusutslag som sätter sig på nervtrådarna och gör hemskt ont. Efter att ha läst allt som fanns på Svenska språket, nästa steg var att ägna lite tid åt att läsa hur man tänker och gör i övriga världen.

En grej som hade stark anknytning till LCHF var tillskott av B6 och B12 vitaminer som finns naturliga i LCHF-kosten. Och varför just B6 och B12? Jo, just för att båda B-vitaminer hade stark anknytning till nervsystemet (nervtrådar) och immunförsvaret.

Utdrag om B12 och B6: finns mer att läsa på bristguiden
B12 finns huvudsakligen i livsmedel som kommer från djur, framförallt kött, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter. Brist på vitamin B12 är vanligare bland äldre, eftersom upptaget av vitaminet minskar med åldern.
Höga halter av vitamin B6 finns framförallt i kött, fågel, korv och ägg, men även i potatis, bär, bröd, juice.
 

Hasse o Yvette

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22903
Medlemskap
2026
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Hej M o R!!!

Lite nyfiken på hur det går för dig Ranko med vikten, var ett tag sedan du nämnde något, eller jag som missat :spinny:
Jag och min sambo kör också LCHF, inspirerade av bl.a. dig.
Konstaterar att fast vi äter och dricker gott och blir ordentligt mätta så krymper midjemåttet sakta men säkert.

Ta det lugnt på vägarna.

Hasse
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jodå, vikten håller i sig trots bältros åkomman som kommit in på 6:e veckan. Saken är den att jag har slutat helt med promenader pga värk (viruset angriper nervrötter) som är att likna brutet revben eller att någon rispar en med ett rakblad.

Mitt i det hela kom även kylan som gjorde att vi var tvungna köpa vinterdäck som blev naturligtvis försenade (Black Friday, Julhandel, ”alla ska ha vinterdäck”, m.m.). Detta blev också en form av oro som skapade kaos i tillvaron.

Men... LCHF fungerar! Jag borde ha gått upp i vikt pga allt som har hänt, men klarat mig viktmässigt ändå, bara att inte gå upp. Nu sitter vi i husbilen och kollar TV4 Play mitt i Tyskland (Dortmund) med -4 grader ute. Har knaprat lite på Lidl`s icke LCHF bröd vilket smakade inte lika gott som ”förr i tiden”. Verkar som att det går att leva utan vanligt bröd. Återstår att se hur vi klarar av att leva med/utan Franska ”traditionale” baguetter. Ska bli intressant att testa kommande frestelser... En sak är säker, det blir inga POMES FRITTES på restauranger eller RIS på Kina restauranger. Värre blir det med bröd då vi saknar tillgång till proteinbröd (tack R & V) som är ett måste till gambas i vitlök!

Fortsättning följer! Vi har i alla fall våra cyklar med oss och jag kommer att laga vår LCHF mat 6 av 7 veckodagar!
 

Hasse o Yvette

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Gävle
HBK-Nr
22903
Medlemskap
2026
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Usch då, låter inte trevligt med bältros. Hoppas det helt släpper greppet om dig.

Ja, det är otroligt med LCHF. Man äter och dricker gott och mycket men ändå går man inte upp utan ner.

Här ovanför Gävle är det -1° och halvklart.
Hoppas ni får en skön resa söderut!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Frågan är om det franska vetet är lika uselt som det svenska. Fransmännen är inte lika förtjusta i pesticider som svenska bönder. Frankrike var emot förlängningen av Glyfosatbesprutningen. Någonting säger mig att ett land som Frankrike med sin högtstående matkultur (bortsett från Foie Gras som är en skam och ingenting annat) och sin krävande befolkning inte vill sätta förtjänsten före kvalitén på maten. Det kan alltså finnas skillnader mellan det franska och det svenska vetet. Jag har inte ätit spannmålsprodukter på ett bra tag nu men är beredd att prova baguetterna i Frankrike nästa gång jag kommer dit (v. 50). Får jag inte ont i magen igen och andra biverkningar av det franska vetet så kommer jag att fortsätta fuska med baguetter ända in i Spanien. Fungerar det i Frankrike så kanske det gör det också i Spanien. Om framtiden veta vi intet dock. Nu har jag kört strikt LCHF några dagar och mår redan mycket bättre.

