• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor I desperat behov av hjälp! Ojämn tomgång.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2026
Hej!
Vår Fiat Ducato går väldigt ojämnt på tomgång.
Förutom att tomgången går kraftigt upp och ner, drar den minst 20 % mer diesel än normalt och avgaserna luktar illa.
Vi befinner oss för närvarande i Malaga och har försökt att få hjälp på åtskilliga verkstäder men deras väntetider är minst en månad.
Finns det något man skulle kunna kontrollera själv med mycket måttliga kunskaper om dieselmotorer?
Vi har bytt diesel- och luftfilter, spjällhuset byttes för två år sedan.
Det hittas inga felkoder.
Vid tre tillfällen har vi fyllt på dyra rengöringsmedel i tanken vilket tillfälligt har gjort att den gått något bättre.
Alla råd mottages tacksamt då vi har 300 mil att köra hem.

Vet du hur man gör då och var den sitter?
Är otroligt tacksam över att du försöker hjälpa oss!!!!
Jag uppfattar det som att du inte är särskilt bevandrad i bilmekande och då hjälper det ju inte särskilt mycket med gissningar och tips om vad som eventuellt kan vara fel på bilen.
Jag tycker att det är bättre att du lägger all energi på att få tag i en verkstad som kan göra en diagnos på bilen.
Som jag skrivit tidigare:

"Är det Fiat Professional verkstäder ni har besökt? Eventuellt kan också Iveco verkstäder hjälpa till, de använder samma motor, det första ni behöver be om är att dom gör en diagnos, det behöver inte ta lång tid. Om ni har tur kan eventuellt en lämplig Euro-sedel hjälpa till..? ;) ":msn_embarrassed:

Senast ändrad:
Jag uppfattar det som att du inte är särskilt bevandrad i bilmekande och då hjälper det ju inte särskilt mycket med gissningar och tips om vad som eventuellt kan vara fel på bilen.
Jag tycker att det är bättre att du lägger all energi på att få tag i en verkstad som kan göra en prognos på bilen.
Som jag skrivit tidigare:

"Är det Fiat Professional verkstäder ni har besökt? Eventuellt kan också Iveco verkstäder hjälpa till, de använder samma motor, det första ni behöver be om är att dom gör en diagnos, det behöver inte ta lång tid. Om ni har tur kan eventuellt en lämplig Euro-sedel hjälpa till..? ;) ":msn_embarrassed:
Du har HELT rätt! Vi har försökt att göra det vi kan själva utifrån tips vi har fått och nu besökt minst ett dussintal verkstäder som inte har haft tid att hjälpa oss. Vi har på två ställen blivit hjälpta med en diagnos men de har, tyvärr, inte visat på några indikatorer på att det är något fel på motorn.
I morgon ska vi söka lyckan i nästa stad och jag kan lova dig att plånboken är vidöppen. Vill såååå gärna komma hem!
TACK!!!!

Vi har försökt att leta efter skador på slangar men hittar inga.
Vår son som är spansktalande försöker att ringa till fiatverkstaden i Antequera hemifrån Sverige. Fick du vänta på hjälp länge då för tre år sedan?

Visa bilaga 243281
Hej Katharina. Den slangen jag har fotat , (som jag lagade provisoriskt), sitter längst ner framför motorn och man kommer åt den underifrån.
Den andra bilden visar mekanikern när han byter slangen.
Hålet på slangen fanns på baksidan, en liten spricka där jag kunde trycka in lillfingern. Motorn gick bra på tomgång men sämre när det blev tryck i slangen vid gaspådrag.
Företaget ställde upp fast det var mellan jul och nyår. Slangen fick man ta ner från Madrid.
Jag tror det tog tre dagar totalt med väntan på slangen.
All konversation sköttes mellan min hustru och verkstadschefen via whatsapp och googleöversätt.
Han kunde inte ringa ut landsnummer.
Problemet var att verkstadsporten var bara 3 meter hög så vi kom inte in, reperationen fick göras utomhus.
Företaget heter Torino motor och är Fiat proffesional.
Krister

Senast ändrad:
Prova att ringa en svensk Fiat verkstad, t ex Tibs I Eskilstuna, och beskriv läget och be dem bedöma om det är möjligt att köra hem. Man kan be att få swisha ett bidrag till deras kaffekassa. Merförbrukning och ojämn tomgång kan man väl leva med. Lyser motorlampan? Rycker eller misständer motorn vid landsvägskörning och normal resp hög belastning ? Orkar den i uppförsbackar? Bolmar det så mycket svart rök att det känns pinsamt och man är rädd för att bli stoppad av polis?

Du har HELT rätt! Vi har försökt att göra det vi kan själva utifrån tips vi har fått och nu besökt minst ett dussintal verkstäder som inte har haft tid att hjälpa oss. Vi har på två ställen blivit hjälpta med en diagnos men de har, tyvärr, inte visat på några indikatorer på att det är något fel på motorn.
I morgon ska vi söka lyckan i nästa stad och jag kan lova dig att plånboken är vidöppen. Vill såååå gärna komma hem!
TACK!!!!
Enligt uppgift skall detta nummer vara till någon form av hotline för campers. 00 800 3428 0000 inga garantier men värt att prova.

