• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsvikter

F

F.d. 418

Guest
Sv: Husbilsvikter

Kontrollbesiktning skall ske var tolvte månad från första ibruktagande, dvs betydligt oftare än för lätt lastbil och pb. Så är det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Husbilsvikter

Lite information om min nu omregistrerade Travelmaster.

Tidigare gällde ju tjänstevikt 3270 kg och totalvikt 3500 kg = 230 kg last.
I det nya regbeviset tjänstevikt 3310 kg och totalvikt 4000 kg = 690 kg last.
Bilen vägde 3220 på bilprovningens våg plus 75 kg förare plus 15 kg för det som fattades i dieseltanken.


Jag hade inte förväntat mig att den ursprungliga tjänstevikten skulle vara riktig utan för lite men det var den faktiskt.
Tidigare 3270 kg
Markis 36 kg
Förarvikt 5 kg (ökad från 70 till 75)
----------------
Totalt 3311 kg, dvs nästan på kilot korrekt.

Nu hade vi bilen urplockad och då menar jag urplockad, allt löst uttaget inkl. mattor i bodelen men dynor, matta i förarhytt, madrasser var kvar, 1 full gasolflaska och verktygen.
Man brydde sig inte om färskvattentanken som var snustorr, dom frågade inte ens.


När vi nu ändå plockade ur bilen roade vi oss med att väga ALLTING. Det visar sig att det som vi normalt har med oss, plus oss själva, plus 3 hundar,
2 cyklar, safariroom sidor, 2 stolar plus dynor., 40 kg kläder/skor, 20 kg mat och 50 liter färskvatten ger en totalvikt på 3820 kg.

Så nu finns det reserver att tillgå och det känns riktigt skönt. Polisen var för övrigt igång med vågen vid Krängsberg (E4 söder om Jönköping) idag.
Lastbilsskylten var tänd men eftersom min bil nu är en personbil körde jag inte in och MC-polisen som stod vid avfarten reagerade inte. Jag tänkte annars att nu kommer han nog jagande efter mig men nej.

Jag köpte paketet hos Bossings för 7500 kr och det inkluderade allt från byte av fjäderstavar till besiktigad och körklar bil.

Det känns riktigt bra att ha detta ordnat tillsammans med ett nytaget C-kort, nu kan man köra lungt varthän man än ställer kosan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Böterna ligger på:

1-20 % 600:- (om 20% måste du även plocka ur något få fortsätta färden.)
21-30 % 800:-
31-40 % 1.200:-
41-50 % 1.600:-
>50 % rapport till åklagaren.


Allt beräknat på tillåten totalvikt.



Hur verkar det om man har lite övervikt som man kan kompensera bort genom att tömma ur ex. 50 liter vatten , "brottet" är ju iofs redan begått .

Jag skall iallafall åka ner och se vad våran väger i färdigt skick och sen bör man ju ha 100-200 kilo i reserv .

När vi nu köpte våran sa dom på hymercenter at tjänste vikten stämmer inte alls för den är tagen från en helt outrustad bil och på din så är det ju 2 gånger Ac monterat samt ugn , markis, cylkelhållare ,2 gasoltuber ,solceller osv .
Till detta komemr jag ju även montera "krombågen" med extraljusena , den kommer dock inte gå med fullt tillåtna passagerare som då ger extra lastvikt .
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan
Böterna ligger på:

1-20 % 600:- (om 20% måste du även plocka ur något få fortsätta färden.)
21-30 % 800:-
31-40 % 1.200:-
41-50 % 1.600:-
>50 % rapport till åklagaren.


Allt beräknat på tillåten totalvikt.


Beräkningen är väl på lastvikten ??
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsvikter

Dessa siffror låter på tok för lågt.

Jag refererar som ex. till Vågen är nya vapnet mot spritsmugglingen - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt där det beskrivs att överlast upp 20% ger böter på 2000 :- och överlast upp till 40% ger 4000 :- i böter, därutöver går det till åtal. procenten räknas alltid på den registrerade lastvikten.

Något att reflektera över!

för en lastvikt på 500 kg så innebär 20% överlast 100 kg!! redan vid 200 kg över ja då har man nått 40% i detta exempel ...... alltså åtal.
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Husbilsvikter

Ja, de där siffrorna är nog väldigt gamla. ( Har inte möjlighet att ta fram färska beloppen just nu)
Beräkningen sker på den tillåtna totalvikten. det betyder att bilen vägs och då får man fram en bruttovikt, (vad bilen väger vid ett visst tillfälle). Bruttovikten jämförs med bilens tillåtna totalvikt. Överskrider bruttovikten den tillåtna totalvikten, så är det överlast. Differensen mellan brutto- och totalvikt jämförs med maxlasten och man räknar fram procentsatsen, som ligger till grund för bötesbeloppet, och ev stopp för fortsatt färd.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilsvikter

Egentligen kan man undra om det inte vore brottsligt att sälja nya husbilar som är helbilsgodkänd (COC-cert.) med en lastvikt på 200-300kg:mad:
Sätt på markis,cykelställ och lite enkel semesterpackning så får man åka ensam! Jag kan lova att det kilona rinner iväg fort.
Vi har nyligen köpt en Knaus 650ti och den har en lastvikt på 460kg.
Vi började hemma med en absolut tom bil(inte ens markis eller cykelställ)sedan lastade vi in vad vi tyckte vi absolut behövde i bilen och åkte och vägde den.
Vi var två vuxna (jag 95kg och frugan 55kg samt en golden 30kg och en katt på 8kg).Vi hade ingen mat i bilen för vi skulle till släktkalas.Hund och kattmat så klart för 5 dagar. Full vatten & soppatank (förare,full soppa å vattentank samt 1 full gasoltub räknas in i tjänstevikten och en del annat som bör stå i instruktionsboken). Vågen visade på 3400kg så med mat och nymonterad markis samt cyklar på cykelstället så kan det gå! Sedan kan man ju ta bort reservhjulet för att tjäna lite extra!
Det funkar men på håret:rolleyes:

Detta med låg lastvikt är helsjukt! Alla som köper husbil borde upplysas noga om hur det förhåller sig.
Straffen är jättehöga och vad som händer om man har en överlast på mer än 51% vågar jag inte ens tänka på..........
Redan vid 20% är det urlastning på plats och hur i h..e gör man det och vad vill man lämna:mad::mad:

Anders som tycker att det är konstigt ibland...
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Jo man kan ju undra hur 17 dom beräknar tjänstevikten för att nu när vi åkte på semester så var jag nere och vägde bilen fulltankad med vatten och diesel och vi var 3 personer med lätt packning och inga cyklar = 3720kg !!!!! När jag köpte bilen så stod det att tjänstevikten var 2920kg och sen är det ju lite utrustning men inte 17 är det flera 100 kilo i utrustning .

Skall ringa Hymercenter och kolla hur dom beräknar/räknar ut tjänstevikten och sedan skall jag köra ner bilen på samma villkor och kolla vad det skilljer .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

I tjänstevikten ingår förare, bränsle- och vattentankar fyllda till 90 % samt erforderlig mängd gasol.

Vad vi kan se på bilden har du en markis på bilen, och denna väger säkert 30 - 40 kg.

Vidare skriver du att ni inte hade cyklar med. Tolkar detta som att ni har en cykelhållare monterad. Här kommer ytterligare 20 kg.

Har ni 2 gasolflaskor så måste du lägga på 30 kg för "reservflaskan".

Ni var 3 i bilen = 2 passagerare - ytterligare minst 150 kg.

Även "lätt packning" väger mer än man tror, förmodligen ca 100 kg.

Bara detta blev 340 kg. Säker har ni mer saker i bilen som ni glömt att ta med i beräkningen.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Bengt Åke, du ska vara glad om du har en husbil som är "fultypad". Med det menar jag med felaktig tjänstevikt som är för låg. Det ger dig högre nivå på överlasten som vid första nivån om jag kommer ihåg rätt är 20% på lastvikten. Bara att gratulera.

