• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor I desperat behov av hjälp! Ojämn tomgång.

Catarina

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
40931
Medlemskap
2026
Hej!
Vår Fiat Ducato går väldigt ojämnt på tomgång.
Förutom att tomgången går kraftigt upp och ner, drar den minst 20 % mer diesel än normalt och avgaserna luktar illa.
Vi befinner oss för närvarande i Malaga och har försökt att få hjälp på åtskilliga verkstäder men deras väntetider är minst en månad.
Finns det något man skulle kunna kontrollera själv med mycket måttliga kunskaper om dieselmotorer?
Vi har bytt diesel- och luftfilter, spjällhuset byttes för två år sedan.
Det hittas inga felkoder.
Vid tre tillfällen har vi fyllt på dyra rengöringsmedel i tanken vilket tillfälligt har gjort att den gått något bättre.
Alla råd mottages tacksamt då vi har 300 mil att köra hem.

Jag hade det problemet på min Dethleffs 2011 med 3,0 l motor i sommar.
Det var 2 spruckna vacumslangar. Lätt att byta Det sitter en ventil i mitten under framrutan. Det går 2 vacumslangar, en åt varje håll. Kolla dom. Lätt att byta. Gjorde underverk.

Hej!
Vår Fiat Ducato går väldigt ojämnt på tomgång.
Förutom att tomgången går kraftigt upp och ner, drar den minst 20 % mer diesel än normalt och avgaserna luktar illa.
Vi befinner oss för närvarande i Malaga och har försökt att få hjälp på åtskilliga verkstäder men deras väntetider är minst en månad.
Finns det något man skulle kunna kontrollera själv med mycket måttliga kunskaper om dieselmotorer?
Vi har bytt diesel- och luftfilter, spjällhuset byttes för två år sedan.
Det hittas inga felkoder.
Vid tre tillfällen har vi fyllt på dyra rengöringsmedel i tanken vilket tillfälligt har gjort att den gått något bättre.
Alla råd mottages tacksamt då vi har 300 mil att köra hem.
Vilken Ducato har ni? Alla har ju inte samma utförande!

Vilken Ducato har ni? Alla har ju inte samma utförande
I värsta fall kan man kanske laga provisoriskt med elastisk eltape av god kvalitet. Vacumslangar brukar ju inte ha något större tryck.
Nu är slangarna bytta men problemet kvarstår. Vi fick åtminstone en rejäl cykeltur och därmed lite motion mitt i eländet.
Tack för ditt engagemang!

Screenshot_20221229-162941~2.webpDSC_0515.webpÄr slangen till intercoolern hel? Vi hade för tre år sedan ett litet hål på denna slangen på väg mellan Sevilla och Malaga.
Då uppförde sig husbilen konstigt och rök vid gaspådrag.
Efter byte i Antequera på en Fiatverkstad löste det sig.
Det kan skilja sig på att vår bil bara har kat. inte partikelfilter. Vilket jag tror ni har på er bil. För det kan va något med avgasreningen också.

Mvh. Krister

Vi har försökt att leta efter skador på slangar men hittar inga.
Vår son som är spansktalande försöker att ringa till fiatverkstaden i Antequera hemifrån Sverige. Fick du vänta på hjälp länge då för tre år sedan?

IMG_3409.webp

Tack för ditt engagemang!
Vi har försökt att leta efter skador på slangar men hittar inga.
Vår son som är spansktalande försöker att ringa till fiatverkstaden i Antequera hemifrån Sverige. Fick du vänta på hjälp länge då för tre år sedan?
Har ni besökt de tänkbara verkstäderna, eller har ni bara mailat eller ringt? Det är mycket svårare att säga nej om man har en hjälpsökande framför sig! Även om ni inte kan språket kanske ni kan lära er ett par hälsningsfraser och lite om felet av er son, så att ni ändå kan kommunicera hjälpligt.

Har ni besökt de tänkbara verkstäderna, eller har ni bara mailat eller ringt? Det är mycket svårare att säga nej om man har en hjälpsökande framför sig! Även om ni inte kan språket kanske ni kan lära er ett par hälsningsfraser och lite om felet av er son, så att ni ändå kan kommunicera hjälpligt.
Bra tips men vi har kört till minst 10 verkstäder och haft en lista på spanska med symtom och vad vi har gjort. Vi har även lagt huvudet på sned och nästan bett på våra bara knän men de har varit hårdnackade.
Tack igen för att du engagerar dig!
Har svårt att tänka på något annat än den j…a motorn.

Googla på Fiat Ducato Rough Idle så kan ni hitta fler med likande problem. Sök även på Youtube så kan ni se/höra om det är samma symptom. En del skriver i kommentarerna hur de löste problemet.

Bra tips men vi har kört till minst 10 verkstäder och haft en lista på spanska med symtom och vad vi har gjort. Vi har även lagt huvudet på sned och nästan bett på våra bara knän men de har varit hårdnackade.
Tack igen för att du engagerar dig!
Har svårt att tänka på något annat än den j…a motorn.
Du skriver att avgaserna luktar illa, luktar det diesel? Ryker den svart?
Är det Fiat Professional verkstäder ni har besökt? Eventuellt kan också Iveco verkstäder hjälpa till, de använder samma motor, det första ni behöver be om är att dom gör en diagnos, det behöver inte ta lång tid. Om ni har tur kan eventuellt en lämplig Euro-sedel hjälpa till..? ;)

Senast ändrad:
Googla på Fiat Ducato Rough Idle så kan ni hitta fler med likande problem. Sök även på Youtube så kan ni se/höra om det är samma symptom. En del skriver i kommentarerna hur de löste problemet.
Tack! Ska göra ett försök med det även om jag inte är så van vid YouTube ☺️

Som komplement till att googla kan man ställa frågor till chat GPT. Det fungerar förvånansvärt bra. Hade liknade problem och jag hittade grundfelet vilket inte verkstaden gjorde. Har man dessutom tillgång till odb läsare med livestream är det bra. Tänk på att det kan finnas ett grundfel som ger svart rök och som ger följdfel t ex fel på lambdasond eller egrventil. Följfelen kan vara lättare att hitta och åtgärda men det hjälper ju bara tillfälligt.

Som komplement till att googla kan man ställa frågor till chat GPT. Det fungerar förvånansvärt bra. Hade liknade problem och jag hittade grundfelet vilket inte verkstaden gjorde. Har man dessutom tillgång till odb läsare med livestream är det bra. Tänk på att det kan finnas ett grundfel som ger svart rök och som ger följdfel t ex fel på lambdasond eller egrventil. Följfelen kan vara lättare att hitta och åtgärda men det hjälper ju bara tillfälligt.
Tack för rådet! Har sökt mig tokig och sömnlös. Svaret jag får är att det kan vara fel på diverse givare men vilken?

Tillbaka
Toppen