• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hygien & hälsa

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja, men man äter inte frukten utan tar kapslar (HCA extract, minst 60%) ca en timme innan man äter kolhydrater. Har läst en del där det står att viss disciplin krävs om det ska fungera, annars är det bortkastad tid & pengar. Det viktiga var att handla från auktoriserade butiker och inte av skojare som tar hutlöst betalt för samma produkt.

Det ska bli spännande att ställa sig på vågen vid hemkomsten. Jag vägde 95 kg innan vi åkte, målsättningen är att trots massvis av frestelser (baguetter, mat & vin), att hamna på ca 83 kg (dvs -12 kg), vilket är min trivselvikt & normalvikt enligt BMI tabellen. Dagliga promenader från 30 - 90 minuter är obligatoriska!

bmi.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tycker du att vattnet i Spanien luktar väldigt mycket klor, då finns det en lösning. Vi brukar lägga 3-4 teskedar bikarbonat i tanken innan vi fyller på ca 100 liter vatten. Lukten försvinner eller är obetydlig (beror på hur känslig man är i näsan). Fungerar bra för oss...

Dom vita avlagringar i grytan som man värmer vatten i, går lätt att ta bort med citron antingen den är ekologiskt odlad eller ej ; )
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ja, men man äter inte frukten utan tar kapslar (HCA extract, minst 60%) ca en timme innan man äter kolhydrater. Har läst en del där det står att viss disciplin krävs om det ska fungera, annars är det bortkastad tid & pengar. Det viktiga var att handla från auktoriserade butiker och inte av skojare som tar hutlöst betalt för samma produkt.

Det ska bli spännande att ställa sig på vågen vid hemkomsten. Jag vägde 95 kg innan vi åkte, målsättningen är att trots massvis av frestelser (baguetter, mat & vin), att hamna på ca 83 kg (dvs -12 kg), vilket är min trivselvikt & normalvikt enligt BMI tabellen. Dagliga promenader från 30 - 90 minuter är obligatoriska!

Visa bilaga 144729

Så ingen missuppfattar är det vikt OCH LÄNGD som sätter BMI:
Ta först din vikt i kilo. Multiplicera sedan din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet. Exempel: 70 kg / (1,70 m X 1,70 m) = BMI 24,2.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Klor og sjøvatn smak kan tas bort med et aktivt kolfilter, en standard 10 tommer patron holdt for oss I et halvt år og gjorde standard spansk vatn til bra drikkevatn.

Hadde I de to siste husbilene satt inn 2 filterholdere rett etter trykkumpen slik at alt vatn ble filtrert. Først gjennom kolfilter og deretter gjennom et microporefilter, vatnet vi fikk ut av alle kraner hadde da ingen lukt av klor eller sjø (Mazzarron vatnverk avsaltet sjøvatn).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
All ära till kolfilter, men det är ändå ett tillbehör som ska hanteras osv.. Bikarbonat kan man ha till mycket, väger inte mycket och finns överallt. Man får "rätt" pH värde på vattnet vilket kan vara bra för kroppen, levern och njurarna (bara att Googla om bikarbonat). Även bra vid stopp i avloppet, lindrar hosta, lindrar halsbränna, osv...

Sen är det inte helt fel om man ska baka något gott till kaffe (välj gärna LCHF alternativa lösningar ; )

Unknown.jpeg
OBS! Har inga aktier i bikarbonatbranschen, är inte hälsokunnig på något vis. Alla tips ovan gäller bara mig själv och vad jag själv har läst, testat och observerat i samband med bikarbonatanvändning. Allt du gör, det gör du på egen risk då det gäler din egen hälsa eftersom vi alla är mer eller mindre individuella och "kemiskt" känsliga. Konsultera alltid din läkare om du undrar något!

 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det enda jag känner till är överalkalisering OM man överdiver med bikarbonat, precis som med allt annat man överdriver med, annars är det bara nyttigt i mindre mängder... Läs mer om detta (som Jappe hade sagt! Måste erkänna att jag saknar Jappe en hel del...)

När det gäller starkt klorerat vatten i akvarier, då rekommenderas bikarbonat som en bra lösning för fiskarnas välbefinnande, men hur detta ser rent kemiskt ut kräver betydligt mer kunskaper. Mitt kemiexamen från 1969 hjälper inte ett dugg i sammanhanget...

