• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Hydrauliska stödben

Hej!

Vi monterade dessa stödben förra året och är kanon nöjda. Lätt som en plätt att parkera överallt, ställer sig i våg på några minuter. Bäst av allt, inga diskussioner var vi skall stå längre. :D För övrigt är de prisvärda och mycket trevlig ägare till företaget som monterar.

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Om det är EP stödben så är det ca. 45 kilo som de väger.
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Kul att ni är nöjda, vem är det som har gjort installationen?
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej, jag var hos Höja bil i Järfälla och fick mina EP ben monterade, ta kontakt med Gunnar, det är han som är chef han har också monterat på sin egen husbil..
.
Enda nackdelen om man kan prata om nackdel i detta fall är att det inte får luta för mycket då kan inte auto läget göra jobbet.
 
F

F.d. 53057

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Tack Bosse, då ska jag ta kontakt med dem.

/Ulf
 
G

Gunnar Jansson

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Hej! Kul att ni är nöjda med stödbenen! Jag använder mina flitigt sen 1,5 år.
Det finns lite begränsningar när det lutar,
Anledningen är att det inte sitter några ändlägessenorer
ute på cylindrarna som kan ställa till problem efter några år, om bilen lutar mycket och det samtidigt är en grop där cylinder har markkontakt, är risken att cylindern bottnar. Och det är inte så bra.
Priset är en ganska vanlig fråga, och det brukar hamna på drygt 50000,- med allt inräknat. Det skiljer mellan olika bilmärken vikter och vilket chassi bilen har.
Gunnar , Höja Bil & Motor Ab
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Hej Gunnar , Höja Bil & Motor Ab
Jag kan tänka mej "bara" där framme är det möjligt?
Mvh.
 

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Vi fick också stödben monterade av Gunnar i höstas. Har inte hunnit prova på så många typer av underlag/lutningar ännu, men de fungerar perfekt och vi är jättenöjda. Skönt att slippa leta platser och hålla på med klossar. Kan varmt rekommenderas!
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Hej, vill också berätta att servicen var bra, fick en lånebil av Gunnar medan dom gjorde jobbet. Mycket bra, tack Gunnar för fin service, sånt uppskattas.
 

Ragnar i Kalmar

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7123
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Ep stödben har jag på min Husbil, jättebra o bekvämt.. Lätt att parkera överallt, ställer sig i våg på några minuter. Bäst av allt, inga diskussioner var vi skall stå längre. mycket trevlig ägare till företaget som monterar. Ragnar
 
G

Gunnar Jansson

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Nej, det går inte att bara monterara stöden fram, eller bara bak. De monteras alltid som en sats runtom. Med vänlig hälsning, Gunnar
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Hydrauliska stödben

Nej, det går inte att bara monterara stöden fram, eller bara bak. De monteras alltid som en sats runtom. Med vänlig hälsning, Gunnar
En fråga
Jag har en Burstner 810 med alcochassie och dubbla axlar bak.Om man tex.vill justera handbromsen bak som är på alla fyra hjulen kan man då lyfta bilen med stödbenen så hjulen hänger fritt eller frestar det på för mycket på chassiet?
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Gör du det så bryter du av chassit.
Det är inte byggt för krafter underifrån.
Det finns utag för domkraft i mellan och framför hjulen

Mvh Sten-Åke
 
G

Gunnar Jansson

Guest
Sv: Hydrauliska stödben

Det går bra att lyfta den bak, stödbenens infästning i AL-CO chassit och med den förstärkning som görs gör det möjligt. Däremot ska man använda pallbockar eftersom systemet kan manövreras innifrån, och därmed kan någon hamna i kläm.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Hej
Jag kör en boggi bil på 8,5 m och har alltid tyckt att det inte behövs några stöd ben och har bara några ggr använt de bef. med vev som finns bak men det var en överraskning när vi fick på dessa från EP det blev en helt annan bil att leva i.
Vist väger satsen 45kg men i mitt fall blev ökningen i vikt ca hälften när man har räknat bort vikten på bef. stödben, nivåklossar och domkraft som nu kan kastas ut. Fantastisk när det skall byta mellan sommar och vinterhjul. Att man kan köra manuellt är bara en fördel för då behöver inte bilen bli så hög som den i bland blir när man kör på auto läget. Men det finns bot får detta med när man använt systemet ett tag och kommer på hu det funkar. Jag fick mina monterade i Fritsla av EP egen montör från Holland och en fantastisk bra montör med otroligt högt service tänk. Mycket nöjd.

Med vänlig hälsning, Ingmar
 

Åke W

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
11709
Medlemskap
2024
Sv: Hydrauliska stödben

Enligt den info. jag har fått så arbetar alltid stödbenen parvis för att undvika vridningar i underrededet.:spinny:
 
Toppen