Hej!
Förutom att tomgången går kraftigt upp och ner, drar den minst 20 % mer diesel än normalt och avgaserna luktar illa.
Vi befinner oss för närvarande i Malaga och har försökt att få hjälp på åtskilliga verkstäder men deras väntetider är minst en månad.
Finns det något man skulle kunna kontrollera själv med mycket måttliga kunskaper om dieselmotorer?
Vid tre tillfällen har vi fyllt på dyra rengöringsmedel i tanken vilket tillfälligt har gjort att den gått något bättre.
Jag bidrar med ett tips:
Symptomen låter ju möjligen lite som att luftmassemätaren skulle kunna fått spel eller blivit nedsmutsad. Testa att koppla bort den. Följ stora plaströret som leder luft in till motorn så hittar du en kabel någonstans på vägen som är kopplad till den. En egen sektion med ett utstickande kopplingsdon (se bifogad bild). Koppla loss kabeln, starta och se om motorn går bättre (förmodligen i nödläge dock). Går den bättre så är felet lokaliserat.

Bilagor

• Luftmassemätare Ducato 3,0.webp
    Luftmassemätare Ducato 3,0.webp
    11,7 KB · Visningar: 10
Prova att ringa en svensk Fiat verkstad, t ex Tibs I Eskilstuna, och beskriv läget och be dem bedöma om det är möjligt att köra hem. Man kan be att få swisha ett bidrag till deras kaffekassa. Merförbrukning och ojämn tomgång kan man väl leva med. Lyser motorlampan? Rycker eller misständer motorn vid landsvägskörning och normal resp hög belastning ? Orkar den i uppförsbackar? Bolmar det så mycket svart rök att det känns pinsamt och man är rädd för att bli stoppad av polis?
Motorlampan lyser inte, den misständer inte vid körning och den är lika stark och pigg som vanligt. Kan inte säga att det bolmar ut rök men när vi står stilla känner man lukten. Hade vi vetat att det inte är farligt att köra hem den, skulle vi göra det.
Tack för ditt engagemang!

Jag bidrar med ett tips:
Symptomen låter ju möjligen lite som att luftmassemätaren skulle kunna fått spel eller blivit nedsmutsad. Testa att koppla bort den. Följ stora plaströret som leder luft in till motorn så hittar du en kabel någonstans på vägen som är kopplad till den. En egen sektion med ett utstickande kopplingsdon (se bifogad bild). Koppla loss kabeln, starta och se om motorn går bättre (förmodligen i nödläge dock). Går den bättre så är felet lokaliserat.
Tack för ett väldigt konkret tips! Vi ska köra till en mindre verkstad idag och hoppas på att de kan hjälpa oss med att följa ditt råd.

Tack för ett väldigt konkret tips! Vi ska köra till en mindre verkstad idag och hoppas på att de kan hjälpa oss med att följa ditt råd.
Om detta är problemet, skulle det väl kunna förklara varför det fungerar bättre efter att vi har fyllt ”rengöringsmedel” i tanken?

En tanke. Om det blivit någon "skit" I tanken som lösts upp av medlet du hällde i tanken och sedan hamnat i bränslefiltret eller i bränslesystemet så kan det få konsekvenser för motorns gång.
Till och med en liten spricka i en bränsleledning på trycksidan kan få den effekten du beskriver.
Sprickan kan i storlek variera med värme och suga luft och eller läcka lite bränsle som då luktar.

En tanke. Om det blivit någon "skit" I tanken som lösts upp av medlet du hällde i tanken och sedan hamnat i bränslefiltret eller i bränslesystemet så kan det få konsekvenser för motorns gång.
Till och med en liten spricka i en bränsleledning på trycksidan kan få den effekten du beskriver.
Sprickan kan i storlek variera med värme och suga luft och eller läcka lite bränsle som då luktar.
Tack för ett konkret tips!
Efter mycket letande har vi hittat en verkstad i Nerja som ska försöka att hjälpa oss på måndag. Ska skriva upp ditt tips på en lista till verkstaden. Kan vara guld värd.

Hej!
Ojämn tomgång kan bero på trasiga vacuumslangar vevhusventilation osv. Det är dem smalare slangar runtomkring motor.
Dessa kan även påverka förbrukningen om motor tar tjuvluft.
Kan även vara läckage i intercooler/turbo slangar om den har turbo.
Vid läckage där brukar motorn kännas tröttare och kan ge ifrån sig ett ”vinande” ljud vid belastning.
Inget av dessa är farligt att köra med men tråkigt med förbrukningen och effektbortfall.

Kunde inte låta bli att fråga Chat GPT. Förstahandsalternativet stöds ju av resultatet av bränsletillsatsen.
Man skall göra sk returflödestest.

Bilagor

• Screenshot_20260121-173256.webp
    Screenshot_20260121-173256.webp
    84 KB · Visningar: 28
Ojämn tomgång kan bero på trasiga vacuumslangar vevhusventilation osv. Det är dem smalare slangar runtomkring motor.
Dessa kan även påverka förbrukningen om motor tar tjuvluft.
Kan även vara läckage i intercooler/turbo slangar om den har turbo.
Vid läckage där brukar motorn kännas tröttare och kan ge ifrån sig ett ”vinande” ljud vid belastning.
Inget av dessa är farligt att köra med men tråkigt med förbrukningen och effektbortfall.
Tack! Motorn känns inte svagare och vi hör inget vinande ljud men vi ska se till att verkstaden, som tar emot oss på måndag, tittar på detta.

Tack för ett konkret tips!
Efter mycket letande har vi hittat en verkstad i Nerja som ska försöka att hjälpa oss på måndag. Ska skriva upp ditt tips på en lista till verkstaden. Kan vara guld värd.
Tänk bara på att det kanske inte så populärt hos mekanikern om ni kommer med en lång lista från ett forum/internet om vad som skall kollas, utan låt honom först sköta sitt jobb!

Tillbaka
Toppen