• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor I desperat behov av hjälp! Ojämn tomgång.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2026
Hej!
Vår Fiat Ducato går väldigt ojämnt på tomgång.
Förutom att tomgången går kraftigt upp och ner, drar den minst 20 % mer diesel än normalt och avgaserna luktar illa.
Vi befinner oss för närvarande i Malaga och har försökt att få hjälp på åtskilliga verkstäder men deras väntetider är minst en månad.
Finns det något man skulle kunna kontrollera själv med mycket måttliga kunskaper om dieselmotorer?
Vi har bytt diesel- och luftfilter, spjällhuset byttes för två år sedan.
Det hittas inga felkoder.
Vid tre tillfällen har vi fyllt på dyra rengöringsmedel i tanken vilket tillfälligt har gjort att den gått något bättre.
Alla råd mottages tacksamt då vi har 300 mil att köra hem.

Lösning
Hur har det gått?
Tack för att du frågar. Vi fick till slut en tid på en verkstad. De diagnostiserade motorn utan att hitta något fel. Efter en provkörning sa mekanikern att det var fel på en spridare men de kunde/ville inte byta. Missmodiga återvände vi till campingen där min man blåste och sög i vakumslangarna medan motorn var igång. Helt plötsligt fick motorn ett helt annat ljud. Nu har vi kört 30 mil efter den insatsen och bilen går som en klocka! Vi frågar oss fortfarande hur detta är möjligt.
Vi har dock fått ett nytt, inte lika allvarligt, problem. Efter att de felsökte motorn med en dator, lyser varningslampan för airbagen. Vet du möjligtvis hus man ”släcker” den?
Äldre bilar gäller det att få stopp på insugningsluften, strypa motorn på luft är enda sättet på automat. Men lättare sagt än gjort.

Jag tvivlar på att det är lättare att hålla emot trycket av avgaserna än att låta något sugas in emot luftrenaren , men visst funkar det att stoppa flödet genom motorn genom att hålla emot avgaserna.
Gammla diesel motor typ lingrävare kunde starta baklänges då Säg luften in genom avgasröret och blåste ut genom luftrenaren. Då kunde man stoppa motorn genom att blockera avgasröret.

Tillbaka
Toppen