Naturligt alkaliserande
Nästan all mat skapar syror i kroppen, men om du dricker vatten med bikarbonat kan du neutralisera syrorna och reglera ditt pH-värde. Dessa syror är relaterade till högre risker för osteoporos, artrit och även cancer.
Du bör dock endast förtära en liten mängd vatten med bikarbonat per dag, för annars kan du överalkalisera kroppen.
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Nja säger jag Vanligt klor som man använde för luftar man enkelt bort Tyvärr så använder man idag kloraminer.
Och där är bikarbonat bara en temporär lösning Skall man hålla på med att fixa ett stabilt vatten så får man jobba på det.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ja, men man äter inte frukten utan tar kapslar (HCA extract, minst 60%) ca en timme innan man äter kolhydrater. Har läst en del där det står att viss disciplin krävs om det ska fungera, annars är det bortkastad tid & pengar. Det viktiga var att handla från auktoriserade butiker och inte av skojare som tar hutlöst betalt för samma produkt.

Det ska bli spännande att ställa sig på vågen vid hemkomsten. Jag vägde 95 kg innan vi åkte, målsättningen är att trots massvis av frestelser (baguetter, mat & vin), att hamna på ca 83 kg (dvs -12 kg), vilket är min trivselvikt & normalvikt enligt BMI tabellen. Dagliga promenader från 30 - 90 minuter är obligatoriska!

Visa bilaga 144729

Promenader gör säkert nytta men kapslarna är säkert bortkastade pengar. Alla dessa medel som ska hindra kroppen för att ta upp fett eller i detta fallet kolhydrater är bara bluff liksom de som ska höja förbränningen. Det är helt enkel mindre energi in än vad man förbrukar som gäller för att gå ner i vikt. Ett sätt är att äta LCHF vilket dessutom är ett enklare sätt då man håller sig mätt längre. Ingen lär väl heller säga emot att snabba kolhydrater typ socker skulle vara nyttigt på något sätt, eller?
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Promenader gör säkert nytta men kapslarna är säkert bortkastade pengar. Alla dessa medel som ska hindra kroppen för att ta upp fett eller i detta fallet kolhydrater är bara bluff liksom de som ska höja förbränningen. Det är helt enkel mindre energi in än vad man förbrukar som gäller för att gå ner i vikt. Ett sätt är att äta LCHF vilket dessutom är ett enklare sätt då man håller sig mätt längre. Ingen lär väl heller säga emot att snabba kolhydrater typ socker skulle vara nyttigt på något sätt, eller?
Huvudet på spiken! Så enkelt är det, fysikens lagar gäller även här!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mycket har hänt sen februari i år och nu är det dags att planera årets vinteräventyr. När det gäller hälsa och vikt så kan jag berätta att jag har övergett både kapslar och LCHF men har insulin tänket kvar i bakhuvudet. Kapslar och lite annat "konstgjort" gav inga synliga resultat, bara hål i plånboken...

Idag, 6 månader senare och 6 kg lättare, jag mår hur bra som helst. Det finns inga som helst hinder för att gå ner ytterligare 10 - 14 kg efter att äntligen har hittat "rätt formel" för min egen kropp. Återkommer med mer (förhoppningsvis) intressanta kommentarer kring hälsan och viktjustering om "experimentet" fortsätter i rätt riktning...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vad sägs om lite rörlighetsträning när du sitter som passagerare? ...eller du som kör och ska precis fika på ett stop-ställe?

Bågskyttar vill gärna träna upp skuldror och armar vilket är baggis i en husbil (även under färd). Det enda du behöver är ett gummiband. Jag har precis avslutat 2 pass med arm & ryggträning:
17AF2E73-A6DB-4B46-A0B5-042790C3AF00.jpeg

97C07314-5294-4E22-9BD1-C1730927D2DB.jpeg

Det ska gå att träna även nacke och axlar vilket jag måste lära mig först innan publicering. Vi kanske har någon i klubben som kan ämnet betydligt bättre så varsågod, kör på bara...

/ranko
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Förr försökte jag banta hela tiden vilket resulterade i en kraftig kista. Sedan träffade jag lite förnuftigt folk på gym som förklarade hur det fungerar. Nu är det första jag gör på morgonen att äta och det sista jag gör på kvällen är att äta. Däremellan äter jag nästan hela tiden. Kallas för metabolism.
Det är ganska dyrt, men för att vara närmare 80 får jag nog säga att jag har helt OK vikt.

/M
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Skoj marunga, grattis, du hittade hemligheten med din metabolism, nu återstår bara vi andra att hitta vår ; ) För att underlätta (för mig själv) mot lite slankare leverne, inte för estetikens skull, jag har klippt banden med både vin & öl sen i våras och märkt en positiv förändring ganska omgående.

I mitt fall är det pasta & bröd som är den största boven som jag brottas med + lite ”för” mycket stillasittande. Började med bågskytte som hobby för nå’n vecka sen och upptäckte hur stel jag var. Tycker faktiskt att det har blivit sämre med rörligheten sen pensionäringen och husbilsåkandet så det är inte bara vikten det handlar om.

Så fort M sätter sig vid ratten, då är det passagerarträning som gäller...
 
Toppen