• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips HVO100 till 100%

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Nu har vi lämnat den traditionella dieseln, nu kör vi på miljövänlig HVO100
Hoppas att inte skatten ställer till det på bränslet nästa år
Tittade på innehållet i HVO för ett tag sedan och då var den till stor del baserad på palmolja eller biprodukter från palmolja. Är det fortfarande s?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Modeller godkända för HVO100

Här följer en översikt av vilka personbilsmodeller med dieselmotor godkända för HVO100. Vi kan ha missat något märke som nyligen öppnat dörren för HVO100. Kontakta alltid din återförsäljare för att få exakta besked. Gröna Bilister tar inget ansvar för eventuellt felaktiga uppgifter som lämnas här. Om din bil har märkningen XTL i tanklocket är den säkert godkänd för HVO100.

BMWalla dieselbilar tillverkade från mars 2020 och framåt Läs mer
Citroënalla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer
Daciapersonbilen Duster
DSalla dieselbilar med Euro 5-eller Euro 6-motorer
Fiattransportbilen Talento tillverkad efter 18 juni 2020
Fordalla transportbilar: Transit, Connect och Custom tillverkade efter 1 juni 2019 (Läs mer), Ranger tillverkad 25 februari 2019 eller senare (Läs mer)
Isuzualla dieselbilar från 2017 års modell
Mercedes E-klass 220d Läs mer
Minialla dieselbilar tillverkade från mars 2020 och framåt Läs mer
Nissanalla dieselbilar från 2006 års modell
Opelalla transportbilar
Peugeotalla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer Läs mer
Renaultde flesta dieseldrivna personbilar med start från tillverkningsvecka 48 år 2018. Transportbilarna Kangoo från tillverkningsvecka 12 år 2019, samt Master och Trafic från tillverkningsvecka 36 år 2019. Godkända modeller har märkningen XTL vid tanklocket. Läs mer
Toyotatransportbilen Proace
Volkswagenalla transportbilar med Euro 6-motorer eller senare
Volkswagen-koncernenSamtliga fyrcylindriga dieselmodeller från och med modellår 2022, vilket innebär de fordon som börjar produceras kring halvårsskiftet 2021. De märken som omfattas är Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Audi, SKODA, SEAT och CUPRA Läs mer
Volvo alla nyare dieselbilar. De bilar som omfattas är samtliga modeller från SPA- och CMA-plattformarna från år 2015 och framåt som har Volvos fyrcylindriga, egentillverkade dieselmotor. Läs mer

På sajten miljofordon.se kan du söka efter de dieselbilar som är godkända för HVO100 och någon gång har klassats som miljöbilar.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Här kommer en annan länk med bra information

Att många bilmärken ännu inte godkänt HVO100 beror på avsaknaden av provning.
Ett exempel är Fiat.
Jag anser att den provning som är utförd av ex. Volvo Cars räcker som bevis att alla moderna dieselmotor fungerar utmärkt att köra på HVO100
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Lite skumt när det på Fiat står transportbilen Talento 18 jun 2020, tittar man sedan på Peugeot står det alla transportbiler Euro 5 och 6 där Fiat har flera motorer gemensamt.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Problemet är att den biomassa som finns. (odlas) inte räcker till för att driva alla dieslemotorer som finns i samhället.

Och sedan ska väl en del av vår biomassa användas till annat, virke, mat osv.

Dessutom är cirkulationstiden i naturen på Syre/koldioxid längre än den tid vi har på oss för att förhindra en klimatkatastrof.

Alltså ingen lösning på klimatutsläppen i det stora breda perspektivet alltså.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
När "vanlig" diesel numera kan innehålla upp till 35% HVO100 pga reduktionsplikten kan jag inte se att det skulle vara så skadligt för motorerna som en del verkar vilja få det till.
Tex anger CircleK att deras Miles Plus diesel kan innehålla upp till 35% HVO
https://circlek.chemicontrol.dk/Download/DataSheet/-1358999978

Efter att HVO100 funnits nu i många år borde ju larmrapporterna om rasade motorer också vara många men jag har fortfarande inte sett en enda sådan på nätet trots aktivt letande? I entreprenad och transportbranchen har ju HVO100 använts i många år pga krav i offentliga upphandlingar och inte heller därifrån hittat jag några problem rapporterade?

