• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips HVO100 till 100%

Peter Ho

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
32967
Medlemskap
2024
Nu har vi lämnat den traditionella dieseln, nu kör vi på miljövänlig HVO100
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
Vi kör vår nya Volvo V60 på HVO årsmodell 2019. Det är samma kemiska formel på HVO. Det som skiljer lite är densiteten på bränslet. Vidare garanterar inte de Bilmärken som inte godkänt HVO enligt nybilsgarantin. Det är ju reduktionsplikt redan nu (inblandning av miljöbränsle). Så OK Q8 tror jag har 7% HVO i vanlig Go Eysy diesel. Det finns en plusvariant av samma blandning med 40% inblandning på OKQ8. Enligt OKQ8 skall det precis som flera skriver är minska sotning och knackning i dieselmotorer.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När HBK var ny (för mycket länge sedan) diskuterades att köra på rapsolja. Nu kan man få 10L rapsolja för 149 kr. Är det ett alternativ till HVO100?

En som inte frågat förr.
Jag har, på kul, testat både rapsolja och begagnad frityrolja i en golf jag hade för sådär 10år sedan. Det funkade alldeles utmärkt och avgaserna luktade gott. På en modern motor skulle jag aldrig våga testa...
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Kul att höra, @Anna & Claes !! Bra tråd! :)

Jag kör också HVO100 när jag får tag på det och resonerar precis som ni gör, att kostnadsökningen är i det stora hela marginell.
Man vill ju göra det man kan för att göra sig mindre beroende av fossilt kol - även om just HVO100 inte är lösningen på transportsektorns hela energibehov. Men HVO är en del av omställningen.

Jag frågade Preem vilka stationer de har där man kan tanka personbil med HVO100 och fick till svar:
- Ullevimotet
- Malmö Hanögatan
- Norr Mälarstrand, Stockholm
Det framgick inte i vilken stad det dära Ullevimotet ligger, men man får väl googla på det.

Colabitoil lovar ersättning om drivmedlet skulle orsaka skada på fordonet. Jag har frågat vad jag behöver göra för att bli försäkrad och fick till svar att det räcker med att kunna uppvisa ett tankkvitto från dem på bränslet. Har antagit att de ersätter till 100%, men har inte ställt frågan.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Är det av miljö och idiologiska själ till att du kör HVO 100 för det bör ju inte vara av prismäsiga?
Hur upplevs skillnad i effekt och förbruking?
Måste man vara ideolog bara för man inte väljer det värsta i alla sammanhang?
Vet att du inte skrivit det, men frågeställningen gör att man borde få fråga?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Måste man vara ideolog bara för man inte väljer det värsta i alla sammanhang?
Vet att du inte skrivit det, men frågeställningen gör att man borde få fråga?
Inte alls, min fundering och fråga var spontan när jag kollade priset och såg till min förvåning att HVO 100 är dyrare än diesel .Då kopplat till kommentarer här i klubben, bensinuppror, skillnader i löner/pensioner mm. Då fungerade jag vad det är som driver köp av HVO 100.
Där av min fråga om effekt osv finns det något mer som jag inte vet.
Sen lägger jag personligen ingen negativ värdering i ordet " ideologi"den har bidragit till mycket gott/bra.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Inte alls, min fundering och fråga var spontan när jag kollade priset och såg till min förvåning att HVO 100 är dyrare än diesel .Då kopplat till kommentarer här i klubben, bensinuppror, skillnader i löner/pensioner mm. Då fungerade jag vad det är som driver köp av HVO 100.
Där av min fråga om effekt osv finns det något mer som jag inte vet.
Sen lägger jag personligen ingen negativ värdering i ordet " ideologi"den har bidragit till mycket gott/bra.
Okey, gött å höra…
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det var ju positivt, men teoretiskt borde bränsleförbrukningen istället öka då HVO har lägre energiinnehåll än ”vanlig” diesel.
Förmodligen så är det väl för kort körsträcka för att utvärdera bränsleförbrukningen, kan ju vara andra faktorer som påverkar den marginella skillnaden.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förmodligen så är det väl för kort körsträcka för att utvärdera bränsleförbrukningen, kan ju vara andra faktorer som påverkar den marginella skillnaden.

Förmodligen är det för kort körsträcka för att utvärdera något över huvud taget!

Hur kommer motorn att må efter 10 år och 10.000 mil?

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det var ju positivt, men teoretiskt borde bränsleförbrukningen istället öka då HVO har lägre energiinnehåll än ”vanlig” diesel.
Jag håller helt med om detta.

Det finns en annan teoretisk, och påstår jag, praktisk möjligthet.
En begagnad motor har mer eller mindre slitna och sotiga spridarspetsar.
Det ger sämre finfördelning av bränslet, och kan även orsaka att spridaren öppnar vid lägre tryck än tänkt. (utmattade fjädrar)
Allt detta bidrar till sämre förbränning.
Även en kompressionsförlust pga slitage och därmed lägre kompressionstemperatur kan kanske kompenseras med 100+ i Cetanvärde.
(borde vara så)

Om man med HVO 100 kan få en förbränningskvalitet som är mer lik en ny motor, är det rimligt att det minskar förbrukningen.
 
Toppen