En grej som borde gynna hälsan bland husbilsåkare är att
röra på sig! ...och nu kommer frågan,
hur många av oss gör det tillräckligt och hur ofta? Jag rör mig gärna t.o.fr. en trevlig krog på hyfsat avstånd med hyfsad kostsam förtäring, helst nära strandkanten (även om det inte är något tal om att göra ett dopp i vattnet). Hade det inte varit för min bättre halva så hade det fungerat alldeles utmärkt för mig, men ack nej!
Idag bokade hon in oss på ca en mils promenad t.o.r. till Benidorm med 22 andra personer! Ingen av dessa var Svensktalande heller, men trots viss ålder och vissa krämpor, alla har lyckats komma i mål. Det kanske är så att vissa har det i blodet sen barnsben, att helt enkelt "röra på sig", men då måste man tydligen vara född i Norge, eller?! Jag viste att vi skulle
gå "dit", men levde i tron att vi skulle ta
bussen tillbaka. Det blev ingen buss, bara ett berg som ska återerövras och så lite senare neråt igen...
Nu när jag tänker efter så var det här promenaden det bästa som hänt mig på länge. Vissa kan kalla det för grupptryck (vi var så många), men det fungerade verkligen bra för mig och jag "överlevde". Att "röra på sig" är näst viktigaste ingrediensen efter LCHF tänket som fortfarande ligger i bakhuvudet när det gäller att hålla sig ifrån diabetes-2 eller andra övervikts-konstigheter.
Hur mycket rör du dig dagligen?