Gluten som finns i övermått i det moderna vetet i Sverige är inte så oskyldigt som folk tror. Många går runt med värk orsakade av autoimmuna sjukdomar (inflammationer) på grund av just gluteninnehållet i bröd och knaprar värktabletter som bara den och betraktar det som normalt. Slutar de med att äta spannmålsprodukter, i synnerhet bröd, så finns det det en god chans att de kan bli av med värken och inte bara den utan andra krämpor också. Jag har hållit på ett tag och studerat ämnet ingående och även provat på mig själv och jag märker tydliga positiva hälsoeffekter med LCHF, i synnerhet strikt LCHF. Vetebröd är nog den största boven när det gäller autoimmuna folksjukdomar! Tyvärr måste jag sluta helt med choklad också; där märker jag en väldigt tydlig påverkan på min hälsa.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Köpte idag 1st. baguetter på ett ”boulangeri”, gröpte ur den så gott det gick och fyllde med smör, ost & skinka. Hela paketet med den ljuvliga skorpan slank ner utan några som helst problem... Skillnaden idag mot förra året är storleken på mackan’s brödandel, tack vore Jappe’s LCHF rekommendationer. Och som sagt ”om framtiden veta vi intet...” men jag kommer att hålla ett öga på Franska/Spanska baguetter samt redovisa resultatet. Köper endast surdegsbaguetter blandade med rågmjöl, kanske lite dyrare men troligen hälsosammare i längden. Vad kan man annars göra, äta ”rå” tappas utan att lägga den på något?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Hej Jappe ! Jag tycker Du är väldigt orättvis i Din jämförelse mellan Franska och Svenska bönder, det finns Svenska KRAV-bönder som odlar spannmål och annat helt utan gifter och konstgödsel och gör det framgångsrikt, detsamma gäller säkert Franska bönder också
Som exempel har jag en svåger som driver ett KRAV-jordbruk sedan 25 år tillbaka, och han odlar mycket gamla sädesslag bl.a. Nakenhavre som ger en fantastisk frukostgröt, samt den gamla sorten Dala Lantvete med mera
Och nu undrar Du säkert vad har detta i den här tråden om LCHF att göra, egentligen inte alls men som svar/inlägg på Ditt senaste inlägg här i tråden


Med en önskan om ett fortsatt sunt liv till Dig och alla andra hälsar
Hasse & Ingegerd
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jomenvisst men kravbönderna är inte lätta att finna, i varje fall inte där jag bor. Normalt används ett vete i Sverige som är så nedavlat så att det har tappat alla de goda egenskaper som kan ha funnits tidigare. Gluteninnehållet är stort och på senare tid har det kommit fram många nya rapporter om glutens förmåga att penetrera tarmen och skapa autoimmuna sjukdomar, inflammationer som ger upphov till en mängd olika sjukdomar.

Havre är ju glutenfritt så det kan man ju använda om man inte är rädd för kolhydraterna. Är man inte överviktig och rör på sig så kan man ju njuta av kolhydratmaten.

Jämförelsen mellan svenska och franska bönder via deras baguetter har jag inte gjort än men jag vet att fransmännen var emot glyfosat i den senaste EU-omröstningen så jag är lite nyfiken inför resan söderut den här gången. Äter jag vanligt vetebröd i Sverige så får jag ont i magen. Innan jag slutade med bröd totalt så hade jag ständig magvärk. Läkarna skrev ut det ena konstiga medlet efter det andra som bara krånglade till det; ingen verkan.

Jag har läst mycket om glutens inverkan på människokroppen och det verkar som att det är väldigt många fler än de 4 procenten som påverkas negativt av gluteninnehållet i i första hand vetebröd. Nu tror jag inte att det franska vetet är så mycket bättre än det svenska men jag ska ändå göra en test så får vi se. Jag älskar baguetter!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det er endel undersøkelser som viser at FODMAP som og finnes i spannmål er farligere for mange enn gluten https://www.healthline.com/nutrition/fodmaps-101

FODMAP er en gruppe kolhydrater. Blindtester med gluten, fodmap og uten disse på pasienter med non celiac gluten sensitivity viser oftest at det er fodmap kroppen reagerer på. Noen meget få reagerer på prøver uten gluten eller fodmap, men langt flere reagerer på fodmap enn på gluten.