Jag körde tidigare vår Peugeot 508 från 2012 på HVO100 i tre år utan problem (den var godkänd för det av tillverkaren)
Kör numera både husbilen (Fiat 2018, ej godkänd) och personbilen (Skoda Octavia 2019, ej godkänd) på HVO100 utan några kända problem.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Är det av miljö och idiologiska själ till att du kör HVO 100 för det bör ju inte vara av prismäsiga?
Hur upplevs skillnad i effekt och förbruking?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag gör det av miljöskäl, känns som ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska vår familjs koldioxidavtryck till en marginell merkostnad.
Sist jag tankade var diesel på vår lilla mack hemma 50 öre dyrare än vad HVO100 var i staden. under den tid jag tankat HVO100 har priset varierat från samma som dieselpumpen till 2,50 kr/l dyrare.
Jag ser det också som ett sätt att få igång en omställning till en framtida förnybar bränslesituation. Ju större del av marknaden som ställer krav på förnybart ju snabbare går det. Även om HVO100 inte är svaret på allt så kan det i allafall sätta igång en förändring. Ska man bara sitta och vänta på det optimala bränslet händer ju allt i slow motion...
(Jfr debatten på 80-talet om att klorfritt papper var "omöjligt" enligt branschen - försök köpa klorblekt papper idag!)

Jag märker ingen skillnad alls på bränsleförbrukning eller effekt på motorn men enl. specen så är det ju ett betydligt renare bränsle utan risk för bakterietillväxt.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Jag gör det av miljöskäl, känns som ett väldigt enkelt sätt att drastiskt minska vår familjs koldioxidavtryck till en marginell merkostnad.
Sist jag tankade var diesel på vår lilla mack hemma 50 öre dyrare än vad HVO100 var i staden. under den tid jag tankat HVO100 har priset varierat från samma som dieselpumpen till 2,50 kr/l dyrare.
Jag ser det också som ett sätt att få igång en omställning till en framtida förnybar bränslesituation. Ju större del av marknaden som ställer krav på förnybart ju snabbare går det. Även om HVO100 inte är svaret på allt så kan det i allafall sätta igång en förändring. Ska man bara sitta och vänta på det optimala bränslet händer ju allt i slow motion...
(Jfr debatten på 80-talet om att klorfritt papper var "omöjligt" enligt branschen - försök köpa klorblekt papper idag!)

Jag märker ingen skillnad alls på bränsleförbrukning eller effekt på motorn men enl. specen så är det ju ett betydligt renare bränsle utan risk för bakterietillväxt.
Jag resonerar likadant. Jag har kört Fiat ducato 2019 ett par månader på HVO100. Bilen går harmoniskt. Upplever också att det är en fördel att det inte växer i tanken när bilen står.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag resonerar likadant. Jag har kört Fiat ducato 2019 ett par månader på HVO100. Bilen går harmoniskt. Upplever också att det är en fördel att det inte växer i tanken när bilen står.
Samma här.
Medel körsträcka för mig ligger på ca 500 mil/år.
Skillnad i pris ca 1kr.
Dvs 500kr i extra kostnader, det tycker jag är billigt för att köra miljövänligt
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Det enda jag hört om problem med HVO som känns rimligt att fästa något avseende vid är gamla traktorer & liknande med mycket avlagringar i bränslesystemet. Dom som råkat ut för detta säger att om man då gör rent systemet ordentligt vilka ju kan innebär att även byta bränsleslangar, så funkar det alldeles utmärkt därefter! Fenomenet verkar bero på att HVO har en förmåga att lösa upp gamla avlagringar som satt sig där under +30 års drift.
Just detta tror jag på! Alla andra påståenden om problem är jag skeptisk till.
Sen är det ju alltid så att tillverkarna inte ”orkar” godkänna gamla årsmodeller. Vilket har en enkel naturlig förklaring, dom har nämligen inga bilar/motorer att prova på! Utan att ha provat vill dom inte ge något godkännande, vilket i sig inte betyder att det behöver innebära något problem att köra HVO i en diesel av en tidigare årsmodell. Snarare finns det väl anledning att tro att en EU6 med avancerade avgasrening modell ”kemisk fabrik” om något borde vara känsligare än en gammal diesel som inte ens har en katalysator!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
När HBK var ny (för mycket länge sedan) diskuterades att köra på rapsolja. Nu kan man få 10L rapsolja för 149 kr. Är det ett alternativ till HVO100?

En som inte frågat förr.
 
Toppen