• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilskampen, vi vann!

Ja så kan man se det, men man kan också se det som Largu skriver i inlägg nr, 15, att Bonus-Malus är ett incitament för en aktivare produktutveckling hos producenterna.

Jag skulle tro att som jag skrev Bonus-Malus är ett sätt att välja miljövänligare fordon men framför allt ett sätt att plocka bilismen på mer pengar. Det Largu skrev kan naturligtvis bli en bieffekt av detta & det vore i så fall bra.
 
Kabe varslar ytterligare 25 anställda p.g.a att skatten höjs på nya husbilar.
Anledningen till varslet ska vara att regeringen kommer att höja skatten på nya husbilar vid årsskiftet. Det befaras minska försäljningen av nytillverkade husbilar rejält.
Vad gäller ?
 
Kabe varslar ytterligare 25 anställda p.g.a att skatten höjs på nya husbilar.
Anledningen till varslet ska vara att regeringen kommer att höja skatten på nya husbilar vid årsskiftet. Det befaras minska försäljningen av nytillverkade husbilar rejält.
Vad gäller ?

Vi lever just nu i en turbulent tid, det händer en hel del kring den framtida beskattningen av husbilar. Dagsnoteringen är att det råder total ovisshet huruvida nya husbilar, PB klass II, ska omfattas av WLTP eller ej, d v s enligt nuvarande ”skälig grund”.

Ett glasklart svar från Transportstyrelsen i juli har nu förbytts med stor ovisshet.

Men kan informera om att det råder stor aktivitet i kulisserna och HRF har påbörjat planeringen av ett bransch-, press- och politikerseminarium direkt efter pressträffen på ELMIA Husbil/Husvagn onsdag 11 september.

Arbetsnamnet är ”Husbilens och husvagnens förutsättningar i Sverige”, ett seminarium om nuläge och framtid, hot och möjligheter, ur ett bransch- och konsumentperspektiv

HBK kommer att medverka och tala om konsekvenserna ur ett konsument-/brukaperpektiv.

Håller er informerade.

TommyD
 
Senast ändrad:
Man kan väl nästan ana att transportstyrelsens Ulla-Britt Andersson på transportstyrelsen fått en ordentlig näsknäpp av miljöminister Isabella Lövin. Tänker inte nämna vad jag som norrlänning anser om partiet hon företräder då vi enligt reglerna inte ska diskutera politik.
 
Myndigheterna fick väl kalla fötter när småföretagarna gick ut med liknande invändningar som husbilskampen.

Resultatet lär bli som tidigare sagts, tre år gamla bilar från Tyskland kommer i fortsättningen att dominera import och ersätta den svenska nybilsförsäljningen. Staten missar då ca 200.000:- i momsinkomster och gör en rejäl nettoförlust samtidigt som sysselsättningen minskar och miljön inte gynnas på något sätt.
 
Myndigheterna fick väl kalla fötter när småföretagarna gick ut med liknande invändningar som husbilskampen.

Resultatet lär bli som tidigare sagts, tre år gamla bilar från Tyskland kommer i fortsättningen att dominera import och ersätta den svenska nybilsförsäljningen. Staten missar då ca 200.000:- i momsinkomster och gör en rejäl nettoförlust samtidigt som sysselsättningen minskar och miljön inte gynnas på något sätt.

Ja så blir konsekvenserna, helt kontraproduktivt för både miljö och svenska staten....för att inte tala om den svenska husbilsbranschen och vi konsumenter.

Hoppas att inte sista ordet är sagt och att seminariet den 11 september kan få ett förnuftigt och rättvist skatteuttag upp på bordet igen. Tror faktiskt att vår representant har en mycket viktig uppgift den 11 september, uppgiften att förmedla konsekvenserna för oss brukaren konsumenter och inte minst väljare........
 
...
Hoppas att inte sista ordet är sagt och att seminariet den 11 september kan få ett förnuftigt och rättvist skatteuttag upp på bordet igen.....
Tyvärr är nog sista ordet sagt ☹️
Den nya lagen gäller fr.o.m. 1/9, d.v.s. nu på söndag, så någon chans att stoppa beslutet finns väl därmed inte.
Det är således ingen tillfällighet att beskedet redovisas först nu....
 
Senast ändrad:
Nu är det upp till handlarna att börja jobba, sälja bilar har varit enkelt några år men många har skitit i eftermarknad, nu kan dom som verkligen vill vara seriösa få en fördel om dom sköter eftermarknaden och inte bara säljer nytt och skiter i resten...
Branschen kan behöva nyktra till lite och det här kan vara den väckarklockan som behövs..

(Som ni förstår planerar vi inte köpa ny bil)
 
Man kan väl nästan ana att transportstyrelsens Ulla-Britt Andersson på transportstyrelsen fått en ordentlig näsknäpp av miljöminister Isabella Lövin. Tänker inte nämna vad jag som norrlänning anser om partiet hon företräder då vi enligt reglerna inte ska diskutera politik.

Allt är politik, i något avseende.
Våra regler är väl att vi inte får diskutera partipolitik!
Det kan bara ändras genom en motion till nästa årsmöte.
 
Men, idag görs ju inga riktiga tester på vanliga husbilar för att få fram ett korrekt värde ens enligt den gamla metoden NEDC.
Det kan ju knappast vara aktuellt att tillverkarna av husbilar nu även tvingas att genomföra riktiga tester för att få fram ett riktigt WLTP värde? Eller det kanske det är?
Det måste i så fall bli en stor smäll för tillverkarna och även påverka priset på husbilarna.

Finns det inte en möjlighet att undantaget från krav på test ligger kvar, schablonbeskattningen kvarstår och att samma beräkningsmodell som idag "konverteras" till WLTP och att skatten därmed ligger kvar på samma nivå i praktiken?
I så fall stämmer ju det som sagts tidigare av Transportstyrelsen.
 
Myndigheterna fick väl kalla fötter när småföretagarna gick ut med liknande invändningar som husbilskampen.

Resultatet lär bli som tidigare sagts, tre år gamla bilar från Tyskland kommer i fortsättningen att dominera import och ersätta den svenska nybilsförsäljningen. Staten missar då ca 200.000:- i momsinkomster och gör en rejäl nettoförlust samtidigt som sysselsättningen minskar och miljön inte gynnas på något sätt.

Jag hade tänkt beställa en 2020 då med euro6d motor men nu lär det bli en 2017-18 ifrån Tyskland då modellen jag vill ha är ovanlig. Staten förlorar moms och motorn är väl aningen smutsigare.
 
Tillbaka
Toppen