Men fodmap finnes i masse frukt og grønnsaker, så en prøveperiode uten og gradvis gjeninføring av disse til en finner hvilke fodmap som en reagerer på kan gjøre livet enklere.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Sådärja, nu utökade du ämnet rejält, Knut! Jag har kollat lite på FODMAP men varit lite osäker på källorna. Jag har sett lite olika tolkningar här och varit osäker, i synnerhet när det gäller grönsaker som är fulla med vitaminer och mineraler. För att ytterligare komplicera det hela så är ju många jordar utarmade idag på grund av besprutning och intensivt brukande. Jag noterar att vin klarar sig ganska förutom "fortified wines" alltså viner som är "förstärkta" på något vis som starkviner.

Alla är inte drabbade men har man diffusa magbesvär så kan det ju vara idé att kolla själv vad man reagerar negativt på.

FODMAP är tydligen också någon sorts kolhydrater så trådens rubrik gäller fortfarande. Många frukter är manipulerade idag för att bli sötare. Det märks väldigt tydligt i Spanien. Sötman i de apelsiner man köper i livsmedelshandeln skiljer sig markant mot sötman i de apelsiner du kan köpa av småodlare.Det betyder inte att "småodlarapelsinerna" smakar sämre, snarare tvärtom. Dessutom är de förmodligen inte lika drabbade av giftbesprutning.

Tack för den, Knut! Nu har du komplicerat till det. Ännu mer arbete. Jag funderar på att sälja LCHF-tråden till högstbjudande! :D:D:D

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Det jeg fant spennende med fodmap er at i hvitt hvetemel er det mye og mange varianter av fodmap. Kjente reaksjoner for IBS pasienter er reaksjoner på kombinasjoner av sukkerarter - noe fodmap er og spesiellt i hvitt hvetemel, prossert og bleket som det er. I noen tilfeller er til og med gluten nesten borte i melet
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: I spår av Jappes LCHF redovisning...

Jag citerar mig själv, inlägg 116: Läkarna skrev ut det ena konstiga medlet efter det andra som bara krånglade till det; ingen verkan.

Varför kunde inte läkaren söka efter orsaken till mina magbesvär i stället för att skriva ut symptonlindrande mediciner med div. biverkningar som kunde resultera i ytterligare medicinförskrivning. Ingen tjänar på detta utom de stora läkemedelsföretagen!

Jag tycker det är hög tid att läkarna får mer utbildning i kostens betydelse för hälsan.

Hippokrates: Efter förmåga och omdöme skall jag vidtaga dietetiska anordningar till gagn för de sjuka, och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja. Låt maten bli din medicin och medicinen din mat!

Jappe

Psst. Att läkarna skriver ut symptomlindrande läkemedel i stället för att försöka hitta orsaken till olika sjukdomar är något av en skandal. Kosten har en enormt stor betydelse för hur människan mår och det är verkligen på tiden att den kunskapen får genomslag i vården. Det skulle korta vårdköerna drastiskt och folk skulle må mycket bättre. De enda förlorarna om detta paradigmskifte skulle genomföras är de stora läkemedelsföretagen som hela tiden producerar symptomlindrande läkemedel som blir till eviga kassakor, år efter år.

Idag vänder många skolmedicinen ryggen och går över till naturläkemedel som ofta fungerar bättre än läkemedelsföretagens biverkningsmediciner. Läkarna bryr sig inte, tycks det. De är uppenbarligen helt i händerna på läkemedelsföretagen. De läkare som gör revolt och söker andra vägar hamnar i onåd och riskerar sina läkarlicenser. Erik Enby tillhör dem. Trots motståndet från etablissemanget har han oförtrutet fortsatt sin forskargärning och idag dag ökar förståelsen för hans forskning mer och mer i hela världen!

Erik Enby är 80 år ung! Jag har pratat med honom i telefon. Han gjorde ett enormt intryck på mig och han är idag fortfarande fullt upptagen med sin forskning!

https://newsvoice.se/2014/01/03/dr-erik-enby-om-cancerns-uppkomst-det-ar-mikroorganismer-i-blodet/

Psst 2. Mats Lindgren (Fet hälsa) har varit i Indien: https://fethalsa.wordpress.com/
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen