• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hymer husbilar kvalitet?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Vi har haft en Eriba husbil och riktigt nöjda! Hymer och Eriba är i stort sett samma bil!
Vi köpte den på Husbilslandet och där vet man hur kunder skall behandlas:)

Sen beträffande motorer och kamkedja vs rem så är det så här;

Efter 2007 har ALLA 2,3 liters motorer kamaxelrem (120, 130, 148hk)
Och ALLA 3,0 liters motorer kamaxelkedja (157, 180)

Det kan finnas olika effektuppgifter men det som gör om en motor har kedja eller rem är just cylindervolymen!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Vi har haft en Eriba husbil och riktigt nöjda! Hymer och Eriba är i stort sett samma bil!
Vi köpte den på Husbilslandet och där vet man hur kunder skall behandlas:)

Sen beträffande motorer och kamkedja vs rem så är det så här;

Efter 2007 har ALLA 2,3 liters motorer kamaxelrem (120, 130, 148hk)
Och ALLA 3,0 liters motorer kamaxelkedja (157, 180)

Det kan finnas olika effektuppgifter men det som gör om en motor har kedja eller rem är just cylindervolymen!

Glömde säga att jag menade Mercedes 150hkr hade en sådan Hymer. Men den hade bara 2.2l.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.640
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Den har kamkedja
Källa? Har med 150hk motorn och vad jag vet så är det bara den variabla turbon som skiljer mot 130hk motorn.
Kollade även specen på Fiats hemsida och där står "tandrem" på 150hk.

Inte ofta det händer att man blir glad om jag har fel, men i det här fallet hoppas jag bli överbevisad :p

Edit:
Såg nu att Cartagofrik inte menade Fiat, men antar att "tjörnborna" gör det.
 
Senast ändrad:

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.793
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Hymer husbilar kvalitet?

Har varit mycket nöjd med de 3 Hymerbilar vi haft! Första var en Hymer B684 helintegrerad -99. Andra var en B654 helintegrerad -06 och den nuvarande är en B690 StarLine -12. Dessa köptes nya. Första HB var en LMC 6400 alkovbil -89 bensinare men faktiskt med Aldepanna och det har den sista Hymern också. Vi har varit nöjda med alla bilarna och varit förskonade mot mot felaktigheter/reklamationer. De få saker som varit har vi fått åtgärdade. Vi använder HB året runt redan från start 1996.
 
Toppen