• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen, vi vann!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
.....och nu läser jag idag i vår lokaltidning Gävle Dagblad rubriken, ”Regeringen straffar husbilsägare och hantverkare.”

Debatt: Regeringen straffar husbilsägare och hantverkare

Vet inte om debattinlägget är låst, men konklusionen, avslutningen lyder;

”Visst är det rimligt att den som släpper ut också betalar för sig. Men utsläpp från bilar är redan så hårt beskattade att bilägarna betalar mer än sina egna miljökostnader. En femdubbling av fordonsskatten för hundratusentals svenska hantverkare och husbilsägare på bara ett par år är varken rimligt eller rättvist.

Det är hög tid att regeringen ser över den nya fordonsbeskattningen. Ett första steg vore att inte hantera olika fordonsklasser i samma system.”

Så sant, så sant...

TommyD
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Har någon nån information om branch hearingen som skulle hållas under onsdagskvällen på elmia mässan. Skulle vara väldigt intressant att få information om hur detta beskattningssystem skall få fortleva. För denna pålaga kommer att påverka många negativt, hela fritids sektorn kommer säkert att drabbas av konkurser och avsked för många anställda och även sämre service för oss, då vissa återförsäljare kommer att försvinna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kanske HBK’s uppgift att upplysa och informera om detta in live. Trevligare om man får lite info här på forumet av inblandade än i pressen.

Nu var jag själv inte närvarande på hearingen, men Carina HBK6 som deltog har mailat mig minnesanteckningar. Har själv mailat Göran Björklund som var moderator, med några frågor för att sedan presentera en rapport här. Återkommer.

TommyD
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr helt fel argumentation från vissa, varför använda äldre bilar med lägre skatt som skäl till att nya bilar inte skall få höjd skatt? Lika dålig argumentation som när t.e.x. båtar används som exempel, varför kasta skit på andra? Argumentera hellre för det orimliga i resultatet av skatteväxlingen!
F.ö. är det inte alls säkert att en ny bil är bättre för miljön än en äldre, som används länge, om man tittar på det totala klimatavtrycket!
 
F

F.d. 57627

Guest
Om skatten för en husbil blir ca 30.000:-/år samtidigt som skatten för en husvagn är ca 300:-/år innebär ju det att man betalar lika mycket i skatt för en husbil som för ca 100 husvagnar ! Någon kan ju säga att den som drar en husvagn med sin personbil betalar skatt för dragbilen, ja på samma sätt som jag betalar skatt för min personbil som står stilla när jag kör husbilen. Dom som har beslutat om den här skattehöjningen för husbilar är värda några väl valda omdömen (ej lämpliga för publicering). Om dom skyller på nya EU-regler så gäller det nu att ta reda på vilken skatt det är på husbilar i övriga EU-länder.

Bengt
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om skatten för en husbil blir ca 30.000:-/år samtidigt som skatten för en husvagn är ca 300:-/år innebär ju det att man betalar lika mycket i skatt för en husbil som för ca 100 husvagnar ! Någon kan ju säga att den som drar en husvagn med sin personbil betalar skatt för dragbilen, ja på samma sätt som jag betalar skatt för min personbil som står stilla när jag kör husbilen. Dom som har beslutat om den här skattehöjningen för husbilar är värda några väl valda omdömen (ej lämpliga för publicering). Om dom skyller på nya EU-regler så gäller det nu att ta reda på vilken skatt det är på husbilar i övriga EU-länder.

Bengt

Stämmer man skyller på EU-regler, men enligt EU-Kommissionen är avsikten med övergång från NEDC till WLTP inte att den ska påverka skatteuttaget på fordon. Syftet är enbart att de deklarerade värdena ska överensstämma bättre med de verkliga utsläppen. (wltp Facts.eu, 2019) Men i vårt fall ökar skatten till 28.000 – 30.000 kr/år! Som jämförelse kan nämnas att skatten på en husbil i Tyskland är maximalt 440 Euros.

Känner inte till något annat EU-land som infört samma orättvisa och orimliga beskattning, trots ivrigt googlande och annat sökande.

TommyD
 
Toppen