• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I fel land

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55376

Guest
Sv: I fel land

Hej Peter ,Vovvi och "hund"
Jag tycker att det du gör är behjärtans värt. Var med och skänkte pengar till Criss.
Även om Criss ägare lämnade Hbk så har vi väl alla gjort nåt bra för en god sak.
Pengarna som blev över räddade ju ytterligare hundar, vilket var helt underbart.
Jag skänker gärna en slant till om det skulle behövas, (man gör vad man kan )och hoppas att du får någon som tar hand om hunden. Tror heller inte att nån djurvän tog illa vid sig isåfall varför?
Criss ser ut att vara en välmående&glad hund. Kul att du la ut lite bilder

Gun
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Hunden har fått namnet Curry....

Nu har Curry åkt husbil.... vi körde från Kyparissia vid 12 tiden..... Innan vi kom iväg var jag och sa förväll till en kompis... båda hundar var inne i den stängda hb.... fönstret var nere på förarplatsen.... medan Beschell och jag stod och pratade utanför hb..... kom plötsligt Curry gående mot mig..... han hade hoppat ut genom fönstret.... och jag får verkligen säga att det är högt uppe på en Fiat.....men jag har sett tidigare att han hoppar lätt upp på murar som är högre än vad Wovi klarar av.... hur som helst så kom vi i väg..... Curry verkar inte ett dugg bekymrad.... Wovi ligger på passagerarstolen och sover.... medan Curry står på bakbenen och har framtassarna på passagerarstolen..... han vill stå upp och titta ut..... det verkar som om han gillar att se ut när allt susar förbi där ute... Turen går över bergen till Messini, jag ställer mig på min plats... den jag har haft tidigare här... senare på eftm går jag en tur med hundarna längs stranden... Wovi känner igen ställen och springer före.... men Curry kollar hela tiden så att han inte förlora kontakten med mig.... svänger jag så svänger han....osv...ett tag sprang hundarna själva iväg längs stranden..... och kom tillbaka blöta och smutsiga.... Curry håller annars sig under hb.... han ville inte följa med och fiska.....jo han följde med ...men väl framme så gick han själv tillbaka till hb.... sen har båda hållit sig utanför .....men nu är de trötta och curry gick först in..... han somnade genast.... medan Wovi jagar flugorna i hb:en....
Ha en skön kväll
Kram Peter & Wovi
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Tack Gun och alla andra som stöttar och har stöttat hundarna som behöver hjälp.... Egentligen är det ganska märkligt, jag har tidigare i livet aldrig riktigt gillat hundar.... jag är nog mer en kattälskare....men av någon oförklarlig anledning har jag börjat bry mig om hundar, speciellt hundar som behöver hjälp och samtidigt är lite speciella..... som har en annorlunda personlighet....Både Wovi, Criss och Curry har detta....framförallt deras ödmjukhet, jag tycker att man sällan ser det på hundar i Sverige.....
Just nu har vi ca 4700 på kontot.... men behöver lite till för att ro allt i land....så än en gång ber jag er om ni känner för det så får ni gärna sätta in en slant till hunden på Kontonumret är 9170 168 881 6 IKANObanken. märk inbet. med ditt namn
De som har registrerad sig i husbilskompisarna kan höra med Lasse (han som fick Criss) hur mycket där är på kontot.... denna gång hoppas jag att moderatorn i respektive klubb inte släpper in någon utomstående i tråden så att det blir som det blev med Crisstråden.....
Önskar er alla en härlig kväll
Kram Peter & Wovi & Curry

Hej Peter ,Vovvi och "hund"
Jag tycker att det du gör är behjärtans värt. Var med och skänkte pengar till Criss.
Även om Criss ägare lämnade Hbk så har vi väl alla gjort nåt bra för en god sak.
Pengarna som blev över räddade ju ytterligare hundar, vilket var helt underbart.
Jag skänker gärna en slant till om det skulle behövas, (man gör vad man kan )och hoppas att du får någon som tar hand om hunden. Tror heller inte att nån djurvän tog illa vid sig isåfall varför?
Criss ser ut att vara en välmående&glad hund. Kul att du la ut lite bilder

Gun
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Jag har en undran här. Vem är det som vill ta hand om hunden? Som jag förstår så finns det ingen i Sverige som är beredd att att åka till Grekland för att hämta hem denna gatuhund.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Godmorgon.... Eva & Hasse.....

