Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Kan det vara så att vi har med egoister att göra?
Den som köper sin bil i Tyskland av egoism för sin egna plånbok och verkstan i Sverige som agerar egoistiskt och sätter sina trogna kunder före andras kunder.
Hur hade du själv agerat, tagit hand om dina egna kunder eller andras kunder?
Spännande att se hur egoisterna klagar på varandra..![]()
Naturligtvis är det väl så att en Svensk säljare sätter väl sina egna kunder före de som själv importerar från annat land, kan även kallas för självbevarelsedrift. Detta är väl en självklarhet och inget dåligt bemötande.
När det gäller garanti på en HB, en personbil eller liknande så är det säljaren som står för garantin och inte det tillverkande bolaget (detta enligt avtal mellan tillverkare och säljande representant). När det gäller produkter som t.ex Hymer eller andra tillverkare monterat in i bilen så är det tillverkaren att tillbehöret som svarar för garantin. Jag har fått en mycket bra inblick i vad som gäller för Kabe och även andra märken. Om jag har fel på bilen som gäller under garantiåtagande så måste jag ta kontakt med säljaren. I det pris han får betala för bilen när han tar hem den så ingår det en peng för garantiansvaret, liknande gäller för Volvo, VW och övriga bilmärken. Man kan få tillverkaren att ställa upp men då blir som goodwill.
Om man då som många gör, importerar en HB från Tyskland till en billig peng (oftast för att den inte är utrustad som de som säljs i Sverige) och får något fel på den. Då är det väl inte konstigt att en svensk återförsäljare nekar att ha med HB,b att göra, han får ju själv stå för kostnaderna. Att tro något annat är naivt, skulle t.ex Hymer skicka med pengar från Tyskland till den Svenska återförsäljaren är det väl en helt annan sak. Detta handlar inte om EU eller fri rörlighet utan fri handel o service, som man brukar säga - man får vad man betalar för-.
Nej det tycker jag inte. Om en representant, säljare eller verkstad står med gården full av kunder, som ju läget är idag. Då är det väl inte konstigt att han väljer sina kunder, likväl som vi som kund väljer säljare, eller verkstad. Är vi dessutom på dåligt humör för vi inte blir behandlade med filtvantar blir ju resultatet som i många inlägg.Nu
Nu har väl tråden svängt åt lite fel håll, det trådskaparens inlägg handlade om var ju fuktkontroll. Den är, såvitt jag vet, något som Hymer tar betalt för (i alla fall när vi hade en 2007 - 2012) och inget garantiärende. Då har jag svårt att se varför man skiljer på bilar köpta i Tyskland och sålda i Sverige. Man har ju samma inkomst på båda.
Om fuktkontrollen visar att det finns en fuktskada blir det inte ett garantiarende da?Nu
Nu har väl tråden svängt åt lite fel håll, det trådskaparens inlägg handlade om var ju fuktkontroll. Den är, såvitt jag vet, något som Hymer tar betalt för (i alla fall när vi hade en 2007 - 2012) och inget garantiärende. Då har jag svårt att se varför man skiljer på bilar köpta i Tyskland och sålda i Sverige. Man har ju samma inkomst på båda.
Nej det tycker jag inte. Om en representant, säljare eller verkstad står med gården full av kunder, som ju läget är idag. Då är det väl inte konstigt att han väljer sina kunder, likväl som vi som kund väljer säljare, eller verkstad. Är vi dessutom på dåligt humör för vi inte blir behandlade med filtvantar blir ju resultatet som i många inlägg.
Hade jag fått frågan om det går fort för jag ska ha kaffe, hade jag nog försökt prata om saken eller varför inte be att få tala med chefen. Tror nog att det hade varit bättre för båda parter än att skriva om sitt missnöje här på forumet.
Vi gnäller ofta om hur dåligt vi blir bemötta när vi ska ha något gjort, hade varit bra många gånger med lite självrannsakan.
Jag vill också förtydliga att jag inte är emot att importera själv från t.ex Tyskland det jag vänder mig mot är allt gnäll för den dåliga service man får på bilen i Sverige. Detta har man väl räknat in i kalkylen, eller?
Nja, meningen var att försöka med lite ironi, men det är inte alltid så lätt att formulera i text.Jag köper ditt resonemang till fullo Sören, men att hålla igen försäljningen. Nja det är inte likt en entreprenör, han vill ju kunna tjäna en krona också för att överleva.
Glad påsk på er alla i tråden!!
Önskar Påskharen i Sälen.
Här är fortfarande mycket snö!!
Nu pratar du nog mot bättre vetande. I Sverige har återförsäljarna en svensk garanti, den ligger med och kostar i försäljningspriset, men sedan finns det fabriksgarantier..