Fast om du kan typa upp är nog det ett bättre alternativ.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Jo man får väl vara "glad " att det är så och när grabben som blir 15år i år inte åker med mera så blir det ju 65 kilo+packning mindre .
Sen behöver man ju inte åka med dubbla gasoltuber för vi fyllde den ena i Åhus igår och vi hade gjort av med 10 kilo sedan vi hämtade bilen den 29 april .
Samt montera LED-lampor så kanske man kan ta bort det extra batteriet som sitter monterat för det är ju 85w solpaneler på bilen så visst ligger det en del extrautrustning på bilen som väger .

Bilen för nog inte väga upp för det är en B544 och det står 3500kilo på plåtarna samt är det 15" fälgarna som även indikerar på dom "mindre" bromsarna har jag hört .
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Jag fick höjd totalvikt från 3500 till 3900 kg i början av veckan. Nu har jag fått reg beviset och där står det att bilen fortfarande är lastbil och inte PB2. Kan någon svara mig på vad som har hänt. Jag trodde i min enfald att det blev automatiskt PB2. Bilen tidigare reggad som lätt lastbil. Jag har en Renault Dethleffs 2005.
Med bästa husbilshälsningar
Delteff :confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Verkar konstigt. Om det tår "lastbil" o du inte har C-kort får du inte köra den.

Nog bra att kolla upp det där.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Mitt problem är inte förarbehörigheten. Utan snarare varför man har skrivit lastbil och inte PB2.
Det är problem de luxe när jag skall till Österrike om inte annat. Men finns det andra problem jag inte har upptäckt? Det positiva var att skatten halverades. Om det skall räknas som positivt.
Med bästa husbilshälsningar
Delteff :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Østerike ser bare på tillatt totalvekt, er 3500 kg eller mer så er det et tungt kjøretøyog må ha gobox på motorveier og noen andre veier. Det samme gjelder bompenger i Norge.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Måste man ha Go Box i Österrike oavsett vilka vägar man åker på om man har totalvikt över 3500 kg? Gäller det inte bara på motorvägar och kanske någon tunnel också ? Är man tillbaka på att man skall betala kilometerskatt på vilken väg man än åker?
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

Det de sier er Autobahn og Schnellstrasse. Tilsvarer motorvei 1 og 2 i Sverige.
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Kan bara svara på nummer 1. Över 3500kg så klassas den som tung lastbil (med bostadsinredning). Påmotorväg 90, huvudväg 80. Dessutom så måste du sätta på "tungt fordon" reflexer bak på den som lastbilarna har, då vet polisen nämligen hur fort du får köra utan att slå på reg.nr .... Sen ska du även ha reflexväst med i bilen. Är den besiktad som tung lastbil så fodras C kort, är den bussregad så kan det även fodras D kort om du får ta många polare med dig i bilen. Sen vet jag inte hur det är med det där med färdskrivare tyvärr, men det bör du nog kolla upp för det var rätt mycket om det för några år sedan. Handlade om hur långt hemifrån man åkte, om det var yrkesmässigt, svensk skrivare, EU skrivare mm...


STOPP STOPP STOPP.
3850kg visserligen tung lastbil fast husbil, men EU säger att den är Pb II, vilket innebär, har man körkort tagit för 1996 och ägt detta oavbrutet, alltså inte idragits för något, så får man köra som vanligt. Inga reflexer sa dom på bilprovningen något om. Färdskrivare gäller för yrkesmässig trafik, alltså inte husbil. Att lastvikten ökar betyder inte att man ändå får ta hur många passagerare som helst, passagerare är och last, så det blir ändå max 6 el 7, men tänk på att alla måste sitta fast med säkerhetsbälte under färd. häls Krisla
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsvikter

Måste man ha Go Box i Österrike oavsett vilka vägar man åker på om man har totalvikt över 3500 kg? Gäller det inte bara på motorvägar och kanske någon tunnel också ? Är man tillbaka på att man skall betala kilometerskatt på vilken väg man än åker?
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)

Min fråga är fortfarande om någon vet om jag måste betala för att överhuvudtaget få köra på Österikisk jord. Dvs är det obligatoriskt med kilometerskatt när min totalvikt är över 3500Kg ?
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsvikter

En trenger ikke Go-box for å kjøre på vanlig landevei. En må bare unngå motorveier og "schnellstrasse", og respektere skilter som gir forbud for tyngre kjøretøy.
 
Toppen