• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hydrauliska stödben eller inte

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Behöver", vad betyder det? ;)

Inte "behöver" man hydrauliska stödben men det är VÄLDIGT bekvämt. När man kommer fram till en nattplats med litet ojämnt, och kanske sluttande, underlag så stannar man motorn, drar åt handbromsen och trycker på fjärrkontrollens knapp för att ställa bilen plant. En del brummande från pumpen och allt är klart!

Det kostar, men jag tycker det var värt varenda öre.

MVH
Hans
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Som mycket annat handlar det om pengar och vad man har för budget samt prioriteringar.
Sneglar själv med viss avund på dom jag ser som har. Men, för mig ligger ett hopp upp till en helintegrerad före.
Nivå klossar i all ära, funkar oftast väldigt bra men gud så skönt och slippa och sen får man en helt annan stabilitet i hela ekipaget.
Det är många saker som man inte behöver men har ändå, för att man vill och har möjlighet.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Har EP system på bilen. När det gäller stabilitet så anser jag att hjul/hjulen inte skall hänga fritt i luften. Så att utesluta nivåklossar gör jag inte om bästa stabilitet önskas. Vid ett kortare stopp så kan ett hjul hänga fritt men aldrig bägge på en axel. Men systemet är väldigt bekvämt och smidigt, tycker som många andra att det var en god investering.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har EP system på bilen. När det gäller stabilitet så anser jag att hjul/hjulen inte skall hänga fritt i luften. Så att utesluta nivåklossar gör jag inte om bästa stabilitet önskas. Vid ett kortare stopp så kan ett hjul hänga fritt men aldrig bägge på en axel. Men systemet är väldigt bekvämt och smidigt, tycker som många andra att det var en god investering.
Man ser ofta bilar med båda hjulen på en axel i luften,detta verkar inte vara ett problem.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Man kan mycket men det blir inte bra. Stabiliteten blir dålig i sidled, vilket jag testade i somras. Hydraulik benen är stabila i höjd- men inte i sidled. Enligt tidigare insändare så rekommenderar EP inte att hänga ett axelpar i luften. Var och en gör som den vill, men eftersom jag är en gammal mekanik konstruktör så gör jag inte det.
Vi står ofta lite längre på varje ställe så att det tar ett par extra minuter påverkar inte oss.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade AL-KO elektriska stödben bak innan jag skaffade E&P,
dessa 2 går inte att jämföra ens, skillnad som natt o dag.

Det optimalaste är dock fulluftfjädring i kombo med hydrualiska stödben.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det gäller väl att ha tillräcklig lastvikt för att klara de 50 kilo som stödbenen väger. Tillkommer väl några kilo för den skena/balk som troligen behövs under bilen.
Campingtillbehör4U tar ca 27000:- kronor för benen.
Hittade en monteringsinstruktion på nätet. Är man lite händig så kan man säkert montera dem själv och spara in verkstadskostnaden.
Kjell
 
Toppen