Jag har en annan undran.... hur vet ni att ingen i Sverige är beredd att åka ner till Grekland för att hämta hunden.... har ni frågat alla i Sverige ????

Jag har en undran här. Vem är det som vill ta hand om hunden? Som jag förstår så finns det ingen i Sverige som är beredd att att åka till Grekland för att hämta hem denna gatuhund.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Hej..!

Jag eller rättare sagt Curry som hunden nu heter vill tacka Er så hjärtligt för hjälpen och informerar er att han åket till Sverige den 21/9.... tyvärr blev det ingen inom Hbk som tog hunden..... men det viktigaste är ju ändå att hunden får ett nytt liv som ger honom stora chanser att leva längre.... Jag har under tiden tränat Curry.... så nu går han fint i koppel och åker med på scootern:twitcy:.... han har också lärt sig lite svenska..... när jag säger nej.... så slutar han med det han håller på med (oftast är det saker som jag inte gillar) En sak är säkert att jag och Wovi kommer att sakna honom.... även om han har bitit sönder mina nya sandaler och tre mattor till husbilen :swoon:..... så är han en ovanlig kärvänlig hund....

Kram Peter & Wovi Alissa & Curry

På fotot ligger han och tuggar på en Zargana..... en typ horngädda
 

Bilagor

  • P1020414.JPG
    P1020414.JPG
    497,4 KB · Visningar: 85
Senast ändrad:
F

F.d. 924

Guest
Sv: I fel land

Vi tycker att Peter "muskatten" ska ha all heder för det jobb han har lagt ner för både Criss och Curry som den andra hunden heter:yes:
Vi har glädjen att känna Lasse med hans älskade Criss och en ljuvligare hund än henne är svårt att hitta.

Det är tråkigt att Peter ska bemötas av misstro och gliringar på det här forumet för det arbete han lägger och lagt ner.:mad:
I en, citat: "reklambaserad forumsida som är ägd av ett AB som ägs av en privatperson" finns en tråd som handlar om Curry och den är helt befriad från liknande påhopp.
Det finns en stor skillnad mellan dessa båda trådar:
HBK:s tråd består av mycket tjafs och lite verkstad medan Husbilskompisars tråd står för inget tjafs och mycket verkstad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Tack kära Benny & Ingrid samt alla kära Hb-vänner som har stötat och hjälpt Criss & Curry....
När man gör något som känns är bra i själen, då får man "belöningen" ganska snabbt....ett välmående och förnöjsamhet.... och även mitt samvete håller jag rent när jag känner att jag måste göra något för den stackaren......... jag kan berätta att när jag var ca 20 år och var tillsammans med världen snyggaste tej..... en dag satt vi på en statsbuss.... vid en hållplats (Strortorget Malmö) ramlade en äldre man ihop vid hålplatsen.... vi skulle åka vidare....men en röst inom mig sa..... se där ingen som hjälper honom.... och så hoppade jag av bussen, och försökte påkalla hjälp till manne som hade fått ett ep anfall.... chafören ville inte anropa ambulasns via radion.... ingen vid hålplatsen ville gå och ringa efter ambulans (Detta hände på 1900-talet och mobilen var inte uppfunnen vid detta tillfälle)....jag viste inte då hur jag skulle göra för mannen.....då jag aldrig hade fått information om ep anfall.... efter ett par minuter så stänger chafören dörren..... min snygga tjej satt kvar i bussen.... och jag blev verkligen snopen i dubbel bemärkelse när bussen kör sin väg..... och min tjej åker med..... jag mins att mannen pissade på sig, men jag satt kvar och försökte så gott jag kunde lugna honom.....efter ca 10 min kom en polisbil.... de tog manne bryskt med sig, säkert i tron att han var berusad.... jag tog en senare bus hem till min tjej.... och det tog inte många månader innan jag tog sista bussen som gick ifrån min tjej..... Vad vill jag nu säga med detta... Jo att det finns mänskor som har modet att bry sig om andra..... sen finns det också mänskor som inte vågar bry sig..... och i dag tycker jag verkligen synd om dessa för de går miste om så många fina stunder i livet....man måste våga leva livet fullt ut..... annars kan det vara....

Sen är där en annan sak som jag just nu tycker är mer kränkande...... jag skrev ett öppet brev till styrelsen om händelserna..... och tills dags datum har jag inte hört ett ljud från dem.....:wideeyed: men de har nog värre problem än de jag skrev tidigare om.....se gärna tidigare inlägg om de sju dödssynderna för en husbilsägare....

