• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Hej.
En fråga? Om man vill byta ett hjul så kan man köra bara en platta ? har jag uppfattat korrekt ?

Mvh

Jag kan inte se någon skillnad att lyfta ett hjul med orginal domkraft eller att lyfta det med ett hydraliskt stödben som sitter infäst på ungefär samma ställe som lyftpunkten för domkraften.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Hej Ingemar. Dä låter bra att du är nöjd med SP stödben. Sista veckan i april får jag mina monterade hos BiÖ.Jag tror det kommer bli riktigt bra ,utan klossar å veva stödben.men det kostar på lite!! Häls Leif.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej,
Jag håller på med lite "plattor" som ska hjälpa till så att kolvarna inte bottnar om det är för ojämn mark. Har köpt byggplyfa och kapat i 25x25 cm bitar, de är 21mm tjocka, jag kommar att limma ihop dom så att de blir 42mm tjocka, innan jag limmar lägger jag ett rep mellan plattorna så jag får bär öglor, lätt att dra ut dom från bilen sedan också.
Tanken är att ge hydralkolven lite stöd med jämnare mark under, om det lutar "för" mycket, kan man lägga dubbla plattor (8cm) t.ex. fram och köra upp bilen manuellt. Om ni vill kan jag lägga ut lite bilder här sedan.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Hej
Har ett alkochassi med tandem, ser att några har det med EP.
För några år sedan såg jag EP Demon var sugen men fick en avrådan av en skandinaviske försäljnchefen för Carthago,, gör INTE det sa han varnande.

Har det skett någon förändring på Ep montaget eller ??
Vad säger Gunnar om detta?

Fortf sugen.
/Kenneth
 
G

Gunnar Jansson

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Hej, Vet du vad det var han varnade för? Den monteringsmetod som används är gjord på flera tusen Al-Ko chassin, utan problem. Det görs förstärkningar mellan rambenen.

Mvh Gunnar
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Hej, Vet du vad det var han varnade för? Den monteringsmetod som används är gjord på flera tusen Al-Ko chassin, utan problem. Det görs förstärkningar mellan rambenen.

Mvh Gunnar

Ja han menade att alko inte hade den styrka och då speciellt vridstyrka som ett Iveco chassi (typ bakhjulsdrivna lastbils mod). Han menade också att man riskerade att få som han sa "bananhäng" på chassiet.

Var därefter till alkos egna demohörna och ställde samma fråga och de var lite svävande men ville varken säga ja eller nej.

Maila därefter till en tekniskt ansvarig på al-ko, Per Åkerblom, som svara:

Hej

Detta att lyfta bil med stödben är ingenting AL-KO rekommenderar.
En Iveco eller andra lastbilar har en genomgående kraftig ram från för till akter, så icke AL-KO och heller icke tex Fiat original specialchassi.
Menar EP att detta är helt riskfritt så får de också stå för denna utsaga.
Mvh

Per Åkerblom

Detta var 2011, så min undran är har man mer kött på benet att det fungerar utan skador och har man stöd från al-ko numera, för att detta inte kan ge problem tex ev garantiinskränkningar?

/Kenneth
Fortf sugen...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Jeg forstår godt meldingen fra alko - skal det fungere ok må innfestingen til rammen skje på helt rett sted. Eksempelvis er bakre del av rammen boltet fast rett bak bakre aksel. Til enkelte påbyggere leveres denne delen løs for å spare lengde under transport, har selv sett at Kabe er en av disse påbyggere som selv monterer bakre del av rammen. Hele rammen er boltet sammen, mens en lastbilramme er sveiset. Ståltykkelsen er og vesentlig mindre i en alko ramme enn i en helsveiset.

Selv regner jeg med at det fungerer ok om en bolter fast bakre støttebein over denne skjøten - om en monterer bak dette punktet så belaster en rammen på en måte den aldri er utviklet for. Samme problem får en på Iveco og MB om en monterer på rammeforlengeren som benyttes for de fleste påbygg.

Når alko og Carthago fraråder montering av støttebein så sikrer de seg mot skader og klager som følge av feil montering. En annen sak er at alko rammen er varmgalvanisert, borrer en inn nye bolthull så punkteres galvaniseringen og åpner for rustangrep i rammen.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

Någon som vet om det går att montera EP på en solifer halvint med fiat chassie totalvikt 3800kg jag menar bilen är ju inte så tung.
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Jag kan inte svara för just Solifers modell men vi har en Dethleffs T 7011 med Alko-chassie, totalvikt 3 850 kg. På den var det inga problem att montera EP. Sedan kan jag intyga att det väckte en del uppmärksamhet i somras när en så "liten" husbil hade hydrauliska stödben. Men jag fick många trevliga samtal med andra husbilsägare som kom fram och undrade.
Leffe III
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Maila därefter till en tekniskt ansvarig på al-ko, Per Åkerblom, som svara:

Hej

Detta att lyfta bil med stödben är ingenting AL-KO rekommenderar.
En Iveco eller andra lastbilar har en genomgående kraftig ram från för till akter, så icke AL-KO och heller icke tex Fiat original specialchassi.
Menar EP att detta är helt riskfritt så får de också stå för denna utsaga.
Mvh

Per Åkerblom

Detta var 2011, så min undran är har man mer kött på benet att det fungerar utan skador och har man stöd från al-ko numera, för att detta inte kan ge problem tex ev garantiinskränkningar?

