Anna & Claes
HBK Medlem
Nu har vi lämnat den traditionella dieseln, nu kör vi på miljövänlig HVO100
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Alla dieselmotorer som tankas i Sverige..Vilken motor pratar vi om då?
Tittade på innehållet i HVO för ett tag sedan och då var den till stor del baserad på palmolja eller biprodukter från palmolja. Är det fortfarande s?Nu har vi lämnat den traditionella dieseln, nu kör vi på miljövänlig HVO100
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
BMW | alla dieselbilar tillverkade från mars 2020 och framåt Läs mer |
Citroën | alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer |
Dacia | personbilen Duster |
DS | alla dieselbilar med Euro 5-eller Euro 6-motorer |
Fiat | transportbilen Talento tillverkad efter 18 juni 2020 |
Ford | alla transportbilar: Transit, Connect och Custom tillverkade efter 1 juni 2019 (Läs mer), Ranger tillverkad 25 februari 2019 eller senare (Läs mer) |
Isuzu | alla dieselbilar från 2017 års modell |
Mercedes | E-klass 220d Läs mer |
Mini | alla dieselbilar tillverkade från mars 2020 och framåt Läs mer |
Nissan | alla dieselbilar från 2006 års modell |
Opel | alla transportbilar |
Peugeot | alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer |
Renault | de flesta dieseldrivna personbilar med start från tillverkningsvecka 48 år 2018. Transportbilarna Kangoo från tillverkningsvecka 12 år 2019, samt Master och Trafic från tillverkningsvecka 36 år 2019. Godkända modeller har märkningen XTL vid tanklocket. Läs mer |
Toyota | transportbilen Proace |
Volkswagen | alla transportbilar med Euro 6-motorer eller senare |
Volkswagen-koncernen | Samtliga fyrcylindriga dieselmodeller från och med modellår 2022, vilket innebär de fordon som börjar produceras kring halvårsskiftet 2021. De märken som omfattas är Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Audi, SKODA, SEAT och CUPRA Läs mer |
Volvo | alla nyare dieselbilar. De bilar som omfattas är samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från år 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor. Läs mer |
Jag kör också på HVO100 sen en tid tillbaka, tycker motorn går mjukare och tystare, motorn är en 2,8JTD 2004.Nu har vi lämnat den traditionella dieseln, nu kör vi på miljövänlig HVO100
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
Det var mitt första intryck också, mindre dieselknack.Jag kör också på HVO100 sen en tid tillbaka, tycker motorn går mjukare och tystare, motorn är en 2,8JTD 2004.
Vad jag förstår kör ni Fiat , årsmodell? Funderingar om motorgarantin?Det var mitt första intryck också, mindre dieselknack.
2,3l 150hk
Jag resonerar likadant. Jag har kört Fiat ducato 2019 ett par månader på HVO100. Bilen går harmoniskt. Upplever också att det är en fördel att det inte växer i tanken när bilen står.Jag gör det av miljöskäl, känns som ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska vår familjs koldioxidavtryck till en marginell merkostnad.
Sist jag tankade var diesel på vår lilla mack hemma 50 öre dyrare än vad HVO100 var i staden. under den tid jag tankat HVO100 har priset varierat från samma som dieselpumpen till 2,50 kr/l dyrare.
Jag ser det också som ett sätt att få igång en omställning till en framtida förnybar bränslesituation. Ju större del av marknaden som ställer krav på förnybart ju snabbare går det. Även om HVO100 inte är svaret på allt så kan det i allafall sätta igång en förändring. Ska man bara sitta och vänta på det optimala bränslet händer ju allt i slow motion...
(Jfr debatten på 80-talet om att klorfritt papper var "omöjligt" enligt branschen - försök köpa klorblekt papper idag!)
Jag märker ingen skillnad alls på bränsleförbrukning eller effekt på motorn men enl. specen så är det ju ett betydligt renare bränsle utan risk för bakterietillväxt.
Vi har en 2018Vad jag förstår kör ni Fiat , årsmodell? Funderingar om motorgarantin?
Samma här.Jag resonerar likadant. Jag har kört Fiat ducato 2019 ett par månader på HVO100. Bilen går harmoniskt. Upplever också att det är en fördel att det inte växer i tanken när bilen står.
hur mycket billigare är den diseln för att många kör på den..Jag kör också på HVO100 sen en tid tillbaka, tycker motorn går mjukare och tystare, motorn är en 2,8JTD 2004.