Tusen kramar till ER ALLA

Peter & Wovi Alissa & Curry

Ps kolla fotot.... man kan undra om det finns någon lyckligare hanhund....


grid;583537]Vi tycker att Peter "muskatten" ska ha all heder för det jobb han har lagt ner för både Criss och Curry som den andra hunden heter:yes:
Vi har glädjen att känna Lasse med hans älskade Criss och en ljuvligare hund än henne är svårt att hitta.

Det är tråkigt att Peter ska bemötas av misstro och gliringar på det här forumet för det arbete han lägger och lagt ner.:mad:
I en, citat: "reklambaserad forumsida som är ägd av ett AB som ägs av en privatperson" finns en tråd som handlar om Curry och den är helt befriad från liknande påhopp.
Det finns en stor skillnad mellan dessa båda trådar:
HBK:s tråd består av mycket tjafs och lite verkstad medan Husbilskompisars tråd står för inget tjafs och mycket verkstad.[/quote]
 

Bilagor

  • P1020435.JPG
    P1020435.JPG
    355,1 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Utan att på något sätt förringa det arbet som görs av inblandade i tråden kan jag inte låta bli att tänka på att det finns nödställda hundar på närmare håll.

Tänk om detta engagemang fanns för alla behövande hundar i Sverige, hundstallet med flera har snart inte plats åt alla som behöver nya hem. Jag har inte sett ågon som privat startat insamlingar och fått ihop pengar till det som behövs för någon av våra svenska hundar som behöver hem. Dessutom är risken mycket mindre med dessa hundar för oavsett vetrinärsintyg finns idag kunskap om att många sjukdomar följer med "gathundar" och smuggelhundar. Vi har väl snart dvärgbandsmask med mera lika vanligt som fästingar. Tyvärr också mycket vanligt att dessa hudar blir problemhundar på olika sätt och det beror väl antagligen på saker de upplevt under uppväxten som ingen har en aning om

Men jag kan bara konstatera att ni jobbar hårt med det ni gör och lyckas, men igen i Sverige har tydligen samma engagemang.

Så Peter och alla ni andra engagerade lycka till och hoppas ni ordnar ett lyckligt slut, även om jag själv är tveksam till sättet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Hej Bengt..

Tack för ditt inlägg.... men en sak är säkert.... det handlar inte om vart jag befinner mig eller och vilka hundar jag träffar.... om jag hade befunnit mig i sverige och mött en hund som for illa.... då hade mitt samvete sagt mig.... Peter här är en individ som har det svårt.... och om du inte hjälper honom/henne så slutar det nog illa.... svårare är det inte Bengt...... däremot kan jag med facit i handen säga att det finns inte många i Hb-klubben som skulle lyft ett finger för någon som behöver hjälp..... sen får ni säga vad ni vill..... men jag hittar inga inlägg där ni berättar om era insatser....Vad hjärnan säger er är inte vad känslorna säger..... Egentligen handlar det inte om dem och vi för mig..... utan här på planeten är vi alla oss......Gud gav oss inte hunden för att vi skulle tycka illa om honom....inte heller gav han oss andra djur/invånare som vi skulle tycka illa om..... den dagen du/vi förstår varför vi är här på jorden en kort tid..... då blir allt guddomligt.... kanske det var för djupt för några av er...... men ställ då dig frågan vilken kontakt har jag med min själ.......och jag önskar för din skull att du svara att du följer och lyssnar på din själ....men gör du inte detta då är du inte förtappad (som kyrkan säger att du är)....men du har förlorat glädjen i livet..... så hitta glädjen om det så bara vore för dagen...... för morgondagen vet vi inget om....
Lev i dag för det är bara det tiden du har just nu att njuta av livet....

1000 kramar till Er alla Peter & Wovi

Utan att på något sätt förringa det arbet som görs av inblandade i tråden kan jag inte låta bli att tänka på att det finns nödställda hundar på närmare håll.

Tänk om detta engagemang fanns för alla behövande hundar i Sverige, hundstallet med flera har snart inte plats åt alla som behöver nya hem. Jag har inte sett ågon som privat startat insamlingar och fått ihop pengar till det som behövs för någon av våra svenska hundar som behöver hem. Dessutom är risken mycket mindre med dessa hundar för oavsett vetrinärsintyg finns idag kunskap om att många sjukdomar följer med "gathundar" och smuggelhundar. Vi har väl snart dvärgbandsmask med mera lika vanligt som fästingar. Tyvärr också mycket vanligt att dessa hudar blir problemhundar på olika sätt och det beror väl antagligen på saker de upplevt under uppväxten som ingen har en aning om

Men jag kan bara konstatera att ni jobbar hårt med det ni gör och lyckas, men igen i Sverige har tydligen samma engagemang.

