• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsmässig lax

H

hianders

Guest
Lax (i färdiga bitar)
Creme fraiche
Riven Västerbottenost
Salt och peppar

I det recept jag fått står det 200 grader ca 30 min, men det gäller nog fryst lax.
Tar kortare tid och lägre temperatur då jag tinat fisken.

Står i ugnen nu - spännande.

Inger
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsmässig lax

Brukar göra samma men smular över en grönsaksbuljongtärning också- blir väldigt god smak....bon apetit !
 
H

hianders

Guest
Sv: Husbilsmässig lax

Det blev gott, dock hade fisken legat lite för länge i frysen troligen för det fanns en liten bismak (av tran?).

Skall ta till mig tipset om grönsaksbuljong nästa tillagningstillfälle.

Visst är det så att fisk har kortare frystid än ex vis kött?

Inger
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsmässig lax

Glasera fisken=frys fiskbiten ta ut snabb dopp i vatten in i frysen,sedan en gång till stoppa i en fryspåse eller frys i vattenbad
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Husbilsmässig lax

Det blev gott, dock hade fisken legat lite för länge i frysen troligen för det fanns en liten bismak (av tran?).

Skall ta till mig tipset om grönsaksbuljong nästa tillagningstillfälle.

Visst är det så att fisk har kortare frystid än ex vis kött?

Inger

Man rekommendera fisk endast får vara fryst i tre månader, personligen har jag inget problem med fryst fisk som är fyra månader, har man fisk som kanske har varit fryst i ett halvt år tinar upp jag upp fisken vid att lägga den i mjölk, efter fisken är upptinat slänger jag mjölken, men det gäller endast fisk jag skall koka eller röra ned i en såsblandning.

PS; vakuumpackad fryst fisk 12 - 14 månader.
 
Toppen