/Kenneth..[/QUOTE]


Maila på nytt 3 år senare till samma man på al-ko om det de har förändrat sina åsikter men i stort inte.
Tolkar svaret som att problemet är att inget samarbete finns mellan EP och al-ko.

Det säljs och monteras tydligen bra och här verkar det inte vara någon som har problem
så även jag måste ha....:msn_fingerscrossed:
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Lastbilsramar är vanligtvis nitade ihop.
Svetsar spricker när ramar vrider sig.

Jeg forstår godt meldingen fra alko - skal det fungere ok må innfestingen til rammen skje på helt rett sted. Eksempelvis er bakre del av rammen boltet fast rett bak bakre aksel. Til enkelte påbyggere leveres denne delen løs for å spare lengde under transport, har selv sett at Kabe er en av disse påbyggere som selv monterer bakre del av rammen. Hele rammen er boltet sammen, mens en lastbilramme er sveiset. Ståltykkelsen er og vesentlig mindre i en alko ramme enn i en helsveiset.

Selv regner jeg med at det fungerer ok om en bolter fast bakre støttebein over denne skjøten - om en monterer bak dette punktet så belaster en rammen på en måte den aldri er utviklet for. Samme problem får en på Iveco og MB om en monterer på rammeforlengeren som benyttes for de fleste påbygg.

Når alko og Carthago fraråder montering av støttebein så sikrer de seg mot skader og klager som følge av feil montering. En annen sak er at alko rammen er varmgalvanisert, borrer en inn nye bolthull så punkteres galvaniseringen og åpner for rustangrep i rammen.
 
G

Gunnar Jansson

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Hej! Det som bland annat gör att EP Hydraulics system fungerar bra, är att det alltid lyfter bilen parallellt dvs att den lyfter båda cylindrarna fram, el båda bak, el en sida. Detta för att chassi och kaross inte vrids och snedbelastas.
En viktig anledning, som en del har synpunkter på, att systemet inte går att köpa som en sats att montera själv, är just det att det måste monteras på ett visst sätt och förstärkningar mellan rambenen ska bli rätt.
Och det kan nog vara så att al-co och EP inte har så många barn ihop..
Mvh Gunnar
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Om det inte är att rekommendera att bara lyfta i en punkt...hur skall man då skifta hjul mellan sommar och vinterhjul?

Claes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hydrauliska stödben

For hjulbytte: la først automatikken gjøre sitt, slå så over på manuellt og lyft en ende av bilen om gangen. Bruker selv dette på min bil med Goldschmitt ben. Automatikken setter et ben om gangen ned på underlaget og løfter så på 2 ben om gangen til bilen er i vater.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Om det inte är att rekommendera att bara lyfta i en punkt...hur skall man då skifta hjul mellan sommar och vinterhjul?

Claes

Jag menar om man inte har hydrauliska stödben utan får använda vanlig garagedomkraft. Hur göra annars om detta inte är ok?

Claes
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Hydrauliska stödben

Hej! Det som bland annat gör att EP Hydraulics system fungerar bra, är att det alltid lyfter bilen parallellt dvs att den lyfter båda cylindrarna fram, el båda bak, el en sida. Detta för att chassi och kaross inte vrids och snedbelastas.
En viktig anledning, som en del har synpunkter på, att systemet inte går att köpa som en sats att montera själv, är just det att det måste monteras på ett visst sätt och förstärkningar mellan rambenen ska bli rätt.
Och det kan nog vara så att al-co och EP inte har så många barn ihop..
Mvh Gunnar

Vill bara väcka liv i en tråd...

Vill bara ge Gunnar lite kredit för var han säger, lät han montera ett system för ca 3 veckor sedan, åkte sedan söderut (nu på Kroatien) och använder EP systemet dagligen och är sååå nöjd, ända nackdelen är att det kostar lite men det fungerar och förhöjer campinglivet avsevärt.

Att Gunnar dessutom har mkt hög servicegrad för sina kunder på Höja Bil, tex elsladd för natt-kommande kunder, lånebil under monteringen gör att han kan rekommenderas för ev intresserade.

Kenneth
 
Toppen