Så Peter och alla ni andra engagerade lycka till och hoppas ni ordnar ett lyckligt slut, även om jag själv är tveksam till sättet.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Du gör det väldigt enkelt för dej Peter. Du ser en hund i nöd och då vill du hjälpa den, så långt är jag också med. Men att då hjälpen består av att skicka den till Sverige där "din" hund kan orsaka lidande för många andra hundar. Eftersom väldigt stor del av dessa hundar bär med sej sjukdomar och parasiter av olika slag som våra hundar dessutom ofta klarar sämre än de sydeuropeiska eftersom det inte har behövt utveckla något försvar mot dem. Vem ska då ta hand om de som blir sjuka, du måste väl bry dej om alla hundar och inte bara den du råkar stöta på för i så fall är det en väldigt egensinnig själ du har kontakt med. Man måste faktiskt bry sej om morgondagen också om man menar väl för andra individer.

För övrigt bör du nog läsa på igen vad du skrivit, för mej ligger du verkligen på gränsen till vad som är lovligt.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Bengt... Om du kan tydliggöra vilken lag som jag ligger på gränsen till att bryta, då skall jag ta den till mig, jag har läst på Jordbruksverkets hemsida om införsel av gathundar..... men hittar ingen lag som du påstår att det finns....man kan göra det lätt för sig som du skriver, men man kan också göra det svårt för sig..... när man påstår saker som inte stämmer....
Sen kan jag inte bry mig om alla hundar.... jag har inte heller energi att bry mig om alla mänskor.... då jag inte känner dem..... men om jag ser att nån i min närhet behöver en annan mänskas hjälp....då gör jag så gott jag kan för att hjälpa honom/henne....
Sen angående morgondagen..... jag är 100% säker på att man förlorar glädjen i livet om man går och grubblar över vad som hände i går..... eller funderar över vad skall komma i morgon.... då missar man dagen och glädjen med den.... men som tur är så är vi alla olika och jag kan bara berätta hur jag upplever saket och ting....

Och med tanke på hur världen har förändrats så undrar jag om inte vi med alla våra resor utomlands har tagit till vårt hemland många fler sjukdommar än vad en hund har gjort.....

Sen lite annan information..... vet ni om att det finns många kommuner i Grekland och Turkiet, där man fångar in gathunden och ger dem nödvändig vaccin så att de inte blir sjuka...... Curry som denna hund heter kommer just från en sådan kommun..... Detta var en ny information för mig när veterinären i byn berättade detta för mig....

Själv har jag snart kört i 3 år i delar av europa där säkert socialstyrelsen rekomenderar en massa förebyggande vaccin/medecin.....så risken är väl stor om jag kommer tillbaka till Sverige...... att jag hamnar i kärantän....:twitcy:

Kram Peter & Wovi Alissa & Curry



Du gör det väldigt enkelt för dej Peter. Dnöd och då vill du hjälpa den, så långt är jag också med. Men att då hjälpen består av att skicka den till Sverige där "din" hund kan orsaka lidande för många andra hundar. Eftersom väldigt stor del av dessa hundar bär med sej sjukdomar och parasiter av olika slag som våra hundar dessutom ofta klarar sämre än de sydeuropeiska eftersom det inte har behövt utveckla något försvar mot dem. Vem ska då ta hand om de som blir sjuka, du måste väl bry dej om alla hundar och inte bara den du råkar stöta på för i så fall är det en väldigt egensinnig själ du har kontakt med. Man måste faktiskt bry sej om morgondagen också om man menar väl för andra individer.

För övrigt bör du nog läsa på igen vad du skrivit, för mej ligger du verkligen på gränsen till vad som är lovligt.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: I fel land

Peter, jag kan bara konstatera att vi har olika åsikter om en del saker och det är helt ok för mej!

När jag pratade om på gränsen till lovligt menade jag absolut inte att du gjorde något olagligt. Jag tyckte ditt förra inlägg var på gränsen till kränkningar och förtal! Kanske bara min känsla men jag tog illa upp så du skrev, det var därför jag bad dej läsa igen.

Ha det bra i södern!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen